Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Sjøstrand
#301105
Hejsa. Jeg har en diskussion med en kammerat, der har købt et B8 og en Xbox S for at kunne se 4k skiver og HDR, efter min lovprisning af formatet. Kan det passe at nogen mennesker ikke “kan se” kvalitetsforskellen, lige som nogen ikke kan se 3D? ;;)

Han bor på Fyn, og jeg i København, så jeg kan ikke liiige smutte forbi og tjekke hans setup, men han siger det hele er tilsluttet korrekt og HDR logoet lyser op når han smider en 4K skive i. Men han kan SLET ikke se forskellen på en almindelig bluray og 4K HDR. I nogen tilfælde siger han at måske kan ane en forskel. Tag nu Pacific Rim: Uprising. Jeg synes det er ren demo-materiale og er blown away over kvaliteten... min kammerat kan slet ikke se den på sit setup siger han.

Kan noget stå forkert? Altså den viser som sagt at den spytter HDR ud, og fjernsynet er sat efter indstillingerne i testen her på siden.

Vi taler ikke en mand på 87 år, men en på 39 der er glad for elektronik og gadgets.... hvorfor kan han så ikke se det? Jeg kan ikke forstå det, og vi ender næsten i ophedede diskussioner på messenger :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301107
Hvis man ikke har noget at sammenligne med, så kan det jo være svært at vide hvad man skal se efter. At noget vises i HDR betyder jo blot, at der er mere overskud i højlyset og farverummet er lidt bredere, men hvis man ikke har set hvordan SDR-versionen så ud, så er det måske mindre åbenlyst, da OLED i forvejen får det meste til at syne lidt hen af HDR.
Af Martin Sjøstrand
#301108
Jo men han er meget filmglad og havde en lidt ældre LCD skærm før, så jeg mener jo han burde opleve er kæmpe løft. Der er jo altid både bluray og 4k med når man køber dem, og han siger han har sidder og skiftet mellem skiverne... og ikke rigtig oplever nogen forskel. Det forstår jeg jo intet af?
Af bromberg
#301111
Jeg er en af dem der ikke udelukkende er begejstret for hdr - jeg kan altid se en forskel, men ikke alt til det bedre. Ift min smag.
Jeg er nok mere iagttagende ud fra hvad jeg kan lide end hvad der er den brede reference.
Jeg har selv oled og er bla næsten altid ret begejstret for Dolby vision, mens det er blandet med hdr.

Mange PlayStation spil i hdr, syntes jeg dog kun er til det bedre.
Men en forskel burde han altså kunne se
Af bromberg
#301112
Martin Sjøstrand skrev:Han siger noget af det demo-materiale der er på tv’et er super flot, men Netflix i UHD og 4k på skive er hamrende ligegyldigt. Det lyder helt sort i mine ører
4k i sig selv behøver ikke nødvendigvis ikke give det store løft, slet ikke på 55”.
Men hdr burde give en øjensynlig forskel.
Af Beckham
#301120
bromberg skrev:Jeg er en af dem der ikke udelukkende er begejstret for hdr - jeg kan altid se en forskel, men ikke alt til det bedre. Ift min smag.
Jeg er nok mere iagttagende ud fra hvad jeg kan lide end hvad der er den brede reference.
Jeg har selv oled og er bla næsten altid ret begejstret for Dolby vision, mens det er blandet med hdr.

Mange PlayStation spil i hdr, syntes jeg dog kun er til det bedre.
Men en forskel burde han altså kunne se
Spøjst egentligt...Dolby Vision er jo også HDR....bare en premium udgave.
Af hunden
#301122
jeg kan sku heller ikke se meget forskel på 4k og hdr
Har helt droppet netflix i4k og hdr hvad det ellers hedder.
Af A.Pilgaard
#301138
Jeg må melde mig enig med din kammerat .. Jeg var vildt skuffet da jeg fik installeret min oled skærm og fik set det første HDR/Dolby Vision materiale.
Jeg havde virkelig forventet noget i stil med overgangen fra SD til 1080p HD, dér kunne jeg virkelig se forskel med en følelse af wow. Med HDR sad jeg egentlig mest tilbage med følelsen af kongens nye klæder.. Jeg sad hele tiden og tjekkede om den var gal med indstillingerne eller om HDR var aktiveret på skærmen, men det var den. Jeg kan godt se at billedet er flot, men det synes jeg uanset om det er SDR eller HDR/Dolby Vision.
Af bromberg
#301141
Beckham skrev:
bromberg skrev:Jeg er en af dem der ikke udelukkende er begejstret for hdr - jeg kan altid se en forskel, men ikke alt til det bedre. Ift min smag.
Jeg er nok mere iagttagende ud fra hvad jeg kan lide end hvad der er den brede reference.
Jeg har selv oled og er bla næsten altid ret begejstret for Dolby vision, mens det er blandet med hdr.

Mange PlayStation spil i hdr, syntes jeg dog kun er til det bedre.
Men en forskel burde han altså kunne se
Spøjst egentligt...Dolby Vision er jo også HDR....bare en premium udgave.
Nja, Dolby vision er forbedret/udvidet pr billede, mens hdr vel bedst kan beskrives som en forbedring på materialet som helhed.
Af bromberg
#301142
hunden skrev:jeg kan sku heller ikke se meget forskel på 4k og hdr
Har helt droppet netflix i4k og hdr hvad det ellers hedder.
Forskel på 4k og hdr?
Du er med på det er 2 vidt forskellige ting ikke?
Brugeravatar
Af TBC
#301151
Martin Sjøstrand skrev:Han siger noget af det demo-materiale der er på tv’et er super flot, men Netflix i UHD og 4k på skive er hamrende ligegyldigt. Det lyder helt sort i mine ører
Hans udsagn giver faktisk en vis logisk mening. For der hvor man virkelig helt ud i det overdrevne og ekstreme kan se forskellen på SDR og HDR er netop de ekstreme HDR demoer der både showcaser og imho også til tider udover enhver rimelig reference til virkeligheden overdriver HDR mulighederne (Samsung Wonderland 2 som et godt eksempel på en demo der fuldstændigt overdriver farverne - ja det ser fedt ud, bare ikke særligt realistisk)

Film derimod er jo hvis de f.eks. er skudt på celluid ikke som sådan hverken SDR eller HDR og er mere moderat (i mangel af bedre ord) orienteret imod at formidle enten et mere naturligt eller specielt filmisk look som ikke nødvendigvis i samme ekstreme grad udfordrer begrænsningerne i SDR og slet ikke HDR - Med mindre colorgraderen har en manisk koffein off-day og fuldstændigt overdriver HDR post-proccesing effekterne, hvilket i sig selv kan være et problem og en plage hvis man er mere purist-orienteret.

Det afhænger også rigtigt meget af hvilken film det er man ser. Spiderman 2 gør sig ikke voldsomt bedre i HDR sammenlignet med Life of Pi som gør HDR langt større retfærdighed. https://www.youtube.com/watch?v=mtzEKmiqU7A

Forskellene de er der helt evident. Men det er vel lidt lige som at der er nogle der bare slet ikke kan høre forskel på selv en 192 kbps mp3 og så 5000 kbps HD FLAC. Det betyder ikke at forskellen ikke er der, men at folk måske ikke hverken erkender forskellene eller har nogen anelse om hvor i de består.

Selv syntes jeg det generelt er endog meget let at se forskel på om materialet er SDR eller HDR på både D-ILA projektor og OLED-TV, selv på film - og da især når man ved hvad det er der udgør forskellene. Men jeg skal da samtidig også indrømme at det nok kræver en direkte 1:1 sammenligning at se forskel på HDR10 vs Dolby Vision/HDR10+ ...Der ville jeg ikke bare kunne starte en film og så afgøre alene ved at kikke på billedet på skærmen om det nu lige er det ene eller det andet HDR format.
Af Beckham
#301158
bromberg skrev:
Beckham skrev:
bromberg skrev:J

Nja, Dolby vision er forbedret/udvidet pr billede, mens hdr vel bedst kan beskrives som en forbedring på materialet som helhed.
Præcis....men basalt set gør de jo det samme. De udvider farverummet i billedet. Dolby Vision har så bare dynamiske metadata, som gør at tingene kan "indstilles" for de enkelte scener\billeder.