Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kim.christiansen
#299491
Før jeg kaster mig en masse penge efter et tv, har jeg brug for en lille opklaring. One connect boksen der følger med samsung Q90R kan jeg begge den væk i et skab under tv, eller skal den står fremme for at jeg kan skifte inputs mm?
Brugeravatar
Af elcom
#299494
Du kan stille den ind i et skab og stadig styre den, men der er noget omkring hvis du skal styre andre enheder med Samsung fjernbetjening, så skal one connect boksen kunne "se" de andre enheder. Jeg kan ikke helt huske detaljerne omkring det.

Update: Jeg har nu checket online manualen og diverse sider, og har ikke kunnet finde ovenstående. Mener bare jeg læste det et sted, eller fik beskeden da jeg installerede TV'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#299495
Det er One Connect-boksen, som udsender IR-signalerne, så hvis du skal styre eksternt udstyr, så skal den ikke gemmes væk i et skab. Man kan efter sigende få en IR-blaster, som kan sættes i den lille jack-port på siden, og som så vil kunne trækkes ud af skabet til et sted, hvor den kan udsende IR-signalerne til de enheder, som den skal styre andre steder.
www.av-cables.dk

Hvis enhederne befinder sig i samme skab, så kan man bare købe de billige IR-dioder, som fås med 3 stk. på én "snor" og så klistre dem fast på de dimser du vil styre. Jeg kan ikke lige finde et dansk link til sådan et kabel med 3 stk. i én, men jeg ved de findes, da jeg selv har et liggende, som jeg brugte med mit Lintronic-setup.
Brugeravatar
Af elcom
#299509
Torben Rasmussen skrev:Det er One Connect-boksen, som udsender IR-signalerne, så hvis du skal styre eksternt udstyr, så skal den ikke gemmes væk i et skab. Man kan efter sigende få en IR-blaster, som kan sættes i den lille jack-port på siden, og som så vil kunne trækkes ud af skabet til et sted, hvor den kan udsende IR-signalerne til de enheder, som den skal styre andre steder.
http://www.av-cables.dk

Hvis enhederne befinder sig i samme skab, så kan man bare købe de billige IR-dioder, som fås med 3 stk. på én "snor" og så klistre dem fast på de dimser du vil styre. Jeg kan ikke lige finde et dansk link til sådan et kabel med 3 stk. i én, men jeg ved de findes, da jeg selv har et liggende, som jeg brugte med mit Lintronic-setup.
Mente jo nok jeg havde læst det et sted :-)

Men hvordan er det hvis det er HDMI-CEC kompatible enheder, eller det som Samsung kalder Anynet+. Så behøver man vel ikke IR blaster, da det i så fald styres gennem HDMI forbindelsen?
Eller har jeg misforstået den funktionalitet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#299511
Ja så styres det typisk gennem HDMI CEC og så behøver der ikke at være udsigt til One Connect. Nogle løsninger kan også lære sig tv'ets IR-kommandoer og bruge tv'ets IR-øje i rammen. Det er f.eks. sådan fjernbetjeningen til Apple TV ofte regulerer lydsstyrken, mens kommandoer som tænd/sluk/skift HDMI kører via HDMI CEC.

Så det kommer an på hvilke enheder, du vil styre :)