Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299934
Hej TV nørder

Jeg er ejer af et LG 55C6V og det er jeg sørme glad for (trods det har en svag bue ::l )

Kæresten er ejer af en PS4 som hun ynder at spille på. :o

Deri ligger der en lille konflikt i hvor længe hun kan tillade sig at spille konsolspil (med stillestående bar, huds og hvad der ellers er i et spil) uden at det går ud over mit fine tv.. :s

Hvad mener i? Jeg har umiddelbart bedt hende om ikke at spille samme spil mere end 2 timer af gangen da jeg selvfølgelig ikke ønsker burnin. Er jeg her for striks?

Jeg har læst en del indlæg her på siden og andre steder, men jeg kan ikke finde ud af hvornår man risikerer at det kan opstå.

Er det efter 2 time, 3, 8 timer med samme spil? Kan 2 timers gaming med samme spil 5 dage i træk gøre at tv'et får burnin selvom det anvendes til andre ting i mellemtiden?

Jeg håber i forstår hvor jeg vil hen.. Hvad ville i fastsætte som "regel" for at undgå at jeres skønne stuealter kommer til at lide en trist skæbne? O_O

På forhånd tak

PS: TV'et står i standby om natten, så den har mulighed for at regenerere sig selv når den ønsker det.
#299937
Tror ikke du kan regne med der er nogen "regel" for din situation.

Mit 65B6V fik burn in uden nogen form for statisk materiale andet end hvad der indgår i normale TV programmer. Dvs. Et Youtube logo der kun er tilstede i ganske kort tid og relativt sjældent samt TV2 News breaking sammen med min Stofa info bar som kun vises 5 sekunder eller så. Og TV2 News er kun en af mange kanaler der ses.

Hvis dit TV fortsat er under garanti ville jeg køre ugentlige eller månedlige uniformity tests for at afsløre burnin og reklamere hurtigst muligt når/hvis det opstår. Og så håbe på at LG går ud over deres ansvarsfraskrivelse i brugermanualen.
#299938
Hrbønne skrev:PS: TV'et står i standby om natten, så den har mulighed for at regenerere sig selv når den ønsker det.
Har også C6V her, dog i soveværelse og bruges ikke til spil mere. Men jeg har det slukket , pånær når jeg manuelt starter panel rens, så det behøver ikke stå med strøm tilsluttet, da den kører random, og så er det måske bedre du selv påtvinger tv at køre den funktion?

Jeg har haft semi-burn-in på fuldskærms rød, hvor kanal5 logo var lidt synlig og streger i bunden var underteksterne, det er så væk når jeg tester nu, så er man tålmodig hvis man ser disse panel fejl, så kan den altså reddes efter tid.

Jeg mener ikke jeg har belastet tv med kanal5, især fordi det kører mest Plex men alligevel var det et kanal5 logo.
Så ens brugsmønster behøver ikke skabe burn-in, men jo, der er nok en større chance hvis du har en bestemt skærm menu fremme ofte på skærmen.
#299950
Min overbevisning er, der ikke kan sættes tid på, blot skal du sørge for, ikke udelukkende at bruge skærmen til én ting, så der ikke er tale om statisk materiale, men blandet brug.
Jeg kender folk, der bruger deres OLED som computermonitor, uden skyggen af problemer, så enten sker det, eller også sker det ikke...

Jeg kender også nogle, der skruer ned for lys og kontrast, hvor jeg mener, man mister noget billedkvalitet, som vel var grunden til, man valgte den i første omgang.

Hvis man går og bekymrer sig om noget, der måske kan ske, mener jeg, man har valgt den forkerte skærm!

Mit råd er: Spil lige så længe I orker...
#299955
Jeg vil sige spil bare derud af.
Mine kammerater har både C6 og C7 og de spiller derud af og ingen problemer der.

Derudover så viste RTINGS.COM test af OLED ikke nogle rigtige synlige skader efter mange tusinde tomer på samme spil (FIFA 18 og COF WWII)
https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Så spil med omtanke, men lad være at gå i panik.
#299963
Mon ikke det er mindst og formentligt endnu mere afgørende hvor hårdt skærmen drives (lysstyrke). Dem man hører få burn in er folk der uden omtanke har ladet TV'et stå og vise en HDR pejs eller hvor børnene har set kanal med skarp logo (og TV'et har formentligt stået højt i lysstyrke) ...Lad TV'et være drevet fornuftigt og ikke hårdt mht lysstyrker, så minimerer du risikoen for burn in i forbindelse med primært meget skarpe statiske elementer - Don't let it burn er vel et meget sigende udsagn.
#299969
TBC skrev: Dem man hører få burn in er folk der uden omtanke har ladet TV'et stå og vise en HDR pejs eller hvor børnene har set kanal med skarp logo (og TV'et har formentligt stået højt i lysstyrke) .
Dette er ikke korrekt for mit vedkommende og her udtaler du dig vist meget generaliserende.

Burn in er et reelt problem, og det er da glædeligt hvis flere folk i denne tråd ikke har oplevet det. Jeg så det først efter 2 år af varieret brug.

Men for mit vedkommende er tilliden til OLED fuldstændig væk baseret på egne erfaringer.

Når så samtidigt OLED også bruges som mobil og PC skærme så vil jeg forudse at der bliver langt større fokus på problemet. Se iøvrigt denne video om OLED burnin på mobiler

https://www.youtube.com/watch?v=eXHEYwGfT-Y
Vedhæftede filer
Burn in ved Rød farve.jpg
Burn in ved Rød farve.jpg (102.45 KiB) Vist 2309 gange
#299971
bphhm skrev:Dette er ikke korrekt for mit vedkommende og her udtaler du dig vist meget generaliserende.
Hvordan kom du hjem og tog et billede af min skærm da den havde sådan aftryk af retention?

Lige præcis sådan så min skærm ud, dog kanal5 logo't og så de streger.

Nu er der altså intet synligt, efter jeg er begyndt at manuelt starte panel rens hist og her, når jeg lyster.
(Der står det slider på skærmen, så ikke alt for tit)
#299973
Er også begyndt manuelt at starte panelrens selvom det står til automatisk også. Men som du skriver kan det også blive for meget af det gode, men ved ikke hvad der sker?

Til trådstarter kan man vel bare sige at den bedste regel omkring spil er at acceptere burn in hvis det sker og iøvrigt glæde sig over billedkvaliteten.

Rtings opdaterede konklusion omkring spil er at det også giver burn in over tid, men ændrer ikke på deres anbefaling.
#299975
bphhm skrev:Til trådstarter kan man vel bare sige at den bedste regel omkring spil er at acceptere burn in hvis det sker og iøvrigt glæde sig over billedkvaliteten.
Helt enig.

Og så synes jeg den snak om det burn-in som vi synes at se, er lidt overdrevet, for jeg bemærkede ikke de striber eller logo når jeg så på Plex. Det var kun på opfordring herinde, jeg ville teste min c6, og jo, så så jo de striber og logo, og så gik jeg igang med de måske måneds mæssige panelrens , og har da testet de røde pattern i tv't igen, og det er ikke noget jeg ringer hjem om mere.

Men ok, forum her er for entusiasterne og vi ser alt men er de striber som vi finder, virkelig problemet for hr. og fru Jensen derhjemme om 3 år? Det er vel det som er spørgsmålet hvis de alligevel ser tekster på film til daglig, og de ikke bemærker det, så er det jo kun når det bliver helt sort at man brokker sig, og ikke når det er en skygge i rød tekst som vores undertekster aldrig ses i.