Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GreNoLi
#301113
Har netop kalibreret mit nye LG C8 med anbefalingerne fra dette site. Synes godt nok at billedet er lidt mørkt og farverne er lidt gullige/grønne. Er det bare mig eller hvad?
Brugeravatar
Af Naiera
#301114
Du har ikke kalibreret dit TV; du har indstillet det.

Hvor lyst eller mørkt det skal være kan jeg ikke sige, men en varmere glød ("gullig") er helt normalt for skærme der er indstillet eller kalibreret ordentligt.

Der er dog en faldgrube ved at bruge andres indstillinger, og det er at ikke alle paneler er identiske. Selvom TV-modellen er 100% identisk, så afviger alle paneler en smule fra hinanden, og dermed kan netop dit panel være "kalibreret" i den forkerte retning på visse punkter, når du bruger de indstillinger du ser her på siden.
Af GreNoLi
#301115
Ok tak for svar. De indstillinger skal de også bruges når vi ser Netflix, HBO osv. eller er de kun lavet til flow tv?
Af Brixen
#301123
Du skal ikke bruge indstillingerne for hvidbalance. Men de andre ting er ok at bruge. Og Flatpanels kalibrerer til et mørkt rum, så det kan heller ikke bruges af alle.
Af GreNoLi
#301126
Brixen skrev:Du skal ikke bruge indstillingerne for hvidbalance. Men de andre ting er ok at bruge. Og Flatpanels kalibrerer til et mørkt rum, så det kan heller ikke bruges af alle.
Så hvidbalance skal bare stå på 0?
Så hvad skal jeg så bruge? Bare standard uden at røre noget eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301144
Korrekt. Vi vælger den profil, der kommer tættest på målet og tager udgangspunkt i den.
Af GreNoLi
#301146
Torben Rasmussen skrev:Korrekt. Vi vælger den profil, der kommer tættest på målet og tager udgangspunkt i den.
Så har I kalibreret i et helt mørk rum? Og hvad skal jeg justere på hvis jeg sidder i et relativt lyst rum?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301150
Nej, ikke bælgmørkt. Vi forsøger at sætte lysstyrken, så det passer til normalt stuebrug. Visse andre sites kalibrerer urealistisk lavt i lysstyrken, og deres indstillinger passer til en kælder sort som kul.
Af GreNoLi
#301176
Torben Rasmussen skrev:Nej, ikke bælgmørkt. Vi forsøger at sætte lysstyrken, så det passer til normalt stuebrug. Visse andre sites kalibrerer urealistisk lavt i lysstyrken, og deres indstillinger passer til en kælder sort som kul.
Ville det give mening at skrue OLED lys op på 80-90 stykker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301187
Du skruer bare på den så det passer til dine omgivelser.