Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
#298983
Har fået en underlig/irriterende fejl på mit LGB65V

Ved rød og gul farve er der en misfarvet plet på en krones størrelse det samme sted på skærmen. Se billederne (håber vedhæftning virker)

Der er ingen misfarvning ved hvid farve.

Nogen bud på hvad det kan være?
Fejl ved gul farve_LI (2).jpg
Fejl ved gul farve_LI (2).jpg (389.04 KiB) Vist 2875 gange
Fejl ved rød farve_LI (2).jpg
Fejl ved rød farve_LI (2).jpg (225.83 KiB) Vist 2875 gange
Ingen fejl ved hvid farve.jpg
Ingen fejl ved hvid farve.jpg (41.62 KiB) Vist 2875 gange
#298987
Almindelig burn-in ved den røde farve.

Rødt bliver til sort.

Gult bliver til grønt når den røde komponent mangler.

Hvidt forbliver hvidt fordi OLED TV-paneler fra LG Display benytter en RGBW pixelstruktur og dermed benytter den ufiltrerede W-subpixel til at gengive hvidt.

Du kan måske håbe på, at det blot er image retention og at det går væk af sig selv, men hvis det er burn-in må du stille dig tilfreds med at det trods alt kun er et lille område i bunden af skærmen og ikke en stor plamage i midten.
Af bphhm
#298989
"Godt" at TV'et så er købt for 2 år og 3 mdr siden og dermed uden for garanti.. :-)

Image retention er vel hvor billed konturer f.eks. logo etc. kan ses hele tiden ikke?

Hvis det er tilfældet så har der på det sted ikke været fast billede der kan fryse fast.

Nå, men så må jeg have fat i LG.
#298997
Det er en lidt mærke plet at få burn-in på. Har du nogen skærmbilleder, som skulle have en rød plet lige præcis dér?

Jeg ville mere hælde til døde pixels. Der skal ret meget burn-in til før pixels bliver sorte og ikke bare en anden nuance af rød.
Af bphhm
#299007
Nej jeg har ikke nogle skærm billeder der kunne tænkes at skabe et problem lige der.

Jeg bruger en Stofa box der ved program skift i 4-5 sekunder farver hele de nederste 10 cm rød men det kan vel næppe være årsagen?

Der er dog også en anden misfarvning lidt længere til højre som også er på størrelse med en 1 krone dog mere utydeligt.

Sjovt nok er det kommet fra den ene dag til den anden (ihvertfald min oplevelse)