Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af [email protected]
#298984
Hej
Jeg har brug for lidt hjælp til mit nye LG C8 55”.
Jeg oplever desværre at jeg fra tid til anden oplever udfald i forbindelsen til mit Apple TV 4k som vi udelukkende bruger til at se tv med.
Jeg oplever kortvarige udfald hvor billedet i et splitsekund forsvinder hvorefter det kommer igen.
Nogle gange senest i går forsvinder billedet helt jf. Vedhæftede video hvor billedet først kommer igen da jeg trykker på fjernbetjeningen til Apple tv´et.

https://share.icloud.com/photos/03YLExV ... XMQEA#Hjem

Både TV og Apple TV er ca 3-4 uger gamle. De er forbundet med et HDMI kabel godkendt til 4k indhold.

Jeg håber at nogle har et bud på hvad der kan være galt og om det evt er en reklamation i Power.

Jeg modtager gerne opklarende spørgsmål.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298985
Hvad står chroma/krominans på i videomenuen på Apple TV? Prøv at sæt det til 4:2:0, hvis det ikke allerede står sådan.

Jeg tror godt, at det kan være HDMI-kablet selvom det er godkendt til 4K. Desværre er der flere eksempler på, at ejere af Apple TV oplever udfald med visse HDMI-kabler. Det skyldes nok, at Apple TV er blandt få enheder, som kører 4K Dolby Vision / HDR ved 50 eller 60Hz konstant. Så presser man op imod de øvre grænser i HDMI 2.0 forbindelsen.

Så jeg synes, at du skal starte med at prøve et HDMI-kabel fra en anden producent før du går videre.
Af Globulus
#298988
Specifikationerne på det kabel du linker til siger "10,2 Gbit/s".

Det gør det måske til "High Speed" men ikke "Premium High Speed" (18 Gbit/s):
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Køb et certificeret Premium High Speed kabel. Du kan downloade en app til iOS eller Android og scanne koden på indpakningen.
https://www.hdmi.org

De er såmænd ikke så dyre. F.eks. https://www.harald-nyborg.dk/p13620/pro ... abel-2-m-1

Hvis der ikke står "HDMI Premium Certified Cable" på pakken og/eller den ikke har en QR-kode der kan genkendes af HDMI-app'en, så lad være med at bruge tid på det.
Af [email protected]
#298991
Tak for dit input Globulus.

Sjovt du linker til det kabel fra Harald Nyborg. Det var oprindeligt det jeg havde udset mig inden jeg hentede Apple Tv´et. Men i Elgiganten ville de jo gerne sælge mig et HDMI kabel sammen med Apple Tv´et. Jeg sagde ja til det hvis han kunne garantere at det var kompatibelt med Apple Tv´et.
Nogle gange skal man holde på sin egen indskydelse. Men han kan få det igen, og så kan jeg hente det jeg oprindeligt havde tænkt mig i Harald Nyborg.
Af Globulus
#298993
Som jeg forstår det er "High Speed" kun 4K30/deep color mens "Premium High Speed" er 4K60/HDR.
https://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Jeg har selv købt kablet fra Harald Nyborg og selv om jeg ikke lige kunne finde modellen på listen på hdmi.org så blev QR-koden på pakken godkendt af app'en.

Jeg har selv tidligere sværget til de billigste kabler, men jeg har også med Apple TV 4 (selv om det kun er 1080p) og Apple TV 4K (selv om den kun er koblet til et 1080p TV) oplevet problemer med at udfald som kun kunne løses ved at hive kablet ud og sætte det i igen. Fremover køber jeg kun de bedre konstruerede kabler. Skal man rode med problemer skal det i hvert fald ikke være på grund af *den* del af opsætningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298998
Prøv lige det med indstillingerne først. Der er intet indhold på ATV, som behøver køre i fuld båndbredde, dvs. Dolby Vision ved 60 Hz, og det er den indstilling ATV vil forsøge at bruge pr. default så snart den spotter et TV, som understøtter det. Gør som Rasmus skriver først - før du begynder at købe nye kabler.
Af [email protected]
#299012
Jeg har nu ændret indstillingerne i krominans som i har foreslået. Har dog ikke testet om det har en effekt.
Formatet har jeg været nød til at ændre fra 4K Dolby Vision til 4K HDR for at få muligheden for at ændre i krominans.
Mit spørgsmål er nu om jeg får fuldt udnyttelse at de film i ITunes og Netflix som er i 4K Dolby Vision? Det gør jeg vel ikke?
Brugeravatar
Af bbplayer
#299017
Hvis billeder kunne tale :)

Jeg synes flere tråde denne uge, har handlet om præcist samme problemer på ATV? Er firmware opdateret den senere tid? Er der bare flere som ikke ved hvordan man sætter sin ATV optimalt op?
Er der nogle ATV ejere, som har styr på disse Menu/film indstillinger som kan lægge billeder op, så kan man altid vende tilbage til disse billeder når nye brugere spørger?

Martin,
jeg tror at det jeg skriver vil hjælpe dig, bare en formodning, for du lyder til at sætte menu skærm op forkert, og presse film til at køre i bestemt format, det kan da ikke være optimalt. Og så igen, jeg har bare læst flere indlæg om samme problem igen,igen og igen. Så bare et forslag til hjælp hvis nogle ATV ejere lige kan tage et billede hvordan den burde sættes op, så skal man ikke skrive det, som nogle kan misforstå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#299018
[email protected] skrev:Jeg har nu ændret indstillingerne i krominans som i har foreslået. Har dog ikke testet om det har en effekt.
Formatet har jeg været nød til at ændre fra 4K Dolby Vision til 4K HDR for at få muligheden for at ændre i krominans.
Mit spørgsmål er nu om jeg får fuldt udnyttelse at de film i ITunes og Netflix som er i 4K Dolby Vision? Det gør jeg vel ikke?
Du skal ændre signalet til 4K SDR ved 50 Hz og slå match indhold til på begge parametre.