Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Xafer
#300296
Hej

Jeg står og overvejer et OLED TV - Er det et problem at have direkte sol på tv'et i samtlige dagstimer?

Da jeg bor i en lejlighed hvor lyset faldet direkte på TV'et i samtlige dagstimer, er jeg nervøs for om det kan skade panelet. Er det noget der rent faktisk sker, eller er det kun rygter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#300304
Der er ikke nogen endegyldige tests, som viser effekten af sollys på skærmen, men der er en del rapporter fra brugere, som rapporterer, at skærmen udviser en opførsel i stil med burn-in, hvis den får direkte sollys. Det giver god mening, at det organiske materiale vil opføre sig anderledes hvis det udsættes for varme udefra, så mit umiddelbare råd ville være, at udvise påpasselighed med at lade det stå badet i direkte sollys.
Af Elox
#300314
LG skriver i manualen at skærmen ikke må udsættes for direkte sollys.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#300316
Enig. Det meste tager skade af sollys, men jeg har ikke set samme hurtige effekt på LCD-panelerne, som det vi har set billeder af her i forum. Alle skærme er lavet af plastic i en eller anden variant, og man har nok set hvad solen kan gøre ved plastic, hvis man har haft ting stående i en vindueskarm.
Brugeravatar
Af GameCorner
#300328
Bare en tanke. Hvis det ikke er muligt at undgå sollys om dagen det hvor OLED hænger/står. Hvad med at blokke for lys i dag timer hvis tv'et ikke bruges der. Evt læg et klæde over, foran skærmen eller lign.
Af Xafer
#300371
GameCorner skrev:Bare en tanke. Hvis det ikke er muligt at undgå sollys om dagen det hvor OLED hænger/står. Hvad med at blokke for lys i dag timer hvis tv'et ikke bruges der. Evt læg et klæde over, foran skærmen eller lign.
Skal ikke kunne sige om entusiasterne kunne finde på at gøre det, men for en "almindelig" bruger som mig virker det dumt - Jeg betaler ikke 10k for et TV der går i stykker hvis det får sol.
Brugeravatar
Af hans123
#300377
Sol lys ødelægger alt med tiden.

Har store syd vendte vinduer.

Dyr lædersofa og gulv er totalt affarvet af solen.

Så en skærm lider helt sikkert samme skæbne med tiden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#300380
Præcis. Lakken på din røde Ferrari til seks millioner vil også gå til i solen med tiden, så hvor meget man end synes, at det "er for dårligt", så er det nu engang sådan det hænger sammen. Vi har med organisk materiale at gøre når vi snakker OLED...
Af Xafer
#300393
Kan se jeg var for hurtig til at svare, og ikke fik formuleret mig godt nok.
Det er self. ikke en kritik af produktet, det er nu engang de forhold vi lever under - Som i nævner er der eksempler på mange produktgrupper der ikke "tåler" sol.

Hvad jeg mente var at jeg aldrig har haft behov for at dække mit TV, og derfor heller ikke vil gøre det med et OLED, uagtet om det forlænger levetiden. På samme vis som min lædersofa, mine træmøbler, osv. ikke er dækket til. Min Ferrari kunne jeg nok finde på at dække ind, mere pga. snavs end solskade. Den er dog fiktiv og derfor ikke et stort problem.

For mig som "almindelig" bruger, er brugervenligheden i højsæde, og jeg ofrer gerne en smule kvalitet for det. Jeg ville ønske at OLED i alle sammenhænge var det oplagte valg, og at alle småproblemerne kunne blive løst i den nærmeste fremtid. Virkeligheden er bare anderledes, og jeg stillede derfor det oprindelige spørgsmål for at dække hvor udbredt og signifikant problemet egentlig er - Med salgstaler og religiøse fanatikere til højre og venstre kan det være svært at skelne egentlige fakta fra enkeltstående tilfælde og salgsmateriale.
Brugeravatar
Af hans123
#300404
Lige nu befinder jeg mig i syden hvor solen har noget mere magt end i lille Danmark

Her er der altid noget for vinduerne i dagtimerne.

Dels pga varmen men sandelig også for ikke at alt skal ødelægges af solens stråler.

Alle biler her er med solskader i lakken .
Af Xafer
#300414
hans123 skrev:Lige nu befinder jeg mig i syden hvor solen har noget mere magt end i lille Danmark

Her er der altid noget for vinduerne i dagtimerne.

Dels pga varmen men sandelig også for ikke at alt skal ødelægges af solens stråler.

Alle biler her er med solskader i lakken .
Jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med den besked?
Der er ingen, mig selv inklusive, der benægter solens effekt på alt her i verden. Men tillykke med din ferie i solen, pas nu på din hud, solen kan skade den betydeligt mere end den skader et OLED panel.

Mit oprindelige spørgsmål gik på hvorvidt solen havde en betydelig effekt på OLED paneler i forhold til LCD, da der er forskellige informationer når man søger efter et endelig svar - Tænkte Flatpanels' eksperter kunne hjælpe med et mere tydeligt svar her. Det ser ikke ud til det er tilfældet da samtalen hurtigt har taget en mærkelig drejning.

Lad os lukke tråden her - Flatpanels var åbenbart ikke stedet at spørge hvis man ønsker et konkret svar på et simpelt spørgsmål.
Af HrJensen1
#300417
Xafer skrev: Lad os lukke tråden her - Flatpanels var åbenbart ikke stedet at spørge hvis man ønsker et konkret svar på et simpelt spørgsmål.
Svaret er såre simplet - det står i manualen at den ikke må udsættes for direkte sollys, som Elox også skriver længere oppe.

Så er der ingen grund til at du selv jorder rundt i at du aldrig vil dække dit fjernsyn til - det er dit eget valg. Uanset om det er CRT, Plasma, LCD, LED eller OLED er det dumt at hænge den, så den får direkte sollys