Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Boyesen1986
#298766
Jeg er på udkig efter en 75", som primært skal bruges til serier og film. Jeg tænker ikke jeg har high-end behov. Mit nuværende tv, hvilket jeg er mere end tilfreds med, er et Samsung UE65KU6405U købt i bilka for 7500 i juni 2017. Jeg vil bare gerne have det lidt større. Det vigtigste for mig er at billedet ikke hakker, og at det kan gengive et acceptabelt sortniveau. Det må selvfølgelig gerne være en opgradering ift mit nuværende tv på alle parametre.

Jeg har kigget lidt på siden herinde, og fundet frem til at Sony kd75xf9005bae og panasonic FX780 skulle være gode bud på TV, hvor man får forholdsvis meget til prisen. De ligger dog i 15.000, hvilket jeg synes er i overkanten. Kan man forestille sig de bliver solgt billigere? Og er der ellers andre alternativer, hvis jeg gerne vil ned omkring 10.000 kr?
Af Supergris
#298788
Panasonicen har flere gange været nede i 9.999 kr., sidste gang var d. 30. maj hos Power, så hvis du ikke har travlt, er det vel bare et spørgsmål om at holde øje med priserne, evt. lave en prisalarm på Pricerunner.
Du kunne jo også høre, om der er mulighed for en god pris, da du ved, hvad det tidligere har været solgt til...
Af Boyesen1986
#298794
Godt at vide det ikke er urealistisk at den falder i pris. Kan man sige hvilken af de to skærme der er bedst? Altså sony'en og panasonic fx780? Jeg kunne se at sony tv'et havde fået en top award fra flatpanels. Så min umiddelbare tanke var jo at man fik mest for pengene der, da de koster det samme. Det er så ikke sikkert sony tv'et har været nede omkring de 10.000, hvorfor sammenligningen pludselig bliver en anden..
Af henrik.yde
#298797
Jeg har efterhånden sat en 2-3 stykker op for venner og familie, og er meget imponeret over billedkvaliteten til prisen. Det er Android styret og har derfor indbygget Chromecast + derudover Ambilight, som Philips jo er kendt for. De andre to du nævner er bestemt også gode valg hvis prisen er rigtig. Læs iøvrigt testen af 8303 her, dog testet i 55 tommer:

https://lydogbillede.dk/test/tv/seks-4k ... 55pus8303/
Af Supergris
#298798
Jeg er også ret vild med Philips PUS8303, dog har jeg ikke set den i 75", men umiddelbart er der tale om samme teknologi, hvilket vil sige, der er benyttet et IPS-panel, som gør, at kontrasten og sortniveauet ikke vil være helt oppe at ringe, specielt når der vises film med sorte bjælker i et mørkt rum, men jeg synes alligevel den gør det hæderligt.
Udover dette er der tale om deres topmodel, når vi snakker deres LCD-skærme, bortset fra PUS8503, der er identisk bortset fra bedre lyd i form af en indbygget soundbar, så processor, byggekvalitet mm. er i den bedre ende i forhold til deres øvrige modeller, så ingen tvivl om, der er meget TV for pengene...
Det har en vejledende pris på 27.999 kr.

https://www.philips.dk/c-p/75PUS8303_12 ... -ambilight
Af Boyesen1986
#298812
Det ser bestemt interessant ud. Det kommer på prisalarms listen på pricerunner. Er det ligeså godt som Panasonic og sony tv'et? Eller hvor rangerer det henne af, hvis det giver mening at sætte det sådan op? Det vigtigste for mig er som sagt et flydende billede når der vises bevægelser samt et acceptabelt sort niveau..
Af Supergris
#298825
Det er svært at sige, da IPS har fordele og ulemper, så det kommer an på under hvilke forhold, det skal performe.
Hvis du er til Ambilight, er der ingen vej udenom Philips...
Af Boyesen1986
#298844
Supergris skrev:Det er svært at sige, da IPS har fordele og ulemper, så det kommer an på under hvilke forhold, det skal performe.
Hvis du er til Ambilight, er der ingen vej udenom Philips...
Men der er VA panel både i Sony og Panasonic tv'et - ihvertfald i 75" udgaverne. Ikke?
Hvad jeg kan læse rundt omkring, så virker sony xf9005 til at være det bedste af de tre. Men er det 5000 kr mere værd, hvis panasonic kommer på tilbud til 10.000 igen? Hvor meget bedre er billedet, bevægelserne og sortniveauet? Jeg har lidt svært ved at balancere dem op imod hinanden, når både pris og performance skal hænge sammen.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#298846
Købte 75" FX780, da det første gang kom ned i kr 9.999 og det har bestemt ikke skuffet. Har ikke set skyggen af hakken i billedet og mener, at det er også fint på højde med nogle QLED fra Samsung, som feks Q7 eller Q70. Absolut det bedste 75" til under kr. 20.000.

IPS har dog det problem, at det kan miste lysstyrke og lide af retention med tiden (Rting har skrevet om dette).
Af Boyesen1986
#298847
IT-Bruger skrev:Købte 75" FX780, da det første gang kom ned i kr 9.999 og det har bestemt ikke skuffet. Har ikke set skyggen af hakken i billedet og mener, at det er også fint på højde med nogle QLED fra Samsung, som feks Q7 eller Q70. Absolut det bedste 75" til under kr. 20.000.

IPS har dog det problem, at det kan miste lysstyrke og lide af retention med tiden (Rting har skrevet om dette).
Men vi er enige om at Panasonic fx780 75" har et VA panel, ikke? Synes at have læst modellerne under 75" har ips og 75" har va. Hvilket i så fald vel er positivt?

Har du selv set sony xf9005 i virkeligheden? Det er nok de to jeg hælder mest til og prøver at sætte lidt op imod hinanden. Noget siger mig, at tilbuddet på 9999 kunne dukke op igen, og det derfor er en ide at være afklaret ift om jeg skal slå til :-)
Af Boyesen1986
#298848
IT-Bruger skrev:Købte 75" FX780, da det første gang kom ned i kr 9.999 og det har bestemt ikke skuffet. Har ikke set skyggen af hakken i billedet og mener, at det er også fint på højde med nogle QLED fra Samsung, som feks Q7 eller Q70. Absolut det bedste 75" til under kr. 20.000.

IPS har dog det problem, at det kan miste lysstyrke og lide af retention med tiden (Rting har skrevet om dette).
Men vi er enige om at Panasonic fx780 75" har et VA panel, ikke? Synes at have læst modellerne under 75" har ips og 75" har va. Hvilket i så fald vel er positivt?

Har du selv set sony xf9005 i virkeligheden? Det er nok de to jeg hælder mest til og prøver at sætte lidt op imod hinanden. Noget siger mig, at tilbuddet på 9999 kunne dukke op igen, og det derfor er en ide at være afklaret ift om jeg skal slå til :-)