Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300632
Vi skal til at lave lidt om i stuen, og i den forbindelse kommer vi til at sidde længere fra tv’et (et 10 år gammelt 40” Sony). Afstanden til tv’et bliver omkring 4,5 meter, så vi vil se os om efter et nyt. Vi bruger det primært til film og serier og går efter en udmærket billedkvalitet til en fornuftig pris. I denne uge er Panasonic 75FX780E på tilbud til 9.999 og Samsung QE65Q7FN til 7.999.

Panasonic 75FX780E
Jeg har ikke haft mulighed for at se Panasonic’en, men det har fået ros for billed- og byggekvalitet. Det er dog for tungt til at hænge der hvor det skal være, så det vil kræve et par tusind ekstra til et tv-bord og tager derfor også ekstra plads i stuen.

Samsung QE65Q7FN
Et mindre tv, men til gengæld kan vi væghænge det. Med dets tynde design og Samsungs ”no gap wall mount” forventer jeg en ret elegant installation. Det ser ud til at være meget lysstærkt – nok takket være Quantum Dot teknologien, og jeg forestiller mig at det kan være en fordel i en almindelig dansk dagligstue

Har i herinde nogle gode inputs og/eller erfaringer med nogle af de to tv? Umiddelbart er det jo begge kantbelyste VA paneler, begge gør et forsøg på local dimming og begge understøtter HDR og HDR+. Samsungs design og lysstyrke tiltaler mig, men det er trods alt lidt mindre og jeg ved reelt ikke om Panasonic’en er lysstærk nok. Vi ser også indhold i både 480p, 720p og 1080p, så god opskalering er et must, men jeg har læst mig til at begge tv skulle ligge i den bedre ende hvad det angår.

Vi er ikke så kritiske i forhold til styresystemet, da vi nok primært kommer til at bruge Chrome Cast. Lyden er også ligegyldig da vi har en Samsung soundbar (ms750).

Vi har også kigget på LG uden at kunne finde noget interessant, og vi foretrækker nok Samsungs design fremfor Sony 65XF9005, som ellers er bagbelyst og får ros for billedkvaliteten.

Alle input og erfaringer er velkomne i forhold til de to tv, eller lignende tv i samme prisklasse, som jeg måske har overset :)
#300641
Jamen de er gode tv begge to.. Du går ikke fejl af nogen af dem.. Dine præferancer må du jo gøre op og vælge derfra..

Vil dog bare lige oplyse at LG har nogle rigtig gode weekend tilbud på deres OLED i 65”, ved ikke om du har haft dem til overvejelse.
#300642
henrik.yde skrev:Du har sikkert overset dette her:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Jo, jeg har kigget på det, specielt pga. det bagbelyste panel, kvaliteten af vores nuværende Sony tv og dets gode opskalering. Hvis det bliver et 65" tv vi ender med, så syntes jeg bedre om Samsungs tynde design og jeg har svært ved at vurdere hvor meget bedre billedkvaliteten er på Sony'en.

Tusind tak for input :)
#300644
Grandahl skrev:Vil dog bare lige oplyse at LG har nogle rigtig gode weekend tilbud på deres OLED i 65”, ved ikke om du har haft dem til overvejelse.
Det havde jeg slet ikke kigget efter. Jeg var sikker på at OLED i den størrelse stadig var alt for dyre, og så har jeg været bange for at de ikke er lysstærke nok. Jeg kan se at det klare sig ok mht. lysstyrke, men er ikke så lysstærk som Samsung Q7F og heller ikke helt så god når det drejer sig om HDR, men på alle andre punkter ser det ud til at være et suverænt tv.

Tusind tak for godt input :)
#300652
DU kan købe LG C8 til 1000kr billigere og i min bog er den også bedre end Philips 803.

Der ligger test af 803 og en del andre OLED modeller her på siden.
#300654
Ja, smag og behag er forskellig, jeg vil dog mene at skærmene performer nogenlunde ens rent billedmæssigt, da det jo er samme panel. Philips har så Ambilight + Android, hvilket betyder indbygget Chromecast og jævnlige opdateringer. Men bortset fra det er LG C8 også et godt bud.

https://www.eisa.eu/awards/philips-55oled803/?lang=dk
#300663
Begge OLED tv ser rigtig lækre ud. Jeg må ud og se dem en af de nærmeste dage og vurdere (sammen med min bedre halvdel), om vi vil give 50% mere for sådan et fremfor Samsung Q7F. Hvis det også holder fint i 10 år, så er det måske det værd.
#300667
henrik.yde skrev:Og pas nu på agressive/useriøse sælgere, der hellere vil sælge alt andet end OLED, da de ikke tjener noget på dem pt.
Yep, jeg var ude og kigge lidt tidligere på året. Det var helt tydeligt hvilke tv de helst ville sælge, og der var ikke grænser for hvor gode pakketilbud de kunne skrue sammen med on site kalibrering og forsikring :D