Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300668
Jeg har spekuleret meget på afstand til tv i forhold til tv'ets størrelse. I dag er afstanden fra vores tv til fronten af sofaen ca. 2,5 m, så vores øjne er ca. 3 meter fra tv'et, som er på 40". Det fungerer ok, men et større tv havde ikke gjort noget. I fremtid bliver afstand fra tv til fronten af sofaen 4,1 m. og dermed bliver afstanden til øjnene ca. 4,6 m. Jeg er i tvivl om 65" er stort nok. Afstanden blive 53% længere og skærmens diagonalmål bliver 63% større. Ved 75" bliver diagonalmålet hele 88% større. De anbefalinger jeg har set på nettet (f.eks. https://www.rtings.com/tv/reviews/by-si ... lationship) foreskriver jo nærmest et større biograflærred med den afstand vi kommer til at sidde med ;;) Hvad siger i herinde mht. størrelse og afstand?
#300669
Vi har 4.5 meter fra skærm til hovedplacering i sofaen og skærmen skal IKKE under 65” for vores vedkommende. 75” fungerer også fint, men så fylder skærmen 99% af væggens bredde, og der har konen sagt stop.

Der er en masse teoretiske udregninger man kan forholde sig til (vi har selv en del af dem her på siden), men hvis man vil derhen at 4K kommer til sin fulde ret, så skal du op i voldsomme størrelser.
#300868
Tusind tak for de gode kommentarer og inputs. Det var lige ved at blive et LG OLED tv, men endte med Samsung QE65Q7FN. Forholdet mellem pris, billedkvalitet og æstetik så her ud til at være bedst i forhold til vores behov.

Det bagbelyste Sony XF9005 koster 1000 kr mere, og dets billedkvalitet er bedre, specielt i mørke scener, men Samsung ser bedre ud på væggen.

LG C8 koster 50% mere og har en væsentlig bedre billedkvalitet, men det satte mig i et dilemma. Hvis jeg alligevel skulle op og i det prisleje, ville jeg mon så hellere have et 75"? Med det prisfald der har været på OLED, så tænker jeg ikke at der går 10 år igen før vi skifter, og så vil jeg hellere spare pengene nu, og så ikke vente så længe med at skifte igen.
#300869
Jeg har også lige købt Samsung 65" Q7. Jeg er ovenud tilfreds. Super hurtigt, tyndt og fantastisk billede.
Og skønt med den ene tynde hvide ledning til tv som indenholder alle signaler.
Av. cables har et super tv ophæng til det. det koster kun 149 kr. og skærmen kommer meget tæt på væggen med det. Det hedder DMP Ultra Slim Vægbeslag Pro