Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299585
Hej.
Jeg har købt et 55" LG C8 OLED TV. Jeg havde i forvejen en Chromecast UltraHD til det gamle tv. Lydmæssigt har jeg en Onkyo TX-SR608 som så er connected til TV'et med HDMI ARC. Når jeg ser Netflix gennem TV'ets app så får jeg alm. Dolby Digital 5.1 lyd (lidt flad lyd). Når Chromecast UltraHD er sat i Onkyo'en, får jeg Dolby digital+ og en væsentligt bedre lyd, men så kun FullHD billede, da Onkyo'en ikke kan køre 4k! Aha, tænkte jeg så, jeg flytter da bare Chromecasten op i TV'et, så er der både 4k billede og god lyd!! ;;) Næ, Chromecasten i TV'et (HDMI 1) giver også bare Dolby Digital og den lidt flade lyd i Onkyo'en. Hvad kan problemet være?
Jeg har flg ting, som jeg mener kan være galt, men jeg ved det ikke.

1) "Forkert" HDMI kabel?
2) ARC i HDMI kan ikke overføre den bedre lyd fra DD+?
3) Opsætningsfejl i TV'et? (hvilken opsætning)?
4) Opsætningsfejl i Onkyo'en? (hvilken opsætning)
5) Det er slet ikke muligt både at se 4k og få dolby digital+ samtidigt fra Netflix.

Please, gode råd, ideer, ordrer, forslag og kommandoer er yderst velkomne :)
#299611
Så vidt jeg kan se, burde dit setup fungere, da Chromecast UltraHD understøtter Dolby Digital Plus og ligeledes burde LG C8 kunne overføre Dolby Digital Plus over ARC, forudsat du har sørget for at indstille det korrekt.
Havde der været tale om Atmos, ville det kun fungere i den "Lossy" udgave, hvor det netop bliver overført i kombination med Dolby Digital Plus.

Der findes ikke nogle forkerte HDMI-kabler, dog kan nogle kabler skabe problemer i nogle opsætninger, og det er ikke utænkeligt, at det vil løse problemet, hvis du skifter kabel, som jo er meget nemt at afprøve.

Jeg har også set eksempler på, at det løste problemer med 5.1-lyd, ved at rode med indstillingerne i Netflix-appen, så det er også en mulighed, der er værd at afprøve.

Hvis intet hjælper, kan du jo også prøve at tilslutte din Chromecast UltraHD med et optisk kabel i stedet for ARC...
#299616
Mht indstillinger omkring ARC i "lyd" på LG C8 så kan det stå til enten PCM (giver stereo) eller "automatisk" hvilket giver DD uden plus, dette gælder for både den indbyggede Netflixapp og fra ChromeCast Ultra. Så ikke meget at indstille her. I Onkyo'en kan jeg vælge ARC TIL eller FRA, og det er det.

Jeg ved ikke hvordan jeg "roder" med indtillingerne i Netflix-app'en O-O udover at skifte tekstformat??
#299617
burgurne skrev:Mht indstillinger omkring ARC i "lyd" på LG C8 så kan det stå til enten PCM (giver stereo) eller "automatisk" hvilket giver DD uden plus, dette gælder for både den indbyggede Netflixapp og fra ChromeCast Ultra. Så ikke meget at indstille her. I Onkyo'en kan jeg vælge ARC TIL eller FRA, og det er det.

Jeg ved ikke hvordan jeg "roder" med indtillingerne i Netflix-app'en O-O udover at skifte tekstformat??
Der er ofte problemer med kombinationen af 4K udstyr og 1080p surround recievere med HDMI 1,4. Så mens din C8 gerne skulle kunne smide DD+ tilbage via ARC er det ikke sikkert den gør det grundet EDID handshake i spil.

Prisen for at det hele skal gå så automatiseret og autonomt er at man selv mister kontrol over indstillinger og parametre ? - Derfor skal du heller ikke regne med at finde løsning i hverken TV opstætningen eller Netflix app, hvis du f.eks. ikke kan tvinge dig manuelt vej ved angive noget mere præcist end blot enten PCM eller Automatisk. Men så kunne mulige work-around løsninger f.eks. indkludere en af følgende:

1: Edid emulator der fortæller at der kan smides DD+ tilbage til recieveren (forudsat at dit TV gerne skulle kunne dette via ARC)
(f.eks: https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi-4k/ )

2: Ekstern switch/splitter der kan smide lyden ud i et seperat HDMI signal til recieveren - Her benyttes EDID fra TV'et (ikke forstærkeren) som afgørende for hvad der kommunikeres af EDID til kilden.
(f.eks https://xolorspace.com/collections/4x1- ... r-soundbar )

...Kan generelt være lidt svære at finde, men begge er f.eks. tilgængelige via amazon.de
Supergris skrev:Så vidt jeg kan se, burde dit setup fungere, da Chromecast UltraHD understøtter Dolby Digital Plus og ligeledes burde LG C8 kunne overføre Dolby Digital Plus over ARC, forudsat du har sørget for at indstille det korrekt.
Havde der været tale om Atmos, ville det kun fungere i den "Lossy" udgave, hvor det netop bliver overført i kombination med Dolby Digital Plus..
Vil lige pointere for at folk ikke bliver misledt til de sædvanlige misforståelser om Atmos: Det gælder kun hvis vi talte Blu-ray's med Dolby True HD lydspor at man kan komme uden om lossy Atmos lyd (Det samme mht DTS-X via DTS-HD MA lydspor på Blurays). Når vi taler Netflix taler vi altid lossy Dolby Digital Plus, både med og uden Atmos (At et ATV så konverterer den lossy DD+ stream fra Netflix til PCM fordi ATV til min store hovedpine ikke kan bitsreame er en anden snak) - At der så endelig er blevet tale om god lossy lyd fra Netflix er også en anden snak, men det er kun fra Blu-ray og evt. visse ulovlige filer der er rippede fra Bluray's med Dolby True Hd lydspor at der ikke er tale om lossy Atmos.
#299635
TBC Mange tak for svar, men det er uden for min rækkevidde/interesse at koble endnu flere enheder til for at understøtte noget, som både TV og receiver understøtter fra start af. Så stor er forskellen mellem dd+ og dd alligevel ikke. Havde det så været dts MasterHD eller Dolby True HD, så ville det være en overvejelse værd, men jeg kan ikke modtage noget der leverer sådan lyd
Jeg ser i øjnene, at man ikke både kan få 4k OG DD+ samtidigt. Jeg kan få begge dele hver for sig ved at flytte Chromecasten, og det må jeg så gøre .... desværre.

Måske det er min Onkyo der er blevet for gammel. Havde den haft 4K videoprocessor, så havde alt jo virket fint O-O
#299743
Supergris skrev:Er løsningen ikke blot at forbinde lyden med et optisk kabel i stedet for ARC, som jeg også foreslog tidligere?
Nej, nu har jeg været ude og købe et optisk lydkabel. Men det er stadig kun DD der kommer ud af Onkyo'en. DD+ kan stadig kun opnås med Chromecast Ultra sat i Onkyo'en, og så kan den jo ikke vise 4k. Så for mig og min Onkyo er det ENTEN 4k ELLER DD+, men ikke begge dele :((