Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298733
Jeg har et Sony A1 65" oled tv, der tænder mit surround anlæg (NAD 777) ca. hver 1/2 time. Så står anlægget tændt i 3-5 minutter for så at slukke igen.
Dette sker kun når tvet og anlægget er slukket. Hvis en af tingene er tændt, sker det ikke.
Både tvet og anlægget er fuldt opdateret og været resat.
Jeg er rimelig sikker på, at det må være noget som tvet at gøre, for hvis jeg trækker hdmi kablet ud, der forbinder tvet og anlægget, så sker det ikke.
Det er ikke noget tvet altid har gjort, men mistænker, at det er sket i forbindelse med en opdatering. Formentlig da android blev opdateret til nyeste version, selv om jeg ikke er sikker.

Jeg ved at Sony er kendt for, at tænde den eksterne harddisk i tide og utide. Og sådan en har jeg også tilsluttet, men da min harddisk er så lydsvag, kan jeg ikke høre hvornår den gør det og derfor sige om det er på samme tid, at mit anlæg også tænder.

Jeg har prøvet at lege med alle de indstillinger jeg har kunne finde og prøvet med flere forskellige HDMI kabler, der selvfølgelig er 4K - HDR - ARC certificeret m.m.

Er der nogle der har været ude for noget ligende eller har nogle forslag til hvad jeg kan gøre????
Det er ved at drive os til vanvid, da anlægget har nogle relæ der larmer ret meget hver gang det tænder og slukker, hvilket forstyre døgnet rundt.

På forhånd tak.
#298734
Sony Android TV er, som du nævner, kendt for at vågne løbende for at gøre et eller andet, hvilket kan få bl.a. harddisken til at spinne op. Det lyder som om, at din Sony A1 i samme forbindelse udsender en HDMI CEC-kommando om "nu er jeg tændt", som får din receiver til at reagere.

Da Sony ikke lader til at ville rette problemet (det har stået på i årevis nu), så er løsningen nok at slå HDMI CEC fra i enten TV eller receiver. Så kan der ikke sendes disse kommandoer via HDMI-kablet.
#298737
Det var også min antagelse, at det nok er sådan et problem :-( Lidt ærgerligt med elektronik i denne prisklasse og at de så ikke får styr på sådanne småting, der er til stor gene.

Har du nogen erfaring med, om man evt kan køre lyden over et optisk kabel og hvordan lydkvaliteten/funktionaliteten er med det. Har ikke pt et kabel så jeg kan afprøve det.

Tak for dine input :-)
#298738
Du vil opleve det samme med optisk kabel højst sandsynligt.

Mit tidligere SONY XF90 var tilsluttet min DAC med optisk kabel, og den tændte / slukkede for den VIRKELIG meget - så meget at jeg til sidst bevidst skiftede indgangen på DAC'en over til et andet input når jeg havde slukket for TV'et.
#298744
Jeg har nu slået alt hvad der hedder CEC fra i tv og anlæg. Og skal nu tænde hver enhed for sig, men lyden går fint til anlægget og jeg kan styre volumen med både fjernbetjeningen til tv og anlæg, hvorfor er jeg ikke helt klar over. Troede det krævede CEC.

Det næste tør jeg næsten ikke skrive - Men nu har "Spøgelset" som Grandahl kalder det, ikke tændt og slukket i næsten 1 1/2 time. Det er en rekort. Håber det holder.

Er der ellers nogen der ved. Om man kan resette tvét til fabriksindstillingen, for så at starte forfra med alle indstillinger. Kan kun finde, at Sony anbefaler at tage strømmen i 2 minutter og så tænde igen. Men det får jeg jo ikke fabriksindstillingerne tilbage af???

Tak for jeres input :-)
#298866
Jeg har/havde samme udfordring med mit Sony led XD9305 og min Pioneer receiver, men jeg bemærket at det er hvis jeg lader min Pioneer stå på tv i input at den gør det, men hvis jeg husker at sætte den på BD input inden jeg slukker tv og receiver så gør den det ikke, men var ved at springe i luften i starten :p