Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298386
Spildelen af Apple TV 4K forbliver en skuffelse. Dét spil som Apple havde med på scenen for at præsentere Apple TV 4K i efteråret 2017 udkommer på iPhone/iPad før det udkommer på Apple TV... https://www.theverge.com/2019/6/10/1865 ... ney-flower

Det er fra det studie, som også har lavet Journey og Flower.

Lad os håbe at der sker noget til efteråret med Arcade og spil-controllere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298678
Rasmus Larsen skrev:Har I set den her demo af picture-in-picture på Apple TV?
https://www.youtube.com/watch?v=SzNET7KWT2I

Det er en udvikler, som har eksperimenteret med det. Det understøttes åbenbart allerede i koden på tvOS, ligesom det virker på f.eks. iPad med iOS 9. Apple har bare ikke åbnet PiP op officielt i softwaren endnu.
Jeg skulle lave en søgning, men jeg mente nok, at vi havde talt om picture-in-picture (det var så i tråden om Apple TV4). Ovenstående er fra februar 2016.

Så når PiP kommer i tvOS 13 har det ligget i tvOS koden i en eller anden form i 3,5 år.

Apple TV får picture-in-picture funktion

Mon ikke også HLG, som blev fundet i koden på nogenlunde samme tidspunkt, aktiveres en dag. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298889
tvOS 13 indeholder 'Wireless Audio Sync'. Jeg vil prøve tjekke om det løser de problemer med lydsynkronisering, som jeg omtaler i testen af HomePod.

Apple frigiver offentlig beta af tvOS 13 med 'Wireless Audio Sync'


Det her undrer mig. Jeg kan nu vælge B&O Essence sammen med AirPlay 2 enheder, altså så de spiller lyd fra Apple TV samtidig. Først troede jeg, at det var en nyhed i tvOS 13, men så tjekkede jeg en anden Apple TV, der kører forrige version af tvOS. Samme mulighed her. B&O Essence (mk1) burde ikke være en AirPlay 2 enhed og den er slet ikke opdateret på software-fronten. Essence har heller ikke hidtil kunne indgå i multiroom (se nedenfor).

tvOS 13:

Billede

tvOS 12 (her kan Essence ikke indgå i multiroom):

Billede
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298946
Jeg legede med PS4 og Xbox-controllere på Apple TV i går aftes. Begge to parrer fintog fungerer super godt i spil. Ingen forsinkelse eller udfald. Jeg synes, at de begge oser mere af kvalitet end den Nimbus Steelseries, som jeg hidtil har brugt, men funktionelt er der ikke rigtig forskel.

Både PS4 og Xbox-controller kan tænde Apple TV og navigere i menuer. Det sker med hhv. PS/Xbox-knappen i midten. Så tænder tv'et også automatisk, hvis man har HDMI CEC aktiveret. Begge kan også sætte Apple TV i standby, igen ved at trykke på midterknappen for at bringe det nye kontrolcenter op. Controllerne slukker automatisk kort tid efter Apple TV går i standby.

Dog oplevede jeg, at den ene controller mistede parringen til Apple TV, når den anden blev tilsluttet. Altså Xbox-controlleren mistede parringen, når PlayStation-controlleren blev parret - og omvendt. Det virker som en fejl, som jeg håber bliver løst i senere betaer af tvOS 13.

Apple TV 4K har Bluetooth 4.0. Er der nogen, som har overblik over om Bluetooth 5.0 giver bedre mulighederne for at have flere samtidige enheder parret / aktive? Man må vel forvente, at den næste Apple TV får Bluetooth 5.0.
Brugeravatar
Af elcom
#299249
Rasmus Larsen skrev:Interstellar er nu i 4K Dolby Vision i iTunes.

I USA har de også fået 3x The Dark Knight samt Inception, så det kan kun være et spørgsmål om tid før de dukker op i den danske butik.
Købte både Interstellar og Dark Knight trilogien på itunes for at teste 4K, viser sig så det desværre er udgaver uden "IMAX" sektionerne. Det var sgu skuffende.
Brugeravatar
Af Naiera
#299250
Så kan det være, at TDK ikke ligner lort.
Af bromberg
#299591
Andre der har vrøvl med seneste beta?

Mit tv (C8) kan ikke længere tænde apple tv og hver gang apple tv tændes med egen remote, så genstarter det lige en enkelt gang og så virker det ellers som det skal.
Af dieseldk
#299598
bromberg skrev:Andre der har vrøvl med seneste beta?

Mit tv (C8) kan ikke længere tænde apple tv og hver gang apple tv tændes med egen remote, så genstarter det lige en enkelt gang og så virker det ellers som det skal.
Ingen problemer med genstart ved opstart.
Tv og atv er ikke sat til at styre hinanden så det skal jeg ikke kunne sige noget om.

Det eneste jeg har er hvis jeg ser serier på Netflix så starter den ikke fra starten af afsnittet, når jeg er færdig med et afsnit og næste selv starter, men måske en halv time inde, om det så er et Netflix problem eller noget med betaen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#299674
Wireless Audio Sync på Apple TV
Jeg fik endelig leget med den nye 'Wireless Audio Sync' i tvOS 13. Hvis I har læst min test af HomePod (forbundet via AirPlay til Apple TV), så husker I nok, at video/lyd-synkronisering, særligt på 24Hz indhold, var et af de primære klagepunkter. Både at lyden ikke passede til munden på skærmen samt at lyden ikke var synkroniseret imellem TV'ets indbyggede højttalere og trådløse højttalere forbundet via AirPlay.

Resultatet af 'Wireless Audio Sync' er indtil videre meget lovende. Jeg har forsøgt med indhold i hhv. 50Hz SDR, 60Hz HDR (konverteret) og 24Hz SDR. Lyden er nu korrekt lip-synkroniseret og er desuden korrekt synkroniseret imellem TV'ets højttalere og HomePod - altså hvis man vælger at få lyden over begge to samtidig. Tilføjer jeg et trejde højttaler-sæt til mikset, mine BeoLab 9, så er lyden stadig synkroniseret imellem alle tre.

For definitivt at afgøre om det hele fungerer efter hensigten, så skal jeg prøve både med og uden match-funktion (til billedfrekvens) og ved alle de forskellige kombinationer af opløsning, Hz og HDR/SDR. Det er dog en større opgave, som pt. hindres af, at developer console på Apple TV ikke kan frembringes i tvOS 13 beta (så jeg kan ikke bekræfte formatet på f.eks. Netflix's forskellige streams), hvilket jeg mistænker at være relateret til, at min Mac ikke kører Catalina og seneste Xcode.

Rent teknisk fungerer Wireless Audio Sync-funktionen ved at en iPhone i nærheden lytter til tv'ets højttalere. Funktionen findes nederst i billed/lydmenuen. Processen kan ses på de fire screenshots herunder. Til at starte med blev jeg snydt af en teknikalitet, som jeg mener burde gøres mere tydelig på Apple TV. Hvis I bruger match-funktion (til billedfrekvens) på Apple TV skal I være klar over, at 'Wireless Audio Sync' skal foretages for hvert enkel kombination af opløsning, Hz og SDR/HDR. Så altså, man skal manuelt skifte til 4K HDR 24Hz, køre Wireless Audio Sync, derefter skifte til 4K SDR 24Hz osv. Funktionen fortæller i menuen, om man har synkroniseret en given kombination af opløsning/Hz/dynamikområde. Dette burde kunne gøres noget mere elegant fra Apples side. Jeg ved i hvert fald prøve at kontakte tvOS-udviklerne for høre om man ikke kan lave et "avanceret" punkt under Wireless Audio Sync, som automatisk cykler alle formater igennem.

Billede
Billede
Billede
Billede
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 103