Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300248
Hej Folks!

Jeg har et mindre irriterende problem med mit AF8. Siden jeg har købt det, har fjernsynet ikke kunne sende lyden videre til min surround receiver i det tilfælde, at fjernsynet er blevet tændt før receiveren. Hvis jeg derimod tænder receiveren først og derefter fjernsynet, så bliver lyden fint sendt fra fjernsyn til receiver.

Jeg har derfor ofte måttet slukke og tænde TV’et, hvis jeg havde ”glemt” at tænde receiveren først.
Lyden sendes via HDMI. På fjernsynet er det HDMI 3 (ARC). Min receiver har i samme omgang fået et opdateret HDMI modul, således at dette også er hdmi 2.0b. Kablet imellem dem, mener jeg også burde leve op til porteness standard.

Fjernsynet har for en uges tid siden selv fundet en opdatering, således det nu kører med Oreo(?). Jeg havde håbet på, at problemet var blevet løst efter denne opdatering.

Er der en åbenlys indstilling som jeg har overset? – Jeg mener dog, at jeg har været systemet igennem, og jeg kan ikke rigtig finde nogle indstillinger, som skulle have med denne problematik at gøre.

Eller er der andre tiltag jeg kan gøre? – Jeg ville være ked af, at lade fjernsynet tænde receiveren automatisk, da jeg ikke behøver surround til Tour de France.

Det kan måske også være, at det er receiveren der ikke rigtig fatter at "modtage" lyden korrekt, hvis fjernsynet allerede er tændt?

På forhånd tak (:

Mvh.
Christian
#300322
Det er næsten pinligt, men det var naturligvis en indstilling, som jeg havde overset.
På receiveren, er der en indstilling "CEC/Lan/BluOS in standby", som var sat til Off. Den skulle stå til On.
Herefter opfanger receiveren med det samme, at tvét sender lyd ud via HDMI.

Hvis det kan være til hjælp for andre, så er der tale om en NAD T777, med et opgraderet HDMI modul.
Indstillingenen findes i: Setup Menu --> Control Setup --> CEC/Lan/BluOS in stanby --> On

Så.. det virker som det skal nu!

Men tak for hjælpen ellers! (: