Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#299814
Tjaah..det er jo altid det berømte valg mellem billedkvalitet og størrelse...:-) Kommer jo an på hvad man skal se på tv'et. Ser man flest film i høj kvalitet, så ligger OLED jo lige til højrebenet. Men til sport findes der ikke noget bedre end XF90.
Af Supergris
#299841
Jeg er af den overbevisning, de fleste får større glæde af den større skærm, end de sidste "10 %" i billedkvalitet, selvfølgelig afhængig af afstanden mm.

Jeg mener heller ikke, det er nødvendigt at oplyse, man har en lys stue, når man søger råd til nyt TV, da TV i dag, uanset teknologi, er betydeligt mere lysstærke end få år tilbage, som hænger sammen med indtoget af HDR.

De færreste sidder og ser TV i fuldt dagslys og gardinet er opfundet.

Hvor meget de forskellige TV genspejler, er nok mere relevant at spørge til, men det er svært at svare på, før det hænger hjemme i stuen...
Senest rettet af Supergris 21. jul 2019, 03:45, rettet i alt 1 gang.
Af Grandahl
#299857
Havde nappet E8, overgår klart Sony 9005.. Det er luksusudgaven For Lg.. Ingen tvivl for mig.

Min nabo solgte for en måneds tid siden sit XF9005 og Købte OLED i stedet, han kaldte det for spøgelses tv’et da den gik ud og tændte af sig selv, når han koblede forskellige systemer på.. Den havde sit eget liv.. Han blev røvtræt af den..

Men niveauforskellen i billedkvaliteten er alligevel så markant at man tydelig mærker det, og det er egentlig det han taler om, Han er meget glad for udskiftningen i dag.
Af KlausRose
#299862
Tak for alle input - jeg var forbi POWER for at "simulerer" afstanden og 55" er rigeligt fint. Forstår godt pointen med 65" men OLED var den afgørende faktor for mig.

Er der nogle gode råd til kalibering / TV BOKS m.v.?
Jeg får YouSee gennem coax (1000 mbit).
Brugeravatar
Af bbplayer
#299865
Så får du vel Yousee på DVBC? og ikke via coax internet, siden du skriver 1Gbit :)

Så må det optimale være at sætte coax i tv, og kort i et CA-modul, og lade tv klare resten, hvis altså du kan leve med LG's guide og sortering. Kender ikke yousee boksen, måske er den klart federe men den koster også ekstra?
Af KlausRose
#299867
Bbplayer:

Kan være det er anderledes, men det trækkes ud af de klassiske antenne stik mit internet.

Jeg får YouSee Boxen, så den kommer med.
Tænker om det er nødvendigt med f.eks. Apple TV? Jeg har HBO, Netflix mv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#299868
Hvorfor YS boksen ikke skal til, er fordi den også kan påvirke billede, opløsning , så dine billede profiler på tv alligevel ikke er gode nok, selvom LG dog har unikke indstillinger per indgang.

Springer du tv boks over og får billede direkte ind via tv's egen tuner, så har du ikke det led i rækken som kan skabe billede forskelle eller smide signal op til tv, i forkerte farver.

Afhængig af dit antal af streaming services, så er det vel mest, når man kun bruger streaming, man springer på ATV, du skal jo mixe, enten med yousee boksen eller atv.
Dit signal bliver aldrig lige så godt på ATV med yousee streaming som med coax dvbc signalet.
Af KlausRose
#299871
Okay, må se om jeg kan smide signalet direkte i TV'et uden at bruge YS boksen så :)

Men for at afspille f.eks. YouSee UHD, så kræver det vel, at det går gennem boksen eller ATV? Eller hvordan? Beklager "rookie" spørgsmål - det er en helt ny verden det her UHD ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#299875
KlausRose skrev:Okay, må se om jeg kan smide signalet direkte i TV'et uden at bruge YS boksen så :)

Men for at afspille f.eks. YouSee UHD, så kræver det vel, at det går gennem boksen eller ATV? Eller hvordan? Beklager "rookie" spørgsmål - det er en helt ny verden det her UHD ;)
Jeg aner det ikke men jeg har selv prøvet DVBS2 UHD signal igennem parabolen direkte på LG tv't, det fungerede fint, så er det bare et almindelig coax/dvbc signal, så er det vel UHD når signalet er dette, båndbredden er jo der, på dvbc tuneren til formålet, og behøver ikke være bedre end den er.

Omkring boksen, så prøv lige boksen, og prøv så nogle kanaler der ikke er kodet, hvis du skal sammenligne, med samme billede profiler, så se om du kan se forskel. Måske kan du så også selv danne dig en beslutning om du skal bruge boks eller tv direkte, det er jo dig som skal se på det. OG! måske er du ikke glad for tv guide på tv eller tv listen (jeg synes den kunne være hurtigere når man har 200+ kanaler)
Brugeravatar
Af bbplayer
#299877
Torben Rasmussen skrev:YouSee har også 1 Gbit på coax.
:) Men har det noget med DVBC at gøre?

De har vel længe haft internet over det, spørgsmålet var om de nye bokse så er IPTV baseret?
Af Supergris
#299878
En ekstern tuner kan sagtens have samme eller bedre kvalitet end den indbyggede, så at forkaste den udfra biledkvaliteten på forhånd, giver ingen mening.

Umiddelbart vil jeg tro billedkvaliteten er meget ens, så hvis man alligevel vælger den, vil jeg mene, det er på grund af udvidede muligheder for betjening og masser af muligheder for at optage og gemme programmer på en simpel måde.

Når man ser TV direkte fra boksen, bruges boksens indbyggede DVBC-tuner. Ved forskudt udsendelse eller arkiv, er det IPTV over netforbindelsen, der bruges...
Brugeravatar
Af bbplayer
#299879
Supergris skrev:En ekstern tuner kan sagtens have samme eller bedre kvalitet end den indbyggede, så at forkaste den udfra biledkvaliteten på forhånd, giver ingen mening.
Selvfølgelig giver det mening. Man skal bare forstå hvad tuneren har af opgave, og hvornår billede kommer igennem chips og software, og til sidst behandles af produktet så det vises på en skærm.

En tuner bærer primært ansvar for et godt signal og kvaliteten af det bærende signal, der kan modtagelse variere men data fra udbyder er præcis det samme om du bruger Tuner A eller B. data strømmen varierer ikke , hvis du bruger samme datalængde, container og komprimering, vil du ikke kunne se om det er en ekstern eller intern boks som lagrer optagelse, kun protokollen kan være forskellig. Det er behandlingen af data som er vigtig, og da yousee boksen behandler data og sender billede til TV, sker der altså flere ændringer undervejs og dette har betydning for lyd og billede. Og her er det at LG og Yousee som billede behandler gør tingene forskelligt.
Af Supergris
#299881
Siden jeg ikke er enig, så er det vel ikke selvfølgeligt?

Som jeg læser det, påstår du, en intern tuner ubetinget er bedre, da der er mindre led i kæden (hvilket jeg vil mene, faktisk ikke er sandt; den interne tuner er bare forbundet over et andet interface), hvor jeg så påstår, at det ikke er en gyldig grund til at forkaste ideen om en ekstern tuner.
Som eksempel kan nævnes mit gamle LG plasma TV, hvor jeg fik tydeligt bedre billede, når jeg benyttede tuneren fra den gamle boks fra You See...