Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298594
Jeg har nu haft mit Apple TV 4K i HDMI 2 porten og min Xbox One i HDMI 3 porten hele weekenden og det har kørt uden problemer. Da jeg sp byttede rundt på dem her til aften igen for at teste port 3, fejlede det efter 10 sekunder igen.

Kan det hænge sammen med at Apple TV 4K i 4K Dolby Vision kræver en større datamængde/kvalitet end min første generations Xbox One som kun kører 1080p?
#298609
Hvis du er på hovedskærmen af ATV, og den blinker, så er det jo stadig et kabel problem, eller XF9005 som ikke står til "udvidet" under HDMI indstillinger på TV.

Det er som Torben forklarer et spørgsmål om båndbredde, og det er nok ikke TV du skal se på men kabel, så prøv at find en butik eller køb et kvalitets kabel til 300-400kr og så se om det ikke går, og køb nu ikke et på 5 meter eller mere, så er der nok andre steder problemer er.
#298615
Som bbplayer skriver, så kan billige kabler desværre godt være årsag selvom du nu siger det virker.
Oplevede at min Bose soundbar "tabte" lyden på arc.
Forsvandt da jeg skiftede min HN kabler ud til, Lindy High Speed kabler, som åbenbart er bedre skærmet.
#298616
Bechmann skrev:Mit TV står til “udvidet” som netop gælder port 2 og 3 og når kablet virker fint på port 2 men ikke port 3 fortæller det mig at det er TV’et den er gal med desværre.
Eller det fortæller dig at kablet ikke er godt nok til ARC, som er på port 3 men ikke port 2, så det åbner det for mindre krævet båndvidde, da kabel ikke skal køre bidirec. kommunikation på port 2, men det er krævet på port 3, og måske lidt anderledes hastighed på det grundlag.

Her mener jeg at det ekstra som kræves/reserveres til ARC, er så ikke til rådighed på billede, og så bliver kablet altså bottleneck, hvis den ikke kan klare det på de resterende ben på kablet. Det er nok små forskelle men nok til du har et problem.

9 pin på HDMI kablet er data/inkl. ARC . og 3 til clock.
Hvis ARC port automatisk skærer lidt af clock på de 9 pin pga. ARC, så vil port 2 jo automatisk virke bedre.
Du kan kalde det en fejl men når du så vil bruge ARC på port 3, bliver du så irriteret over den ikke kan sende lyd tilbage uden hak, som du altså observerer på billedet nu.
Senest rettet af bbplayer 17. jun 2019, 11:10, rettet i alt 1 gang.
#298618
Nøjagtig det samme sker på mit A1, jeg kan ikke have Apple tv sat til port 3. Så blinker skærmen fra tid til anden med en voldsom slags sne. Jeg har også forsøgt at købe andet kabel uden held. Men sætter jeg PS3 på port 3 og ATV på den anden port fungerer det fint. Jeg bliver dog nervøs for hvad der sker hvis jeg sætter et HDR spil igang på PS4 eller når PS5 kommer.. Kører med nyeste Oreo og efterfølgende nulstilling af tv’et.
#298619
Undskyld, jeg læste LIGE lidt for hurtigt på specs, som jeg ellers mente jeg kendte til serial communication. ARC sendes ikke over samme kanal som billede og de 12 pin's . Så der tager jeg fejl.

Om der så stadig skrues ned for clock, på hardware, når ARC port er i brug , er så en anden sag.
#298620
bendix skrev:Nøjagtig det samme sker på mit A1, jeg kan ikke have Apple tv sat til port 3. Så blinker skærmen fra tid til anden med en voldsom slags sne. Jeg har også forsøgt at købe andet kabel uden held. Men sætter jeg PS3 på port 3 og ATV på den anden port fungerer det fint. Jeg bliver dog nervøs for hvad der sker hvis jeg sætter et HDR spil igang på PS4 eller når PS5 kommer.. Kører med nyeste Oreo og efterfølgende nulstilling af tv’et.
Præcis. Jeg forventer jo at kræve lige så meget af port 3 i fremtiden når jeg får en endnu mere krævende konsol (PS5). Det duer ikke med kun en virkende port.

Hvilke kabler har du prøvet med?
#298621
Det hedder sig normalt.

HDMI 1.0-1.4 = Standard HDMI (altså 1080p)
High speed = 1.4 + 3D
Premium high speed = 2.0 (18Gbps)

Så hvis du ser på navngivningen af de kabler hos AV-cables, og ikke kun specs,
så mangler flere selve "Premium" i HDMI specs, og bare benytter high speed.

https://www.av-cables.dk/hdmi-4k-kabel/ ... -50-m.html

Om det så er av-cables som navngiver som vind og vejr ændres, det kan man så håbe ikke er tilfældet.
#298622
Nu er det et Supra, til 299kr for 1m, kender ikke selve modellen. Men det burde helt sikkert ikke være kablet.

Jeg havde også fat i Sony som ville have modelnr på kablet, det fik jeg ikke svaret på. Så den døde lidt der. Måske man skulle genoptage sagen