Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299283
burgurne skrev:hvorfor man vil ønske at give ca 10.000 kr mere for C9 end for C8, da det stadig er samme panel?? I skriver bl.a.:
I de seneste år har der dog kun været mindre justeringer af panelets struktur og fra seerens synspunkt er det samme panel med samme karakteristika.
I år er der nok lidt andre forskelle som HDMI 2.1 og HFR/VRR support, som noget nyt og ikke bare det samme argument at paneler er næsten ens eller er ens. Der fås en smule mere i den nye skærm, og kan man vel forvente efter et par år uden større ændringer, udover WebOS dog opgraderes 0.5 i versionsnummer :)

Men om det er nu eller til black friday du skulle købe, så kan C8 nok være en model som allerede nu er fin nok til prisen.

Personligt har jeg også oplevet retention, fordi jeg slukker på kontakten, så vænner man sig til at køre panelrens engang imellem som man altså kan, og retention forsvinder efter et par gange, og som andre også nævner så vil et varieret brug af skærmen, og rense billede , i al almindelighed. Der er helt sikkert folk som får burnin på lige fod med andre som får fysiske defekter på tv skærme, så er det nok heller ikke værre.

Hvis du er gammel nok, så mindes du nok plasma fanboy diskussionerne fra gammel tid hvor panasonic havde sin storhedstid, og nu er næsten et nicheprodukt på skærme i 2019.
Alle ville anbefale panasonic, og burnin var næsten aldrig der, alligevel skete det engang imellem. Sådan er det bare.
Til forskel for plasma, er OLED nu altså den teknologi overlegen i billede, QLCD er bare hvad det er, LCD på en ny kande. LCD er fint, jeg er da selv en 75" , men OLED er flot, bare ikke på prisen når man vil have 77" :)
#299293
burgurne skrev:Hej.
Jeg er på udkig efter et nyt 55" TV som erstatning for et 9 år gammelt Philips 52". Og jeg har forelsket mig i et LG OLED C8 til 8888,-kr. Tog så i Elgiganten for at se det, og lige i starten var sælgeren oppe og køre mht sortniveau, kontrastforhold, cpu'en i C8 osv osv. Men da vi havde snakket lidt, så viste han, at den demo der står i butikken har en burnin (det kørte en indbygget video i 4k konstant i ca 1½ måned, dog slukket om natten, så ingen tv-logo), en blå-lilla streg ca 2 cm høj og 20 cm lang ca midt på skærmen. Han fortalte så, at de har haft burnin problemer på mindst 3 OLED (LG og Philips), og han ville aldrig selv købe et OLED, som de er nu pga dette.
Er problemet virkelig så stort som han gør det til? Hvad mener I?

Vi har indrettet TV-stuen så der næsten altid er halvmørkt, og om aftenen og natten se vi som regel TV/film i næsten mørke (som i en biograf), og netop derfor mente jeg, at OLED var det oplagte valg pga det fine sortniveau. Skal jeg så ikke have et OLED alligevel, hvad skal jeg så? Han fremviste et Samsung 55" Q90R 4K UHD QLED, og det har da et flot billede, men sikke en pris! ca 20.000kr for et 55" mod de 8888,-kr for OLED. Så meget vil jeg ikke give for et TV, så gode råd modtages meget gerne :)
Jeg har set nogle af disse QLED blive demonstreret og det er selvfølgelig en opgradering ift Almindlig LCD, men med det sagt så er det trods alt stadig et overpowered LCD tv, men det er i sidste ende et spørgsmål om, når man køber et Oled, om man er villig til at passe lidt ekstra godt på det. Mange af disse'Burn in historier' er hysteri, i min optik, brug det med omtanke, men det betyder ikke at man skal være bange for at bruge det, det svarer til at drikke ansvarligt når man er i byen.

Med normalt varieret materiale, selv gaming, så er OLED helt fint. Jeg er selv lidt af en gamer, mest FIFA/Call of duty, og jeg har ikke på et eneste tidspunkt oplevet billedfastholdelse, og jeg har ofte gamet 4 timer i træk.

Jeg ejer et Sony AF9, og hvis du kunne finde det til en fornuftig pris så kan jeg varmt anbefale dig det herfra, jeg kan ikke sige så meget om LG OLED andet end at man hører om mange som har oplevet en masse problemer med dem, plus dårligere panel/homogenitet/uniformity, jeg ved godt at OLED er produceret af LG, men samtidig er Sony også et af de bedste på markedet ift Bevægelse/Motion.
#299302
I år er der nok lidt andre forskelle som HDMI 2.1 og HFR/VRR support, som noget nyt og ikke bare det samme argument at paneler er næsten ens eller er ens. Der fås en smule mere i den nye skærm, og kan man vel forvente efter et par år uden større ændringer, udover WebOS dog opgraderes 0.5 i versionsnummer :)
Muligt jeg tager fejl, men som jeg læser teksten, så er HDMI 2.1 og HFR/VRR næsten udelukkende beregnet på spilkonsoller? Der er jo alligevel ingen der sender/streamer i variabel framerate med op til 120 fps! Som nævnt er jeg hardcore PC-gamer og ejer ikke en konsol. Jeg vil bare se film og serier på TV'et, og så gamer jeg på min PC. WebOS er steget med 0.5, og det betyder flere og bedre funktioner i SmartTV delen. Det er selvfølgelig en forbedring, men til 10.000kr??? ::l

Nu vi er inde på PC vs TV, hvordan kan det så være, at et TV i vore dage altid har en blank skærm, mens en monitor næsten altid er mat? Jeg er stærk tilhænger af en mat skærm, da jeg hader at se spejlninger i de mørke områder, men jeg kan ikke finde et eneste TV med mat skærm. Sælgerens forklaring om "klare og mere nøjagtige farver" tror jeg bestemt ikke på. Grafikere og andre professionelle bruger jo også matte monitorer (VA eller IPS paneler), og de har jo som krav at farver er så nøjagtige som muligt.

Torben Rasmussen skrev:
Mht Chromecast, så kan den sagtens genbruges. Vær dog OBS på, at non-ultra-versionerne ikke kan køre UltraHD, så du får ikke maksimal udnyttelse hvis du caster fra en app, som understøtter 4K streams.
Det er som nævnt Chromecast 3 jeg har (UltraHD udgaven), så den skulle gerne virke i Netflix 4K, jeg har dog ikke kunnet teste den.
Jeg vil straks gå i gang med at læse jeres test af Philips OLED for at se om det er noget der tiltaler mig mere end LG. Ambi light er ikke noget jeg vil benytte, men derfor kan anden software sagtens få mig til at skifte til Philips. Det TV jeg har i dag, købte jeg faktisk efter jeres test i 2010, https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1279023009 Philips 5605H, og det kører fint den dag i dag, men mon ikke et nyt OLED TV overgår det på billedkvalitet? :)
#299303
burgurne skrev:Muligt jeg tager fejl, men som jeg læser teksten, så er HDMI 2.1 og HFR/VRR næsten udelukkende beregnet på spilkonsoller? Der er jo alligevel ingen der sender/streamer i variabel framerate med op til 120 fps! Som nævnt er jeg hardcore PC-gamer og ejer ikke en konsol. Jeg vil bare se film og serier på TV'et, og så gamer jeg på min PC. WebOS er steget med 0.5, og det betyder flere og bedre funktioner i SmartTV delen. Det er selvfølgelig en forbedring, men til 10.000kr??? ::l
Det afhænger jo af om du skifter tv skærm ofte, så kan de punkter og fornyelse være 0kr værd. Som hardcore gamer, så kan du jo stadig sætte tv skærm til pc og udnytte HFR/VRR i fremtiden, når de nye 20x0 kort velnok supporterer dette, som Samsung har deres freesync support.

Måske en meget lille detalje men ofte svært at tyde om fremtiden, og hvad man så vil om 2 år, og har du stadig samme skærm, så ville du måske gerne have haft mere, så det skal man måske tænke.

Men nu og her, så er det nok ikke vigtigt, når du ikke selv vægter det lige nu. Så gå du bare efter C8 :)
Og så er der jo det, som mange taler om, at spil har elementer på skærmen som fryser fast, så du gør måske klogt i at adskille gaming og tv/film der.
#299306
Det bliver næsten helt sikkert et C8 (har lige læst testen af Philips OLED her på siden). Jeg ville aldrig sætte min PC til en TV-skærm, heller ikke i fremtiden, da jeg gamer med mus og tastatur og ikke en controller, men dog også med G29 rat, gearstang og pedaler til Formel 1, Eurotrucksimulator 2 o.lign.

Spil og TV er her lige så adskildt som trillebør og klaver :)
#299308
Har selv et C8. Fremragende tv med et fantastisk billede. Der er ikke den store forskel i billedkvalitet på de forskellige Oled modeller, så uanset hvad bliver du glad for valget. Tror ikke jeg ville kunne gå tilbage til en LCD igen :-)
#299310
bbplayer skrev:
Det må så være PC gamere og tv , da vi jo har millioner som bruger tv idag til ps og x1 :)

Nå ja, jeg skriver jo "her", som betyder "hjemme hos mig" :) Her er der kun min familie og ikke "millioner som bruger tv i dag til ps og x1"!
#299312
burgurne skrev:bbplayer skrev:
Det må så være PC gamere og tv , da vi jo har millioner som bruger tv idag til ps og x1 :)

Nå ja, jeg skriver jo "her", som betyder "hjemme hos mig" :) Her er der kun min familie og ikke "millioner som bruger tv i dag til ps og x1"!
hehe, her tænkte jeg så forumet :)
#299327
Jeg har tidligere beskrevet hvordan jeg nærmest blev overfaldet med QLED i 2 forskellige Power butikker, når jeg ellers kom ind for at kigge på OLED, alt var jo nærmest galt med den teknologi.

Jeg var selv meget nervøs mht. burn-in, men de nyere OLED er blevet noget bedre til at undgå dette, derfor tog jeg chancen og har ikke fortrudt indtil videre (kun haft den i få dage nu)
Jeg fandt heldigvis en Sony AF9 65" som demo I hifi klubben til 15k, det var en god pris jeg ikke kunne sige nej til og så med 3 års garanti!
#299329
I min verden er Elgiganten og Power elektronik supermarkeder og jeg forventer ikke har de har nogen som helst forstand på hvad de sælger og at de vil prøve at sælge mig det som de har fået besked på de skal pushe ud til kunderne.
#299331
donfrankie skrev:I min verden er Elgiganten og Power elektronik supermarkeder og jeg forventer ikke har de har nogen som helst forstand på hvad de sælger og at de vil prøve at sælge mig det som de har fået besked på de skal pushe ud til kunderne.
*Host* Samsung *Host*
#299352
burgurne skrev:
Torben Rasmussen skrev:
Mht Chromecast, så kan den sagtens genbruges. Vær dog OBS på, at non-ultra-versionerne ikke kan køre UltraHD, så du får ikke maksimal udnyttelse hvis du caster fra en app, som understøtter 4K streams.
Det er som nævnt Chromecast 3 jeg har (UltraHD udgaven), så den skulle gerne virke i Netflix 4K, jeg har dog ikke kunnet teste den.
Bare lige for at være HELT sikker. Der findes en Chromecast 3, den er IKKE 4K:
https://www.google.com/search?client=fi ... romecast+3
Og så findes der en Chromecast Ultra, som kører 4K:
https://www.google.com/search?client=fi ... cast+ultra
At ultra'en så kom efter 2'eren, så man godt kan kalde den en 3'er, det er en anden snak. Det er ikke for at være flueknepper, det er bare så du er helt sikker på hvad det er du har ;)
#299359
Jeg har nu i tre år haft et LG 55EG920V, og jeg har ikke haft problemer med burn-in. Ser mest alm. tv.
Min far har samme type tv, og han har problemer med burn in. Men han har også en tendens til at åbne for tekst-tv, og derefter lade det stå, så tekst-tv er aktiveret i flere timer om dagen.

Hvis jeg skulle have et nyt tv i dag i den størrelse, ville det helt sikkert blive et OLED tv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8