Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#301028
Hej

Jeg købte sidste uge en Apple TV 4K, men har lidt problemer med at indstille den til min Sony STR-DN1080 og Panasonic EX700.
Når jeg sætter Apple TV direkte i TV'et kan man slå HDR til og krominans kan man også vælge 4:2:2 eller 4:4:4.
Men når jeg sætter receiveren i mellem, kan Apple TV ikke registrere noget HDR. Den kan kun detektere 4K SDR.

Så er mit spørgsmål, er det lige meget? Jeg ved godt at mit Panasonic har "Semi-HDR", men burde det stadig ikke virke igennem receiveren?

Og hvad er det bedste opsæt for disse 3 enheder?

HDMI kablerne jeg bruger er disse: https://www.av-cables.dk/hdmi-4k-kabel/ ... l-2-m.html
#301034
Har du sat HDMI indgangen på Sony DN1080 til Enhanced format (og på Panasonic TV ?) ?

Fra manualen DN1080:
1. Select [Setup] - [HDMI Settings] from the home menu.
2. Select [HDMI Signal Format].
3. Select the HDMI input you want to apply the setting.
4. Select the setting you want.
Standard format: Select this when you do not use high bandwidth video format.
Enhanced format: Select this when you use high bandwidth video formats such as 4K/60p 4:4:4, 4:2:2 and 4K/60p 4:2:0 10 bit.
#301063
Har ATV 4K gennem min DN-1080 til mit TV. Det virker fint med alle indstillinger på ATV.
Jeg var dog nødt til at købe nye kabler, da de gamle jeg havde var for ringe.
#301093
Peter Ignatius skrev:De kabler jeg har linket til i mit første indlæg, skulle de ikke være ok?
Det virker jo fint, når jeg sætter ATV4K direkte til mit TV.
Du har jo et ekstra kabel med i kæden, når du kører gennem AVR.
Jeg købte nogen HDMI certificerede som disse, og det virkede:

https://www.av-cables.dk/hdmi-4k-kabel/ ... l-2-m.html

Der er ingen garanti! :)
#301094
Hvordan ser du på dit TV at indholdet er i HDR (hvis det virker ) ?
Det er ikke sikkert at alle HDMI indgange på dit TV understøtter HDR.

Prøv at køre “Kontrollerer HDMi-forbindelse” fra Apple TV. Her burde den vælge det højeste mulige format. Hvis dette ikke er HDR så understøtter dit nok ikke HDR eller noget andet er galt. Står den til HDR sæt da format tilbage til 4K SDR og slå match indhold og frekvens til.
Tvivler på at det er HdMi kablerne da du har testet dem direkte på TV.
Men det interessante er også hvordan du på dit TV kan konstatere at det modtager HDR indhold.
På mit AF8 kan det kun ses ved at gå ind billedeindstillinger mens der ses HDR.
Ved Dolby Vision vises der dog kortvarigt er DV symbol i øverste højre hjørne af TV.