Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
#299485
Jeg har også læst Sony’s forbehold af tv brug, de var også skrevet til lcd tv ZD9. Men hvis de forbehold skal efterleves, vil jeg da ydmygt anbefale, at man ikke tænder sit tv.
Af George1
#299486
Sælger95 skrev:
hans123 skrev:Det er ikke panel fejl. Men det man kan være uheldig med på oled.

Lidt øv.

Hvad har du kørt med af indstillinger på tv.
Er det ikke en fejl fra producenten at man ikke kan se nyheder dagligt uden at opleve noget som dette efter blot et år? Det skal naturligvis fremhæves at vi ikke ser nyheder 4 timer dagligt, og at fjernsynet bruges til mange forskellige formål inklusive gaming, hvilket mystisk nok ikke har ført til problemer overhovedet

Jeg kører "biograf prof" profilen på alle mine inputs samt live TV
Præcis derfor jeg ikke kan/vil købe OLED før de får løst burn in problemet, idet jeg ønsker at se News og bruge tekst tv som det passer mig.
Heldigvis bliver Led/QLED bedre og bedre, imodsætning til OLED som selvfølgelig har super billede , men dog stort set samme kvalitet som for 3 år siden.
Af Globulus
#299487
MigSelv skrev:Jeg har også læst Sony’s forbehold af tv brug, de var også skrevet til lcd tv ZD9. Men hvis de forbehold skal efterleves, vil jeg da ydmygt anbefale, at man ikke tænder sit tv.
Hvor?

https://www.sony.dk/electronics/support ... d9/manuals

https://www.sony.dk/electronics/support ... 79441M.pdf

Der står ganske vist de samme ting vedr. pixelfejl og almindelig fysisk håndtering/rengøring af panelet, men der er intet der bare ligner den sektion i A1-vejledningen der vedrører billedfastholdelse.

Kom med et konkret link, hvis du mener at ZD9-ejere er blevet advaret mod de problemer, der er specifikke for OLED - vel at mærke et år før Sony overhovedet selv sendte en OLED-model på markedet.
Brugeravatar
Af MigSelv
#299501
I min manual til ZD9 stod der også advarsel omkring billedfastholdelse, men dog ikke i samme stil som oled, her er det mere udpenslet.
Brugeravatar
Af MigSelv
#299502
Har lige læst onlinemanualen, og kan se, at afsnittet med fastholdelse er ændret til ghosting. Og jeg kan huske, da jeg læste det, at billedfastholdelse måtte være meget teoretisk.
Af Globulus
#299504
Afsnit? Du mener een linje:

Dansk: "Der kan forekomme skyggebilleder (ghosting), når der konstant vises stillbilleder. Det forsvinder efter et øjeblik."

Engelsk: "Ghosting may occur when still pictures are displayed continuously. It may disappear after a few moments."

Fransk: "Une image rémanente peut apparaître lorsque des images fixes sont affichées en continu. Elle peut disparaître au bout d’un certain temps."

Uanset om man har ændret "fastholdelse" til "ghosting" er der ikke nævnt noget som helst om forholdsregler og der er intet der ligner den halve, tætskrevne side vedr. OLED.

Lad os lade den ligge der.
Brugeravatar
Af bbplayer
#299505
Globulus skrev:Afsnit? Du mener een linje:

Dansk: "Der kan forekomme skyggebilleder (ghosting), når der konstant vises stillbilleder. Det forsvinder efter et øjeblik."

Engelsk: "Ghosting may occur when still pictures are displayed continuously. It may disappear after a few moments."
Hvor forsvandt "may disappear" hen?
Synes det blev til "det forsvinder" , det var da ikke korrekt :)
Af bphhm
#299668
Til OP kan jeg sige jeg har præcis samme problem med mit LG OLED TV og LG henviser til netop den tekst som Globulus også citerer, og siger det er mit eget problem. TV'et er brugt forkert.

Selv på LG's nyeste og dyreste OLED TV til mere end 100.000 kr. fremgår samme ansvarsfraskrivelse der også gælder selvom TV'et er under garanti.

Så jeg vil klart anbefale dig at reklamere alt det du kan og kræve en gratis udbedring før det er for sent. Og så håbe på du kan få det udbedret på garantien.

Jeg ville være nysgerrig efter om det lykkes og håber du vil give tilbagemelding når muligt.
Af Sælger95
#300115
Update: har snakket med en ny SONY medarbejder, som naturligvis begyndte med SONYs ansvarsfraskrivelse vedrørende burn in, men så på billederne og alligevel mente dette skulle være unaturligt på en skærm der kun er et år gammel.

Han har oprettet en sag hos service center gruppen så de kunne komme ud og vurdere hvor vidt det er en producent fejl, eller min “egen skyld”. Et kvarter siden blev jeg ringet op af service centeret og fik fortalt, at det faktisk slet ikke er dem der står med den endelige afgørelse, og at det i teorien bare vil svare til at teknikeren rapportere til SONY, at mit TV har fået burn in (ligesom jeg allerede har gjort). Manden var heldigvis meget forstående og nævnte trods alt, at dette var hans første oplevelse med burn in på SONYs OLEDs. Han vil nu kontakte deres SONY specialist, som så tager kontakt til selve SONY, og høre om de vil lave en “goodwill exchange”. Så nu venter jeg på det næste kald...
Af bphhm
#300135
Håber du får en positiv tilbagemelding.

Man kunne ønske at der var et sted man kunne se hvor mange der faktisk er ramt af burn in.
Af Dunzaus
#318504
Sælger95 skrev: 25. jul 2019, 13:26 Update: har snakket med en ny SONY medarbejder, som naturligvis begyndte med SONYs ansvarsfraskrivelse vedrørende burn in, men så på billederne og alligevel mente dette skulle være unaturligt på en skærm der kun er et år gammel.

Han har oprettet en sag hos service center gruppen så de kunne komme ud og vurdere hvor vidt det er en producent fejl, eller min “egen skyld”. Et kvarter siden blev jeg ringet op af service centeret og fik fortalt, at det faktisk slet ikke er dem der står med den endelige afgørelse, og at det i teorien bare vil svare til at teknikeren rapportere til SONY, at mit TV har fået burn in (ligesom jeg allerede har gjort). Manden var heldigvis meget forstående og nævnte trods alt, at dette var hans første oplevelse med burn in på SONYs OLEDs. Han vil nu kontakte deres SONY specialist, som så tager kontakt til selve SONY, og høre om de vil lave en “goodwill exchange”. Så nu venter jeg på det næste kald...
Hvordan endte det så?