Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299252
Hej.
Jeg er på udkig efter et nyt 55" TV som erstatning for et 9 år gammelt Philips 52". Og jeg har forelsket mig i et LG OLED C8 til 8888,-kr. Tog så i Elgiganten for at se det, og lige i starten var sælgeren oppe og køre mht sortniveau, kontrastforhold, cpu'en i C8 osv osv. Men da vi havde snakket lidt, så viste han, at den demo der står i butikken har en burnin (det kørte en indbygget video i 4k konstant i ca 1½ måned, dog slukket om natten, så ingen tv-logo), en blå-lilla streg ca 2 cm høj og 20 cm lang ca midt på skærmen. Han fortalte så, at de har haft burnin problemer på mindst 3 OLED (LG og Philips), og han ville aldrig selv købe et OLED, som de er nu pga dette.
Er problemet virkelig så stort som han gør det til? Hvad mener I?

Vi har indrettet TV-stuen så der næsten altid er halvmørkt, og om aftenen og natten se vi som regel TV/film i næsten mørke (som i en biograf), og netop derfor mente jeg, at OLED var det oplagte valg pga det fine sortniveau. Skal jeg så ikke have et OLED alligevel, hvad skal jeg så? Han fremviste et Samsung 55" Q90R 4K UHD QLED, og det har da et flot billede, men sikke en pris! ca 20.000kr for et 55" mod de 8888,-kr for OLED. Så meget vil jeg ikke give for et TV, så gode råd modtages meget gerne :)
#299253
Ja problemet er kæmpe stort ?

Men læs nu lige lidt her i forum før du beslutter dig.

Og brug aldrig elefanten eller power som rådgiver.

Men ja oled kan få burnin. Det er helt kendt. Men ikke et generelt problem

PS har selv LG oled
#299255
Jeg har "smugkigget" lidt her i forummet, og har da også bemærket, at de fleste med burnin har brugt en spillekonsol, det gør jeg ikke, da jeg er hardcore PC-gamer, så for mit vedkommende er det "kun" TV-logo'er der er et problem. Men er det i det hele taget et problem? Det er det jeg ikke rigtig kan blive klog på.
#299256
Det kan forekomme.

Men er ikke et generelt problem.

Var problemet stort ville alle test afsløre dette.

Men statiske billeder er ikke sundt for oled. Men normal tv kik er intet problem.
Kun hvis du ser meget kanal 5 eller TV2 news i mange timer hver dag
#299260
De vil vildt gerne sælge et samsung .... har oplevet stort set samme historie
Det sjove er at ingen butik jeg endnu har besøgt har et Samsung Q9FN i demo området... kun 2019 modeller
Jeg er så gammel at jeg ved at det ofte handler om penge - der er muligvis en højere sælger advance på en QLED skærm end en OLED
#299261
Hvis Elgiganten slukker alle tv på en hovedafbryder, i stedet for at sætte dem på stand-by, så får LG tv’et aldrig kørt den skærmrens, der køres hver gang tv’et sættes i stand-by.
#299263
Eivind skrev:De vil vildt gerne sælge et samsung .... har oplevet stort set samme historie
Det sjove er at ingen butik jeg endnu har besøgt har et Samsung Q9FN i demo området... kun 2019 modeller
Jeg er så gammel at jeg ved at det ofte handler om penge - der er muligvis en højere sælger advance på en QLED skærm end en OLED
Elgiganten i Næstved havde sådan et her stående og køre:
Samsung 55" Q90R 4K UHD QLED. Jeg ved ikke hvad forskellen er på Q9FN og Q90R? O-O
#299264
Elgiganten ELSKER Samsung og vil gøre ALT for at sælge deres LCDskærme.

Det bliver trættende i længden.

Kan de indkøbe et produkt billigt og sælge det dyrt så har de tjent mere på skærmen..

Hvis du vil have en ægte QLED skærm som ikke er LCD, så må du desværre vente et par år endnu
#299268
burgurne skrev:Elgiganten i Næstved havde sådan et her stående og køre:
Samsung 55" Q90R 4K UHD QLED. Jeg ved ikke hvad forskellen er på Q9FN og Q90R? O-O
Vi har anmeldt dem begge. Det var ét sted at starte.

En 2 cm høj streg midt på skærmen er næppe burn-in med mindre de viser noget ret mystisk materiale. Man får ikke tilfældig burn-in - det skal passe med noget man viser på skærmen konstant.

Vi er bekendte med, at Elgiganten/Power kører på med kampagner for Samsung, og det stik modsatte med LGs OLED, så pas på med at tage imod råd. Sidste år var det LGs LCD de promoverede skamløst, så det skifter med hvem der betaler mest. Det er en sælger du taler med i butikken - han vil i udgangspunktet sælge dig dét, der gavner ham eller butikken mest. Hvis det er rådgivning du vil have, så skal du nok søge andre steder hen.
#299273
Den har (i.flg. sælgeren) stået siden d. 14/5 og kørt den indbyggede demo-video i hele åbningstiden, og jeg så ikke noget underligt der, så enten lyver sælgeren, eller også er der en fejl (kan der være det???) på selve panelet. En anden ting der undrede mig lidt var, at da jeg så spurgte ind til Philips OLED (tv'et stod mindre end 5 meter derfra), så afviste han det meget bestemt og sagde, at det ville jeg bestemt ikke blive tilfreds med, men han sagde ikke noget om hvorfor.
Det lyder som om jeg bare skal springe ud i det og så købe det LG C8. Efter jeres test af C9 kan jeg ikke få øje på, hvorfor man vil ønske at give ca 10.000 kr mere for C9 end for C8, da det stadig er samme panel?? I skriver bl.a.:
I de seneste år har der dog kun været mindre justeringer af panelets struktur og fra seerens synspunkt er det samme panel med samme karakteristika.

En anden ting. Jeg har en chromecast 3 som jeg i dag benytter til mit gamle philips usmart tv. Vil den være brugbar i dette nye TV? Jeg ved ikke hvor hurtigt et så nyt tv er til apps, men kender noget til et ca 5 år gammelt LG (ikke OLED) med WebOS 1,5, og der virker min chromecast altså væsentligt hurtigere :-)
#299274
"så enten lyver sælgeren"

Bingo. De viser dig et defekt tv, stikker en halv løgn om, hvad der er galt med det, og håber det er nok til at få dig til at vælge et andet produkt med højere avance.

Jeg har arbejdet i sådan en butik, og det var ret skamløst.
#299277
Mht Chromecast, så kan den sagtens genbruges. Vær dog OBS på, at non-ultra-versionerne ikke kan køre UltraHD, så du får ikke maksimal udnyttelse hvis du caster fra en app, som understøtter 4K streams.

Vi har også anmeldelser af Philips OLED her på siden, som kan give dig et indtryk af hvad de kan. Samme billedkvalitet, anden software og så får du ambilight.

En vandret streg, som ikke kan genfindes i noget af det materiale, som skærmen viser som demo, er ikke resultat af burn-in. Så må det være en panelfejl i stedet. Og i så fald er det måske lidt kritisabelt at de ikke skifter den.
#299279
Det billigste OLED og et ATV4K, så har du et billede bedre end cirka 96% af alle tv.
ATV4K virker altså bare, hver gang - hurtigt, bliver opdateret, understøtter “alle” formater “almindelige” forbrugere ser :-)

Det er min påstand...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8