Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299977
George1 skrev:Burn in opvejes ikke af den gode billedkvalitet, synes det er øv og mange penge for sådan en skærm, hvor mit normale tv forbrug sten sikkert ville give burn in.
Helt enig, og mit næste TV bliver ikke et OLED medmindre der er en specifik garanti der dækker burnin udover normal garanti.

Jeg ser tydelige burn in striber lige så snart der er røde billeder og det er ikke blot noget man sorterer fra i oplevelsen.
#299978
bphhm skrev:
George1 skrev:Burn in opvejes ikke af den gode billedkvalitet, synes det er øv og mange penge for sådan en skærm, hvor mit normale tv forbrug sten sikkert ville give burn in.
Helt enig, og mit næste TV bliver ikke et OLED medmindre der er en specifik garanti der dækker burnin udover normal garanti.

Jeg ser tydelige burn in striber lige så snart der er røde billeder og det er ikke blot noget man sorterer fra i oplevelsen.
Symptomet er nok lige som en bums, når man først ved den er der, så kan man ikke lade den være.
#299979
Mht. den her "panelrens", så er vi lidt ude i et område, hvor vi endnu ikke helt ved hvad langstids-effekten rent faktisk er. LG skriver, at det "slider" på panelet, men det der reelt sker er jo en form for normalisering eller udjævning af pixel-lysintensiteten, og det må nødvendigvis have en grænse for hvor meget der kan kompenseres. Når man så rammer det maksimale punkt for, hvor meget der kan kompenseres i en pixel, så må det efterfølgende begynde, at vise sig som burn-in. Jeg tænker lidt, at dette er grunden til, at vi ser rapporter om burn-in på skærme, som har ramt en vis alder, hvor man måske tidligere har haft logoer mv. stående, men som først nu træder frem igen, da panelet er "maks'et ud" i kompenseringen. Det er noget vi agter, at følge op på og tage en snak med LG om, så pt. er det bare min tese.

Jeg kan tilføje, at de hidsige farver på scoreboards her under tour'en også sætter sine spor på min egen AF9 for tiden. De kører i enten primær- eller sekundærfarver, så der er maksimalt slid på pixels i alle de timer der trampes i pedalerne.
#299983
Det er klart. Måden de kompenserer på er ved at fintune spændingen på de enkelte pixels, og det gøres nok ved at normalisere hele panelet til en eller anden fællesnævner. Hver gang du gør det, så ændrer du spændingen, som med sikkerhed kun går én vej: op. Dvs. du driver panelet hårdere og hårdere jo mere du forsøger at kompensere/udligne intensiteten.

Rasmus fandt lige en note til Sonys OLED reference-monitor, X300, hvori de skriver, at man skal forvente, at effektforbruget vil stige til noget ala det dobbelte hen over skærmens levetid.
#299993
George1 skrev:Så er der da vist hel garderet.

• Funktionen Panelopdatering kan påvirke panelet. Brug som
hovedregel kun panelopdatering en gang om året, da den ved
hyppigere brug kan forringe panelets levetid.
Det lyder vildt.

Synd man ikke lige kan se ind i firmware, og hvor ofte den er programmeret til automatisk panelrens, jeg nåede da og se beskeden 2 gange inden den røg i andet rum, og så gammel er min skærm ikke.
#300004
Tak for de mange input. Jeg kan forstå at der er ret delte meninger om hvad man kan tillade sig at gøre med sådan en OLED-bandit. Mange folk trækker på de erfaringer de selv har gjort dem og det er lige præcis det jeg ønskede at høre lidt om.

Tak for det.

Jeg har (over)talt med kæresten og konsollen er nu flyttet til et LED LCD tv vi har på kontoret. Så kan hun game løs uden jeg skal sidde og være ekstra nervøs for OLED'en.

TV'et er 2½ år gammel nu og jeg har ikke bemærket at der skulle være noget burnin endnu, Måske finder jeg det hvis jeg begynder at lede efter det med diverse farver som baggrund osv, men så ender jeg bare med at blive ærgelig over det.
Tv'et har jeg i øvrigt fået kalibreret af en gut herinde fra, så det har ikke så meget lys på som andre måske har (faktisk synes jeg tit det er FOR mørkt, men det er en anden sag). Men måske har det lave lys reddet LG'en indtil nu. Hvem ved..

Tak for indlæggene
#300005
bbplayer skrev:
bphhm skrev:
George1 skrev:Burn in opvejes ikke af den gode billedkvalitet, synes det er øv og mange penge for sådan en skærm, hvor mit normale tv forbrug sten sikkert ville give burn in.
Helt enig, og mit næste TV bliver ikke et OLED medmindre der er en specifik garanti der dækker burnin udover normal garanti.

Jeg ser tydelige burn in striber lige så snart der er røde billeder og det er ikke blot noget man sorterer fra i oplevelsen.
Symptomet er nok lige som en bums, når man først ved den er der, så kan man ikke lade den være.
Dog forsvinder bumsen når man trykker på den, ville være rart om burn in forsvandt hvis man klemte skærmen lidt.
#300009
hans123 skrev:Var det mit oled så var konsol forbudt. Eller for fredens skyld max 1/2 time dagligt

Oled og konsol er bare ikke noget der bør blandes. Der er oled for sart
Var det ikke præcis det samme nogle sagde om plasma? Jeg havde flere forskellige dengang, og der var aldrig problemer med at spille konsol.
#300010
Helt samme historie med plasma. havde selv grimme burnin på flere af mine plasma.
Bare teksTV i 15 minutter var en katastrofe på det philips jeg havde som første plasma.

eneste plasma som kørte uden var mit Pioneer 508 Alle de andre led

værst var de første, mit sidste plasma Panasonic VT50 var faktisk ikke slemt,

Har intet på mit LG OLED endnu men det bruges ikke til konsol eller statiske billeder.
og alderen skal jo lidt op ser det ud til.
#300022
George1 skrev:
bbplayer skrev:Symptomet er nok lige som en bums, når man først ved den er der, så kan man ikke lade den være.
Dog forsvinder bumsen når man trykker på den, ville være rart om burn in forsvandt hvis man klemte skærmen lidt.
haha,
Nogle gange er bumser ikke hvad man tror de er, og måske er burn-in ikke hvad man først troede, jeg slap da væk med mit i opfattelsen at det var retention, miraklernes tid er ikke slut.