Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af philip.vesterdal
#300110
Hej

Har sat mig for at skifte mit ældre (10+ år) gamle Sony 52" ud med noget nyere og lidt større.
Har samtidig også sat mig for at jeg ikke vil bruge mere end 10.000,-

Der er jeg godt klar over at jeg ikke får det bedste setup, langt fra. Men vores behov er heller ikke vildt krævende.

Vi ser DR.TV, Tv2 Play, Netflix, HBO, YouTube og lidt Plex. Alt sammen bliver set gennem et Apple TV 4K. Vi har ingen TV pakker osv og ingen konsoller.

Tænker lidt på dette Samsung tv, UE65NU7105. Elgiganten kører lige nu tilbud på 7497,-
Og så en soundbar med trådløs subwoofer, HW-R460/XE.

Det kan laves til lige omkring de 10.000,- med vægbeslag.

Er dette et helt dumt setup, eller er der andet i vil anbefale i det prisleje?
Af Beckham
#300111
NU7105 er et ganske fint bud og så er der jo også plads til lidt lyd. Et bud på et bedre tv er Sony XF9005, men et koster så også lidt mere. Hvis du skal se noget HDR ville jeg i hvert fald vælge Sony'en. Der er også en Panasonic model som tit bliver nævnt herinde som godt køb i denne prisklasse. Kan ikke lige huske navnet....FX7 et eller andet.
Af henrik.yde
#300112
Jeps, Sony XF9005 ville også være mit bud. Det Panasonic hedder FX780 og er på tilbud til 9999,- Det er dog 75 tommer. Begge TV slår uden problemer det Samsung du har kig på.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Skal det (absolut) være Samsung, så gå efter UE65RU7105, det er det samme TV, bare 2019 model med nyeste brugerflade (Tizen). Og så koster det jo kun 6000,-

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... u7105-2019
Af philip.vesterdal
#300116
Det behøver skam ikke være et Samsung, det var bare det jeg havde kigget på og umiddelbart kunne lide design og billede på.
Sony er helt bestemt værd at kigge på og kan se at netop denne model er på tilbud i Power på mandag til 8.444,- som køtilbud.
Kan faktisk godt huske nu at jeg tidligere har læst anmeldelsen af XF9005 her på siden, men der var det også nyt og noget dyrere.
Det er Sony jeg har nu og været rigtig glad for det.

Eneste TV jeg går lidt udenom er Philips, har aldrig rigtig brudt mig om deres billede.
Af henrik.yde
#300120
philip.vesterdal skrev:Det behøver skam ikke være et Samsung, det var bare det jeg havde kigget på og umiddelbart kunne lide design og billede på.
Sony er helt bestemt værd at kigge på og kan se at netop denne model er på tilbud i Power på mandag til 8.444,- som køtilbud.
Kan faktisk godt huske nu at jeg tidligere har læst anmeldelsen af XF9005 her på siden, men der var det også nyt og noget dyrere.
Det er Sony jeg har nu og været rigtig glad for det.

Eneste TV jeg går lidt udenom er Philips, har aldrig rigtig brudt mig om deres billede.
Så er Sony XF9005 jo det oplagte valg for dig, her er lige testen af det:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Af Grandahl
#300129
Jeg havde også rendt med XF9005, det er altså en skarp pris for den i 65” synes jeg.
Af philip.vesterdal
#300142
Det endte faktisk med at jeg tog et smut i Power i dag og hev en XF9005 med hjem :)

Personalet i power er dog ikke noget at råbe hurra for. Vi gik ned i TV afdelingen og fandt en medarbejder. Ved siden af ham stod en 55" udstillet og jeg spurgte om de havde den stående i 65". Det tog ham flere minutter at finde ud af at det havde de ikke. Han kunne ikke finde ud af hvad model det var og det var selvom det stod både på en reklame og selve TV'et.
Kan vi prøve at få billede på så? Det var nemlig slukket. Han roder rundt i 2 store kasser fyldt med fjernbetjeninger, finder en LG fjernbetjening frem og kan ikke få TV'et tændt med den.
Jeg siger vi lige går over at kigger lidt på soundbarer imellemtiden og kan se at fjernbetjeningen ligger lige bag TV'et.

Vi går hen til noget support, da manden nu er væk. Han står deroppe i stedet. Siger til han at vi vil gerne snuppe sådan en med i 65". Han følger med ned i afdelingen igen, kun for at fortælle at vi skal have fat i en kollega da han har fri nu.
Vi fanger en anden og betalt. På vej ud står han oppe ved kassen og snakker med en kollega bag disken og er altså ikke helt taget hjem alligevel.

Men, TV'et er kommet op og det fungerer bare :)

Soundbar osv. tog vi ikke med i dag, tror det bliver Elgiganten i stedet for :p
Af philip.vesterdal
#300145
Nu har jeg haft det kørende lidt.

Netflix - Super billede
HBO - Rimeligt, det var heller ikke vildt før.
TV2 Play - Virkelig grumset, det var ellers perfekt før.
DR.tv - Det samme, også ringere end før.
YouTube - Det samme som før, kvalitet efter video.

Hvad kan der gøres for at det bliver bedre?

Det hele er gennem Apple TV 4K. I indstillinger derpå skriver den forbundet med 4K SDR. Skal jeg have nyere HDMI kabel for at vælge HDR og vil det ændre på noget overhovedet?

Lidt ærgeligt med TV2 og DR at de er blevet så ringe :(
Brugeravatar
Af bbplayer
#300146
philip.vesterdal skrev:Det hele er gennem Apple TV 4K. I indstillinger derpå skriver den forbundet med 4K SDR. Skal jeg have nyere HDMI kabel for at vælge HDR og vil det ændre på noget overhovedet?

Lidt ærgeligt med TV2 og DR at de er blevet så ringe :(
Kun Netflix og Youtube tilbyder HDR, så det er ikke HDMI kablet som skal skiftes, så ville du intet billede have hvis det var tilfældet eller udfald med sort skærm.

TV2 og DR, der er mit bud, at ATV viser præcis det samme billede, eller du ser på Bergerac som er fra 1980'rne :)
Du kan ikke vurdere streaming kanaler ud fra, så simpelt en test som at tænde og så sige , , wwaaoo eller øøvvv..
Der er så mange forskellige typer optagelser og live transmissioner fra forskellige kamera osv,osv...
Af Grandahl
#300149
Har du fået indstillet dit tv.. Den er testet her på siden hvor du evt kan kopiere settings tallene over
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#300151
Hvis kildematerialet er det samme, og du ikke ser nogen forskel på visse streaming-tjenester, men gør det på andre, så må det enten være dine øjne der laver numre med dig, eller også så er det måske ikke HELT de samme ting du evaluerer på?

Hvis TV'et er indstillet på Film-profilen, så er du i udgangspunktet bedst stillet. Så er der nogle småting du kan efterjustere jf. vores test.

Ingen af de tjenester du nævner, ud over Netflix, sender noget i HDR og HDR kræver det store abonnement. For at aktivere HDR skal du
1) sætte ATV i den rigtige HDMI-port (enten nr. 2 eller 3)
2) Slå "HDMI forbedret format" til under Eksterne tilslutninger i indstillings-menuen.
3) Sætte "Tilpas indhold" under "Videooutput" på ATV til "Match indhold" (begge aktiveret), og sætte opløsningen til 4K SDR 50 Hz.
Af Beckham
#300152
TV2 Play er ikke på et specielt højt niveau. Synes heller ikke den er imponerende her. Du skal også huske på at du har fået 10+" mere at gøre med. Det kan bestemt også være med til at afsløre dårlig kvalitet i kilden...

Men ja, som andre nævner, så er det jo også spørgsmål hvilke indstillinger du kører med?