Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300078
Næ, det er åbenbart et skodTV mht lyd og lydformater. Sådan noget ser man desværre IKKE i tests bl.a. her på flatpanels. Både mht DD+ og volume-level ved forskellige TV-kanaler ville jeg godt have vist i forvejen, så jeg evt kunne finde et andet produkt med OLED panel, men med bedre lydkontrol.

Nu har jeg prøvet at have både optisk+internal speakers samtidigt, og det er da HELT til grin. Alle indstillinger er tilgængelige, men der sker det åndssvage, at den udjævner lyden i de interne højttalere, men IKKE den optiske udgang, så Onkyo'en farer stadig op og ned i lyd, når man skifter kanal, mens de indbyggede højttalere har samme volume.

Fantastisk billede, men utrolig dårlig indstillingsmuligheder for digital lyd ud for LG OLED C8. At man kan indstille en masse på de indbyggede clockradio-speakers er vitterlig 110% uinteressant!
#300082
Så må du sælger og få en Philips OLED? Hvis det er som på Sony skærmen, så er billede og lyd styring ikke nativ for Android læser jeg, så burde du få præcis hvad du søger på Philips skærme? Hvis altså de viderefører den tech. som de brugte i 2010 :) Det er da helt klart surt, og jo, jeg vidste da heller ikke det du nævner der. Det kan da være fornuftigt at overveje.

Måske kan du spørge Onkyo support om nyere modeller kan noget din ikke kan på den front?
#300083
Det vil Onkyo'en jo nok ikke kunne, når TV'et ikke kan/vil levere bedre data. Nu har jeg så købt dette LG, så jeg vover næsten ikke at undersøge Philips for at se om de er bedre. Så vil jeg bare ærgre mig over dette
#300108
Hmmm, jeg kunne da ikke styre mig, men måtte se hvad Philips i dag gør for lyden. Her er et udpluk af manualen for et Philips 55POS9002 til 7800kr i elmutanten:

Avancerede lydindstillinger
Lydstyrkeregulering
Automatisk lydstyrke
 Indstillinger > Alle indstillinger > Lyd > Avanceret
> Automatisk lydstyrke.
Vælg DTS TruVolume for en robust, ensartet effekt.
Vælg Natindstilling for at få en mere behagelig, rolig
lytteoplevelse.
Delta-lydstyrke
 Indstillinger > Alle indstillinger > Lyd > Avanceret
> Delta-lydstyrke.
Tryk på pilene  (op) eller  (ned) for at justere
højttalerlydstyrkens delta-værdi.
* Bemærk: Delta-lydstyrke er til rådighed, når
inputkilden er indstillet til HDMI eller Analoge kilder,
og Lydudgangen er indstillet til TV-højttalere eller
HDMI-lydsystem.
Indstillinger for lydudgang
 Indstillinger > Lyd > Avanceret > Lydudgang.
Indstil TV'et til at afspille lyden på TV eller på det
tilsluttede lydsystem.
51
Du kan vælge, hvor du vil høre TV-lyden, og hvordan
du vil styre den.
• Hvis du vælger TV-højttalere slukket, slår du
permanent TV-højttalerne fra.
• Hvis du vælger TV-højttalere, er TV-højttalerne altid
tændt.
Med en lydenhed tilsluttet via HDMI CEC vælges
HDMI-lydsystem. TV'et slår TV-højttalerne fra, når
enheden afspiller lyden.
Indstillinger for digital udgang
Indstillinger for digital udgang er tilgængelige for
optiske lydsignaler og HDMI ARC-lydsignaler.
Digitalt udgangsformat
 Indstillinger > Lyd > Avanceret > Digitalt
udgangsformat.
Indstil tv'ets lydudgangssignal, så det passer til den
tilsluttede hjemmebiografs egenskaber.
• Stereo (ukomprimeret): Hvis dine
lydafspilningsenheder ikke har
multikanalslydbehandling, skal du vælge kun at
overføre stereoindhold til dine lydafspilningsenheder.
• Multikanal: Vælg at overføre lydindhold
(komprimeret multikanalslydsignal) eller
stereolydindhold til dine lydafspilningsenheder.
Multikanal (bypass): Vælg at overføre Dolby Digital
Plus- eller DTS-indhold til dine lydafspilningsenheder
eller til dit Home Theatre System.

- Kontroller, at dine lydafspilningsenheder
understøtter Dolby Atmos-funktionen.
- SPDIF-udgangen (DIGITAL AUDIO OUT)
deaktiveres, når der streames Dolby Digital Plusindhold.
Justering af digital udgang
 Indstillinger > Lyd > Avanceret > Justering af
digital udgang.
Juster lydstyrken fra den enhed, som er sluttet til
digital lydudgang (SPDIF) eller HDMI.
• Vælg Mere for at få højere lydstyrke.
• Vælg Mindre for at få lavere lydstyrke.

Så det ser ud til, at jeg har valgt et forkert TV til mit brug :((
#300109
bbplayer skrev:Så må du sælger og få en Philips OLED? Hvis det er som på Sony skærmen, så er billede og lyd styring ikke nativ for Android læser jeg, så burde du få præcis hvad du søger på Philips skærme?
Blot som input til ovenstående: Der er ikke noget, relateret til indstillinger af selve TV'et, som er "native Android" på de TV du køber i dag. Ja, Android supporterer sikkert visse features, men det menusystem du kalder frem til at justere på TV'et er ikke Android - det er producentens eget. Der er en verden til forskel på de forskellige muligheder og måder at navigere på, og ingen af dem lader til at have adopteret ret meget af Androids layout.

Så ligger der godt nok en menu, som bruges til at justere på Android og de ting, der relaterer til smart-TV, og den hører naturligvis til styresystemet, men så snart du dykker ned i de mere specifikke justeringer, så ender man i producentens eget menusystem. Det gør det lidt svært at drage paralleler mellem TV fra forskellige producenter, hvis det er justeringsmulighederne man leder efter, da det ikke er nok, at de begge bruger Android.
#300127
burgurne skrev:Har nu haft mit LG C8 OLED i knap 2 uger. Og jeg er vildt glad for det stadigvæk ...
Har du købt i power eller elgiganten, så er det da bare at returnere den, du har jo afprøvet og fortrudt det nu?

Er det ikke hvad de 30 dage er til for?
#300141
Jo, det er købt hos Elgiganten, men returnerer jeg det (fa'ens til arbejde med at skille det ad igen og få alt til at passe i papkassen igen, men det kan vel lade sig gøre) og så køber et Philips i stedet, så er der sikkert andre områder end lige det med lyden jeg ikke vil bryde mig om. jeg er lidt skuffet over, at når der er SÅ stor forskel på en grundlæggende ting som "DIGITAL LYD UD", at man så ikke har kunnet læse om det i tests, reviews eller omtaler af produktet. Dermed kan der sagtens være andre ting jeg vil savne fra LG'et, f.eks Dolby Vision og Magic remoten.

Det er nok snarere mig der må lære, at man ikke kan få alt det gode i samme TV, når vi befinder os i den prisklasse. Omvendt synes jeg, at et testsite som flatpanels burde tage det med lyden med når de tester TV. De fleste mennesker bruger dog et TV til at se ... TV på, og mon ikke alle i dag har mere end en TVkanal, og dermed _kan_ have brug for at udligne lyden mellem TV-kanalerne hvis/når man benytter eksterne højttalere/surroundsystemer. F.eks ved jeg INTET om det ville have hjulpet at købe et LG C9 til ca 10.000kr mere, selvom flatpanels har testet et sådan. Det tager altså ikke lang tid at sætte en soundbar eller andet til et HDMI-stik og så se, hvad muligheder man har for at have en "film/sport" lyd, volumen-kontrol mellem forskellige tv-kanaler osv.
#300143
Dit behov er en ret specifik test lige netop af lydudgang (og endda kun på TV3?), som nok ikke bliver en del af den faste testbænk. Der er normalvist ikke tilsluttet udstyr til lyd når vi tester og selv hvis vi købte noget til testlokalet, så er der ikke altid TV3 tilgængelig at teste med.

Ser du på udenlandske reviews, så er der ingen af dem, som tester tuneren, så allerede dér skiller vi os lidt ud. Brug af TV-tuner er nedadgående.
#300144
burgurne skrev:jeg er lidt skuffet over, at når der er SÅ stor forskel på en grundlæggende ting som "DIGITAL LYD UD",
Som tidligere nævnt, så er der receiveren, og jeg køber egentlig ikke den forklaring at du mener din Onkyo kun justerer lyden en gang på indgangen. Eksemplet med TV3 kræver jo at den løbende justerer indgangen og lyden, også hvis du skifter til anden enhed. Så dette er lige så meget et Onkyo problem, hvis de tilbyder den volume balance funktion og det ikke virker ordentlig, og så er vi jo væk fra at den basale funktion du ser, altså heller ikke findes i receivers eller ordentlig implementeret. Så ingen går fri.

Så hvis du er "glad" for skærmen, så prøv dog at tal med nogle hifi nørder, og find en forstærker af et fabrikant hvor de kan justere lyd. Ved ikke om butikker er det rette men du har da stadig muligheden for at beholde tv og få styr på lyden :)
#300154
Deri bliver vi så ikke enige. Set fra Onkyo'ens synspunkt, så får den et lydsignal ind gennem HDMI 1. Dette signal som kommer fra samme enhed (TV'et) får den uanset om TV'et står på LiveTV, USB eller en app eller der spilles på TV'et. Hvordan skulle Onkyo'en vide om det er den ene eller den anden kilde der er i brug? Den får jo ikke noget signal om at TV'et skifter indput? Som sagt virkede det fint med mit gamle Philips TV og Onkyo'en.
Jeg HAR talt med dem i HifiKlubben, og de vil meget gerne sælge mig en ny receiver (en Denon eller en Nad) som har en 4k videochip. Men de mener IKKE det vil afhjælpe det med volumen fra forskellige tv-kanaler af den grund jeg har angivet ovenfor. Han viste mig, hvordan det fungerer på et QLED fra Samsung, og der er det altså i Samsung'en man stiller "auto-level" kildeskift i TV'et. Både min Onkyo og deres helt nye receivere kan "auto justere" volumen mellem forskellige indgange PÅ RECEIVEREN, men ikke når det er udenfor receiverens kontrol. Kunne den det, så ville receiveren jo skrue ned for lyden, når jeg (via TV) forsøger at skrue OP for lyden. En moderne CD-afspiller der kan afspille CD, flac, mp3 osv osv tilsluttet digitalt til en receiver kan også det med at auto-justere volumen mellem de forskellige typer, men det er CD_AFSPILLEREN der gør det IKKE receiveren, da den (som i mit tilfælde) får lyden ind af SAMME indgang, og derfor ikke ved at det er fra forskellige kilder. (igen, det er en CD-afspiller fra HifiKlubben, da jeg ikke selv ejer en sådan)

Så kort og godt. Det er LG TV der ikke kan/vil autojustere lydniveau mellem forskellige kilder på TV'et. Det vil et 9 år gammelt Philips godt.
#300158
Jeg må indrømme, at jeg har også har lidt svært ved at se hvordan receiveren skulle kunne kompensere uden, at den også ville ødelægge en masse andre ting. Hvorfra skulle den opdage, at det er et kanalskift og ikke en eksplosion i en film på TV? Jeg kan til nød gå med til det, hvis lydstreamet ændrer karakter og går fra ét format til et andet når kanalen skifter, men det er lidt søgt.

Samsung har netop en auto-volumen, som er specielt udviklet til TV-kanaler, som vi også skrev om tidligere, men det er så ikke noget vi tjekker mht. lydudgangen på TV'et.
#300161
Okay, så er det på plads. Må jeg spørge hvorfor I ikke tjekker noget så vigtigt som lyd i jeres TV-test? I behøver såmænd ikke engang tilslutte noget for at se "fejlen" på LG. Bare vælg en digital lyd ud (ARC eller optisk), og så se alt (næsten) alt er nedtonet i lydmenu'en, så man slet ingen valg har. Dolby Atmos, Adaptive sound control, lydskema (sport, film, nyheder osv), "one touch sound tuning", lydstyrketilstand (auto volume justering mellem forskellige kilder) er alle nedtonet, og kan altså IKKE bruges/indstilles, hvis man vælger digital lyd ud. Det er da en RET væsentlig ting på et TV! Det burde I da teste på et grundliggende niveau, synes jeg.
#300165
Torben Rasmussen skrev:Jeg må indrømme, at jeg har også har lidt svært ved at se hvordan receiveren skulle kunne kompensere uden, at den også ville ødelægge en masse andre ting.
Det er vel ikke længere et spørgsmål om at ødelægge men at ændre lyd niveau som man mener er for højt på visse emner og indstillinger, lyd er lyd, og vil man balancere så kan det være musik, eksplosioner, tale og andet, grænsen må være at lyden ikke stiger / falder på de grænser man vælger for lyd.
At man så kan ødelægge noget, det er vist ikke pointen her.
burgurne skrev:Bare vælg en digital lyd ud (ARC eller optisk), og så se alt (næsten) alt er nedtonet i lydmenu'en, så man slet ingen valg har. Dolby Atmos, Adaptive sound control, lydskema (sport, film, nyheder osv), "one touch sound tuning", lydstyrketilstand (auto volume justering mellem forskellige kilder) er alle nedtonet, og kan altså IKKE bruges/indstilles, hvis man vælger digital lyd ud.
Som jeg tidligere skrev, digital lyd output, er digital og ikke ment til at skulle up/downsamples af tv og så ændre på volume eller indhold før du sender det til en anden enhed, for der kan du normalt gøre en masse af det.
Så i min verden er det helt perfekt, som nogle andre tråde nævner så er DD+ kun downsampled på ARC på grund af båndbredden, og det er så løst med eARC som man kan se frem til.

Glemte jeg at skrive, at som Torben skriver, så er det du søger, lige præcis det som ødelægger lyd. Derfor skal receiver være centrum for dette, både om tv er højttaler eller du bruger højttalere på receiver, i forbindelse med f.eks UHD blu-ray afspilning.
#300166
Okay, jeg slutter her. Du vedbliver med at tale imod mig, HifiKlubben og Torben. Jeg har lige igen været i HifiKlubben og det ER tv'et der styrer dette, uanset mærke. Nogle TV-mærker gør det så bedre end andre.
Dit svar til Torben er noget tåget.
Du mangler at komme med en forklaring på, HVORDAN en receiver (uanset mærke) skulle kunne vide om jeg ser TV fra TV3 eller TV2????
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8