Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299582
Men vær stadig OBS på, at lige netop Text-TV har de mest hidsige ensfarvede kasser du kan finde og vil være præcis den type indhold, som på sigt kan give burn-in. 15 minutter om dagen ... ud af hvor mange tændte minutter i alt?
#299667
Jeg skriver denne kommentar efter udelukkende at have læst første indlæg hvor der spørges til elgiganten og deres kommentar til Burn in.

Burn in er et relevant problem som jeg selv har og som LG har afvist er deres problem. Istedet har de henvist til deres ansvarsfraskrivelse i bruger manualen. Derfor synes jeg du skal checke side 15 i bruger manualen omkring billed retention og vurdere med dig selv om du kan leve med risikoen og vil kunne udføre forebyggende foranstaltninger til at undgå retention/burnin.
#299670
Helt normal bruge med varierende TV kanaler, Netflix, Youtube etc.

I mit tilfælde ses et Youtube logo samt en kombination af TV2 news breaking bar og Stofa box info bar. Har altid kørt TV'et med expert lys settings.
#300034
Har nu haft mit LG C8 OLED i knap 2 uger. Og jeg er vildt glad for det stadigvæk ... pånær en undtagelse.
Man kan tilsyneladende ikke få TV'et til at have samme volumen på alle kanaler medmindre man KUN bruger de indbyggede højttalere! Da mit er tilsluttet med HDMI ARC til min Onkyo receiver, så er vi ved at skvatte ned af sofa'en hver gang vi kommer forbi TV3. Denne ene kanal er nok 50% højere i volumen end de andre kanaler er (der er minimale forskelle mellem de andre, men slet ikke i den størrelse).
Vælger jeg at nøjes med de indbyggede højttalere, så kan LG'en selv justere volumen, så alle kanaler lyder lige højt. Dette punkt i AUDIO-menu'en er desværre nedtonet, når jeg benytter digital lyd ud.
Nogen der har et råd til at få dette justeret med digital lyd ud? (Bortset fra at fjerne TV3 fra kanallisten!)
#300035
burgurne skrev:Nogen der har et råd til at få dette justeret med digital lyd ud? (Bortset fra at fjerne TV3 fra kanallisten!)
Så skal der jo foretaget noget forud behandling som intern lydbehandling gør , når du aktiverer det.

På nyere Onkyo receivers, kalder de det vist intellivolume.

https://www.eu.onkyo.com/en/videos/usin ... 58413.html

Har selv en ældre Onkyo og synes ikke jeg er stødt på sådan en funktion.
#300036
På min Onkyo TX-SR608 er funktionen intellivolume. Men det er intellivolume mellem de forskellige HDMI indgange, det virker IKKE på TV-lyden, da alle tvkanaler jo kommer gennem det samme HDMI-stik.
intellivolume kan bruges til at få bluray, cd-afspiller, radio og TV til at have samme volumen, men Onkyo'en "opdager" jo aldrig at jeg skifter TV-kanal, da den hele tiden får signalet via ARC. :((
#300039
Ok, du kan ikke få ren data pre-processed, så er det jo ikke den ægte lyd du får på Onkyo, som er målet, så du må finde en anden funktion på din receiver, som måske kan hjælpe. Jeg checkede min, og der synes ikke at være andet end intellivolume som du siger, ikke hjælper på andet end den enkelte indgang.
Det burde dog hjælpe, hvis det er intelligent? Det kan det så ikke være, som på tv ;(
#300040
Som jeg ser det, så er der ingen måde hvorpå receiveren kan "se" at man skifter kanal eller abb på TV'et, da alt hvad receiveren gør er at modtage lyden fra TV'et via ARC, og TV'et putter kun den ubehandlede lyd ud digitalt. Alt det der med "bio", "Atmos", "sport" osv indstillinger til lyden, de virker også kun med TV'et egne højttalere. Utroligt, for selv mit gamle Philips fra 2010 kunne dette med at "auto-nivellere" alle kanaler, også via ARC. Jeg må se om jeg kan finde et LG forum, der kan forstå mit skole engelsk, og så høre dem ad der om jeg gør noget forkert.
#300047
burgurne skrev: Jeg må se om jeg kan finde et LG forum, der kan forstå mit skole engelsk, og så høre dem ad der om jeg gør noget forkert.
Hvorfor tror du , du gør noget forkert?

Er der ikke noget med du kan ændre audio-out på LG? Altså PCM,RAW,AUTO ? Måske står den til RAW, så er det præcis som jeg siger ubehandlet.

Har du prøvet dette? https://www.lg.com/uk/support/product-h ... 872-others
At sætte lyd til at komme ud af tv+ekstern lyd? Det kan jo være det hjælper på behandling af lyd, eller der kommer bag echo på :)
#300067
Jeg tror jeg måske gør noget forkert, da dette nye TV mangler denne basale funktion, som ellers er ret almindelig, og som nævnt kan mit gamle Philips TV fra 2010 det!!

Jeg har haft ændret på de to ting der kan ændres ved digital lyd ud, i "sound Input" kan man vælge PCM (giver stereo uanset lydformat) og Automatisk. Der kan ikke vælges RAW.
I DTV Audio setting kan jeg vælge DD, DD+ og HE-AAC (giver alle DD gennem digital out og HDMI ARC). Og det er det.

Jeg har ikke prøvet at benytte interne højttalere samtidig med min Onkyo, da jeg ikke kan skrue ned for volumen på de interne højttalere uden samtidig at skrue ned for Onkyo'en, og så står der jo iøvrigt i dit link, at det kun virker sammen med optisk out, og altså IKKE med ARC. Dermed er det uinteressant som løsning, men jeg kunne selvfølgelig godt prøve, nu jeg har købt et optisk kabel. Om ikke andet, så bare for at se, hvilke indstillinger der så bliver tilgængelige.

Samtidig med dette volumen-problem er der jo også mit problem med manglende DD+ (se evt tråden her viewtopic.php?f=2&t=48445 måske har jeg samlet/forbundet noget forkert, eller der er fejl på "noget", som gør at begge problemer er der. :((
#300070
Denne link forklarer ARC er begrænset til DD5.1

https://www.lg.com/ca_en/support/produc ... 910-others

Så du behøver nok ikke søge mere, for du kan ikke. Nå, ser nu det er samme link jeg gav dig tidligere.

I deres diagram viser de hvad HDMI out giver på DD plus, og det er altså kun DD5.1 ,

Configuring digital sound output settings
home ► settings ► advanced setting ► Sound ► Sound Out ► Audio Out (Optical/HDMI ARC) ► Digital Sound Out



You can configure the Digital Sound Out settings.
● These settings are available only when external audio device
(digital optical or HDMI ARC)/TV's internal speakers + external audio device (digital optical) is selected.

Sound Input Digital Sound Output
Dolby Digital Plus Dolby Digital

Så mon du får det til at virke?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8