Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300906
Hej.
Vil have kælderbiografen op og køre, og lige nu står der en strømsluger af et gammelt Panasonic PZ80 plasma tv i 42". (Der er kun et mindre vindue som kan dækkes helt af, så det er et mørkt rum.)
Havde oprindeligt tænkt der skulle et 75" derned, men synes de virker meget store (kører et 49" i stuen). Så jeg er lidt faldet på 65" og de er heldigvis billigere, så det er også ok :)
Men her i småbørnstiden er det ikke noget der bliver benyttet hver dag, og det gør at jeg tænker at jeg ville gå efter et 65" LCD/LED TV for nu fremfor OLED som nok ville være godt valg i et mørke rum, men de koster stadig godt over 10.000 for sidste års model, og jeg frygter lidt at jeg om et par år hellere ville have gået større.

Så hvad skal man være opmærksom på med LCD TV i et så mørkt rum?

Når det nu kun er midlertidig er jo billigere jo bedre, men giver gerne lidt mere for en noget bedre oplevelse (det er også derfor jeg cirkler omkring og kigger hvad der lige er på tilbud hist og her)
#300943
Blot til info så kan 65" LG B8 OLED fås til 9.999 kr. fra i morgen. Tæt på markedets bedste billedkvalitet.

Da du fortrinsvis vil se TV i mørke omgivelser, så synes jeg, at du skal prioritere godt sortniveau / kontrast. Så gå udenom IPS LCD, hvis du vælger LCD. Et bud kunne være Sony XF9005, som i 65" koster 9000 kroner, men jeg synes dog, at det er dumt at spare de 1000 kr. Jeg synes også, at du bør prioritere HDR fremfor en besparelse på nogle få tusind kroner. Skærme lavere prissat end XF9005 vil ikke kunne give en tilfredsstillende HDR-billedkvalitet. Mange nyere film, tv-serier og spil udgives jo i dag i HDR.