Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bendix90
#299363
Hej alle,

Jeg er netop flyttet i en noget større lejlighed, og skal derfor også have opgraderet mit 42" TV.

Siddeafstanden er på 3,8-4 meter. Jeg ved ikke om den afstand kræver et 65" eller om jeg kan nøjes med et 55"?

Jeg vil helst ikke smide meget mere end 5000 efter det, og 6000 kr er smertegrænsen. Jeg ved det ikke er et højt beløb, men er desværre det der er til rådighed.
TV'et skal bruges til streaming af HBO/Netflix, gaming på Xbox One og PS4 og sport via Chromecast fra Yousees app.

Forhåbentlig er der et godt tv allerede nu, da jeg står og er klar til at lave købet, men jeg kan også godt vente en lille tid, hvis I ikke mener der er nogen gode bud lige her og nu.


Jeg har slet ikke styr på hvad forskellige specs gør, hvad VA-panel vs. IPS-panel betyder osv, og det er også derfor jeg rækker ud for hjælp.
Jeg har dog ret gode øjne, og kan derfor sagtens se om det er et godt billede eller ej, og om det hele glider som det skal eller om det er noget udtværet møg på skærmen, så det skal gerne være et godt tv.


Jeg håber at nogle klogere hoveder som jeres kan hjælpe mig med at finde et godt tv til pengene :)
Af bendix90
#299434
henrik.yde skrev:Altså med 4 meters afstand til TVet, havde jeg ofret de sidste 500,- kr og nappet dette her Sony TV i 65 tommer til 6499,-

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Tak Henrik! Er det tv du linker til bedre end dette: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-873305/

Som sagt er jeg ikke så teknisk, men notere mig blot at der er tale om to 65", men ved ikke om der er nogle vigtige specifikationer ved det, som du henviste til, som mangler i LG tv'et?
#299443
Ja, det er en hel del bedre, og så har det indbygget Chromecast, da det jo er et Android TV, med en vis garanti for fremtidige opdateringer. Derudover har Sony altid været en sand mester når det gælder bevægelse, hvis man f.e.k.s ser meget sport. Så det bliver svært at finde noget i prisklassen der er ligesågodt/bedre. Her er en teknisk sammenligning af de to TV:

https://www.displayspecifications.com/e ... /2836bd98a
Af bendix90
#299548
henrik.yde skrev:Ja, det er en hel del bedre, og så har det indbygget Chromecast, da det jo er et Android TV, med en vis garanti for fremtidige opdateringer. Derudover har Sony altid været en sand mester når det gælder bevægelse, hvis man f.e.k.s ser meget sport. Så det bliver svært at finde noget i prisklassen der er ligesågodt/bedre. Her er en teknisk sammenligning af de to TV:

https://www.displayspecifications.com/e ... /2836bd98a
Tak for det, Henrik! Jeg var faktisk så overbevist at jeg i dag ville være taget ud og købt det Sony tv, du linkede til. Nu har jeg dog lige set, at Elgiganten har et Phillips som weekendtilbud til 500 kr mere - kan jeg mon lokke dig til at give dit sidste besyv til om det ville være et bedre køb, eller om jeg skal holde fast i Sony? :)
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... pus6804-12
#299551
Det Philips TV du linker til er en ny model for 2019, så svært at fortælle noget om det pt. Bortset fra at det ikke er et Android TV, og dermed ikke har indbygget Chromecast. Det har Philips eget styresystem Saphi. Jeg vil derfor stadigvæk mene at SONYen er et bedre bud. Hvis Philips 8303 kommer lidt ned i pris (igen), vil det dog også være et godt tilbud. Det har i 65 tommer været nede i 6999,- Så hold godt øje med tilbudende. :)
Af bendix90
#299553
henrik.yde skrev:Det Philips TV du linker til er en ny model for 2019, så svært at fortælle noget om det pt. Bortset fra at det ikke er et Android TV, og dermed ikke har indbygget Chromecast. Det har Philips eget styresystem Saphi. Jeg vil derfor stadigvæk mene at SONYen er et bedre bud. Hvis Philips 8303 kommer lidt ned i pris (igen), vil det dog også være et godt tilbud. Det har i 65 tommer været nede i 6999,- Så hold godt øje med tilbudende. :)
Tak for rådene!
Jeg tror jeg hopper på Sony tv'et med det sammen.
Har så lige set at Power har et weekendtilbud på et andet Sony TV, som er lidt billigere, men når jeg sætter dem op mod hinanden tror mine utrænede spec øjne stadig, at det du linkede til skulle være bedre: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-937706/
#299573
Det sidste du linker til har VA panel (7596), hvorimod 8596 har IPS panel, som er lig med gode betragtningsvinkler og mindre godt sort niveau. Med VA panel er det modsatte tilfældet. Det er dog gode TV begge to.
Af bendix90
#299592
henrik.yde skrev:Det sidste du linker til har VA panel (7596), hvorimod 8596 har IPS panel, som er lig med gode betragtningsvinkler og mindre godt sort niveau. Med VA panel er det modsatte tilfældet. Det er dog gode TV begge to.
Vil det sige, at hvis jeg ved at jeg kommer til at bruge tv'et udelukkende mens jeg sidder lige foran det, at du faktisk vil anbefale mig det sidste jeg linker til?
Af Grandahl
#299593
Det er individuelt hvordan man har det med IPS kontra VA paneler.. Personligt går jeg uden om IPS paneler da jeg bliver irriteret når jeg sidder en aften og ser film, hvor så sort ikke er sort med IPS paneler men gråt..
Jeg gider det ikke, men andre tager det ikke så nøje.

Når man nu har muligheden for at side foran fjernsynet, kan man lige så godt højne billedniveauet og vælge et tv med VA panel.
Af bendix90
#299597
Grandahl skrev:Det er individuelt hvordan man har det med IPS kontra VA paneler.. Personligt går jeg uden om IPS paneler da jeg bliver irriteret når jeg sidder en aften og ser film, hvor så sort ikke er sort med IPS paneler men gråt..
Jeg gider det ikke, men andre tager det ikke så nøje.

Når man nu har muligheden for at side foran fjernsynet, kan man lige så godt højne billedniveauet og vælge et tv med VA panel.

Hej Grandahl, tak for dit input!!
Jeg tænker umiddelbart også jeg hellere vil have en flot sort farve. Som tidligere nævnt i tråden har jeg ikke den store forstand på specifikationer - kan du se om det matcher det tv som Henrik yde var så venlig at anbefale mig?