Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300080
Hej :)
Jeg vil købe et 65" tv, til en stue hvor fjernsyn skal hænge på øst vendt væg, men hvor der samtidig er store vinduespartier mod syd og vest.
Det skal gerne være sådan, at hele stuen ikke skal mørklægges midt om eftermiddagen, bare fordi solen skinner. Så det skal være godt i et meget lyst rum.

Jeg sidder primært midt for tv'et, så det kan sagtens være med VA panel. Jeg har læst at Samsungs Qled tv skulle være gode til dette, men min oprindelige tanke er et OLED?

Kan I hjælpe med input til dette? Typen, mærke og evt de bedste bud? :)

Umiddelbart er budgettet maks 10-15.000 kr, men kan måske godt justeres lidt.
Min søn har et Sony 65XF9005, hvilket han er super glad for, det står dog ikke i et lyst rum, så jeg ved ikke, hvor godt det er i et meget lyst rum.

På forhånd tak :) :)
#300085
Der vil altid være refleksioner på dit tv i dagtimerne, nogle skærme er dog bedre til den deciplin end andre.. Den nye Topmodel fra Samsung Q90R ( Der er en test af den her på siden ) er nok den bedste LCD skærm der er lavet, og den er den bedste skærm til refleksioner overhovedet.. Den er dog lige landet på hylderne og er derfor godt dyr, den vil falde i pris hen over året som tv normalt gør..
Alternativt vil jeg sige den din søn har, den står omkring de 10000kr i 65” og er en skarp pris, det er dog ikke mit indtryk den er synderligt bedre til refleksioner end OLED skærme der også vil være skridtet op billedmæssigt.. Den koster så også mere. Af OLED muligheder ville jeg kikke efter tilbud på C8 fra LG
#300087
Jeg ville kigge på en af disse to.

Det er vist primært 2019 modellerne hvor Samsung har steppet op omkring refleksioner. Men skal du have en 2019 QLED model skal budgettet justeres op. 27.990 for en 65" Q90R, har dog været set med 20% rabat.
Check evt. refleksions delen af rtings.com anmeldelserne af begge TV for at se hvad der evt. passer dig bedst.
Men det er næsten kun ved selvsyn at man finder ud af om man kan leve med det, så sørg for at købe et sted hvor returnering er nemt.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4558746 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4554514 ... ign-Priser
#300090
Q9FN er et super bud farver og kontrast er i en klasse for sig når vi snakker LED skærme.
Du kan jo holde godt øje med Power de åbner nye butikker efter sommerferien, tænker de har Q90 på bud ( for de hurtige for sikkert kun få stk.)
#300091
Lige nu koster et 65" Samsung Q9FN 13.999 i både Power og Elgiganten. Også en fladskærm der er højst egnet til lysstærke omgivelser. Mener at dette panel kan yde op til 2.000 nits....og dermed det højeste der kan købes.
Tvivler på at at Q90 er den dobbelte pris værd og at man får en dobbelt så god oplevelse.

Sidste år kunne man under BF købe et Q9FN til 16.999...mon ikke Q90 kommer ned i samme niveau eller lavere under det kommende BF.
#301061
Hej alle,
Jeg kan netop se, at en OLED 65” LG B8 kan købes til 9.999 kr. Det er vist første gang, at en 65” OLED er under 10.000 kr, når det skal være i de bedre mærker.

Hvordan er den skærm sammenlignet med Samsung 65” Q9FN ift. lys og performance? LG’en er trods alt 4.000 kr billigere end Q9FN’en.
#301091
Okay, mange tak.

@it-bruger
“Mener du i ren billedkvalitet eller lystyrke?

Er det førstnævnte, så bør spørgsmålet snarere lyde omvendt; om Q9FN kan hamle op med B8. Svaret er at OLED vil levere et smukkere billede.

Er det sidstnævnte så vil B8 komme til kort og må vige for Q9FN som er yderst lysstærk.

For mig spiller andre faktorer en stor rolle inden jeg køber et tv og hvilket tv:
1. hvordan klarer et panel sig mht burn-in og retention?
2. hvordan fungerer menuer og hvor responsiv er den?
3. hvor godt klarer et tv sig, når der skal vises ældre udsendelser/film/serier. Nogle tv gengiver 4K og HD upåklageligt smukt, men ældre film ser frygteligt ud, da skaleringen ikke er optimalt udviklet eller fordi chippen der står for billedebehandlingen ikke prioriterer ældre SD særligt meget men fokuserer mest på HD og 4K materiale.
4. design/ergonomi o.m.a.

Har du yderligere spørgsmål ville det være bedst at oprette en særskilt tråd...denne tråd handler primært om prisudviklingen på OLED tv.“

De faktorer du nævner er alle meget relevante, da det er min far (Herch), som skal have nyt tv til hans stue.
Så han skal have det bedste tv, også ift. performance, lys, menuer mv. Det er som tidligere nævnt stort vinduesparti mod syd, samt mod vest. Og tv’et skal hænge på væggen, så den peger med skærmen mod vest.

Så det er måske C8’eren der er bedst at sammenligne direkte op mod Q9FN, når vi er det prisleje omkring 13-15k..

Andre vi skal have i tankerne?
#301096
Har selv et LG B6 og jeg ved ikke helt hvor godt det kan sammenlignes med et B8/C8 rent bruger/oplevelsesmæssigt i bruger fladen.

Men min oplevelse er at B6 er langsom til at skifte TV kanal og til at bringe TV guiden op. Hvis man bruger browseren til web surfing så er denne ganske langsom og mangler formentlig RAM etc. til at håndtere alle de reklamer osv. der følger med idag.

Standard DVB-C TV billedet er bedre via min Stofa box end B6's egne tunere.

Magic remote fungerer super godt, men min kone hader den.

Jeg ku' formode at sådan nogle parametre måske har stor betydning for den daglige oplevelse.

Jeg har mit TV på samme måde som din far på østvendt væg med store glaspaneler mod vest. Jeg er generet af refleksioner fra ca. midt på eftermiddagen og hele aftenen, hvor jeg trækker gardiner for (mørklægning i mit tilfælde).

Du kender sikkert alt til risikoen for burn in ved at være bruger på dette forum og jeg
vil fremhæve TV2 News som mulig kilde hvis denne bruges meget og specielt i lys stue hvor man vil være tilbøjelig til at øge lysstyrken. Men de priser der er for tiden på B8/C8 er godt nok fristende for så godt et TV.

Selv vil jeg udskifte mit B6 til Q90R når det kommer ned i pris for netop at drage fordel af dets gode antirefleks egenskaber.
#301152
bphhm skrev:Har selv et LG B6 og jeg ved ikke helt hvor godt det kan sammenlignes med et B8/C8 rent bruger/oplevelsesmæssigt i bruger fladen.

Men min oplevelse er at B6 er langsom til at skifte TV kanal og til at bringe TV guiden op. Hvis man bruger browseren til web surfing så er denne ganske langsom og mangler formentlig RAM etc. til at håndtere alle de reklamer osv. der følger med idag.

Standard DVB-C TV billedet er bedre via min Stofa box end B6's egne tunere.

Magic remote fungerer super godt, men min kone hader den.

Jeg ku' formode at sådan nogle parametre måske har stor betydning for den daglige oplevelse.

Jeg har mit TV på samme måde som din far på østvendt væg med store glaspaneler mod vest. Jeg er generet af refleksioner fra ca. midt på eftermiddagen og hele aftenen, hvor jeg trækker gardiner for (mørklægning i mit tilfælde).

Du kender sikkert alt til risikoen for burn in ved at være bruger på dette forum og jeg
vil fremhæve TV2 News som mulig kilde hvis denne bruges meget og specielt i lys stue hvor man vil være tilbøjelig til at øge lysstyrken. Men de priser der er for tiden på B8/C8 er godt nok fristende for så godt et TV.

Selv vil jeg udskifte mit B6 til Q90R når det kommer ned i pris for netop at drage fordel af dets gode antirefleks egenskaber.
Mange tak for svar! Og jeg kender alt til burn in, og TV2 news kører faktisk ofte i flere timer hos mine forældre, så det er nok ikke det rette valg med et OLED.

Jeg så netop lige dette Samsung Q900R - det er ikke den såkaldte Q90R .. Utroligt navnene skal være så tætte, så kan man DS hurtigt blive snydt.
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100474704

Hvad tænkes det, at Q90R kommer ned i af de kommende måneder evt. til Black Friday? :)
#301153
For det kunne da være, at han skulle vente til Q90R kommer ned i pris, i stedet for at købe Q9FN nu her til 13.999 kr inden de er udsolgt fra de forskellige butikker.

Det lød på en sælger i Elgiganten, som om at der var flere store forskelle på de to modeller ift. zoner, intelligent light mode, 4K opskalering mv.
#301154
Sidste år under BF kom et 65" Q9FN ned i 16.999...og et par måneder senere fik man vist også et Samsung Smartwatch med i handlen.

Eftersom Q9FN havde en lidt højere vejl. pris til at starte med, så er det ikke helt utænkeligt, hvis man ser på trenden om at priserne på fladskærme rasler ned år efter år, at 65" Q90R kommer ned i 14-16K i år...man har vel lov at være optimist eller realist ?

Btw, nogle butikker havde stadig 2017 Q9 til salg sidste efterår. Det er Samsung selv der sætter størrelsen på rabatten under BF.