Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298580
Jeg overvejer at købe et 65" tv efter en periode på ca. 20 år uden et tv. Jeg har ikke wifi der hvor jeg bor men kan oprette et hotspot via min Samsung Note 9 smartphone ift. at kunne streame derfra eller alternativt fra min macbook. Kan jeg forbinde en macbook pro 17" fra 2011 (Den har ikke HDMI men derimod thunderbolt med bagud kompatibilitet til minidisplayport, ved ikke om denne løsning kan klare 4k?) til et AF8 tv så jeg undgår at skulle bruge en masse mobildata ift. at se film fra harddisken? Jeg har heller ikke kabel-tv eller lign., så mit behov er helt basalt at kunne streame fra apps fx dr1 eller Netflix på min mobil eller se film via min macbook pro. Jeg ønsker heller ikke Apple tv eller lign. Jeg er i tvivl om, hvad AF8'en mangler ift. fremtidssikring (5 år frem i tiden ca.) af TV? TV skal hænge i et mørkt rum (soveværelse) og jeg ønsker at kunne tilslutte min aktive subwoofer (Ikon sub fra Hifi-klubben) til TV uden at den skal ind over et eksternt anlæg. Umiddelbat virker AF8'eren som det oplagte produkt ift billedkvalitet, lyd & budget (det skal være OLED) men måske der er noget jeg har overset? Kr. 15.000 er nok mit max budget lige pt.
#298583
Så alt indhold kommer fra DR og Netflix (premium med 4K går jeg ud fra)?

Det er næsten synd at du afskriver apple TV eller lignende fra start, for du kan få væsentlig bedre kvalitet den vej igennem som et OLED fortjener. Og vær lige ops på dit dataforbrug hvis du holder fast i mobildata. 4K netflix suger temmelig meget data.

Du skriver også du vil bruge harddisk. Den kan du bare tilslutte fjernsynet direkte via USB, og så afspille med Kodi eller Plex, så du slipper for at bruge din mac.

Hvis jeg var dig ville jeg nok tænke lidt mere i et samlet setup så det bliver mere plug/play end at skulle aktivere hotspot og forbinde fjernsynet hver gang det skal i brug. Evt. et ekstra datakort sat i en router i hjemmet, og måske en bluray afspiller hvis du er til fysiske medier. Ellers en shield eller apple TV så du kan bruge dem til at afspille 4K HDR materiale. Det er virkelig en helt anden oplevelse når du fodrer en 65" OLED med ordentligt materiale.
#298602
JensF skrev:Så alt indhold kommer fra DR og Netflix (premium med 4K går jeg ud fra)?

Det er næsten synd at du afskriver apple TV eller lignende fra start, for du kan få væsentlig bedre kvalitet den vej igennem som et OLED fortjener. Og vær lige ops på dit dataforbrug hvis du holder fast i mobildata. 4K netflix suger temmelig meget data.

Du skriver også du vil bruge harddisk. Den kan du bare tilslutte fjernsynet direkte via USB, og så afspille med Kodi eller Plex, så du slipper for at bruge din mac.

Hvis jeg var dig ville jeg nok tænke lidt mere i et samlet setup så det bliver mere plug/play end at skulle aktivere hotspot og forbinde fjernsynet hver gang det skal i brug. Evt. et ekstra datakort sat i en router i hjemmet, og måske en bluray afspiller hvis du er til fysiske medier. Ellers en shield eller apple TV så du kan bruge dem til at afspille 4K HDR materiale. Det er virkelig en helt anden oplevelse når du fodrer en 65" OLED med ordentligt materiale.
Tak for dit svar JensF!

Det der vel er kernen ift. stream eller modtagelse af tv-signal er, at jeg ikke har eller kommer til at oprette noget bredbånd. Derfor udelukker det vel Apple tv og lign. var min tanke, ret mig gerne hvis jeg har misforstået konceptet med Apple tv og deslige.

Det er jo genialt med Kodi hvilket jeg ikke vidste noget om før nu ?

Jeg er ikke til fysiske medier så som Blue Ray men jeg får jo en playstation 4 med gratis ved køb af AF8 lige pt. ..
Mht. en router der kører med et simkort så vidste jeg ikke at det var en løsning. Det må jeg undersøge nærmere fordi det lyder jo noget nemmere end at skulle administrere et hotspot løbende som du skriver ??‍?

I øvrigt, hvad mener du om AF8? - altså mest ift. at købe det lige pt. med henblik på at det skal kunne holde de næste 5 års tid. rent teknologisk uden at det føles forældet.
#298630
ZenZoran skrev: Tak for dit svar JensF!

Det der vel er kernen ift. stream eller modtagelse af tv-signal er, at jeg ikke har eller kommer til at oprette noget bredbånd. Derfor udelukker det vel Apple tv og lign. var min tanke, ret mig gerne hvis jeg har misforstået konceptet med Apple tv og deslige.

Det er jo genialt med Kodi hvilket jeg ikke vidste noget om før nu ?

Jeg er ikke til fysiske medier så som Blue Ray men jeg får jo en playstation 4 med gratis ved køb af AF8 lige pt. ..
Mht. en router der kører med et simkort så vidste jeg ikke at det var en løsning. Det må jeg undersøge nærmere fordi det lyder jo noget nemmere end at skulle administrere et hotspot løbende som du skriver ??‍?

I øvrigt, hvad mener du om AF8? - altså mest ift. at købe det lige pt. med henblik på at det skal kunne holde de næste 5 års tid. rent teknologisk uden at det føles forældet.
En ATV skal bare fodres med internet, wifi fra et hotspot eller en 4G router virker fint. Fordelen ved ATV er at den lader dig leje/købe 4K film, og i DK er det pt. den nemmeste måde at få film i den kvalitet.

Du kan jo starte med at bruge Kodi via dit TV. Dit TV burde kunne trække det meste. Mit Philips fra 2017 med Android 8 kan sagtens afspille 4K HDR via Kodi, selvom de helt store filer godt kan drille lidt. Jeg afspiller 4K/bluray rips fra netværksharddisk. Hvis det ikke virker kan du jo søge mod ATV/Shield for en kraftigere processor.

PS4 afspiller almindelig Bluray, og det kommer også til at se skidegodt ud på dit TV, dog ingen HDR.

En AF8 bliver kun forældet når 8K bliver mainstream. Og det er vist ikke lige om hjørnet... AF8 er vist en af de bedste deals som 65" lige pt.
#298644
Når PS4 nu er i spil, så ved jeg ikke om den kører PLEX?
Sony har en kedelig fejl i deres Android, og det er jo at de har blokeret for frekvens skift, så en 24hz afspilning foregår i 60hz og hakker. Det er virkelig ikke foretrukken, da det er generelt for alt man afspiller som jeg har afprøvet i forskellige android apps(plex,kodi).
Man kan se den er låst til 60hz i KODI (Display -> 1080p) , der er ikke andre valg der.

Jeg må bruge plex på Xbox for at få en god kvalitet og god frekvens uden hak.

Så man skal ikke håbe på et godt billede af medier med Android på et Sony TV, det er bare ikke godt ;(
#298711
JensF skrev:Så alt indhold kommer fra DR og Netflix (premium med 4K går jeg ud fra)?

Det er næsten synd at du afskriver apple TV eller lignende fra start, for du kan få væsentlig bedre kvalitet den vej igennem som et OLED fortjener. Og vær lige ops på dit dataforbrug hvis du holder fast i mobildata. 4K netflix suger temmelig meget data.

Du skriver også du vil bruge harddisk. Den kan du bare tilslutte fjernsynet direkte via USB, og så afspille med Kodi eller Plex, så du slipper for at bruge din mac.

Hvis jeg var dig ville jeg nok tænke lidt mere i et samlet setup så det bliver mere plug/play end at skulle aktivere hotspot og forbinde fjernsynet hver gang det skal i brug. Evt. et ekstra datakort sat i en router i hjemmet, og måske en bluray afspiller hvis du er til fysiske medier. Ellers en shield eller apple TV så du kan bruge dem til at afspille 4K HDR materiale. Det er virkelig en helt anden oplevelse når du fodrer en 65" OLED med ordentligt materiale.
Får man bedre billedkvalitet ved bruge apple tv til netflix fremfor at bruge appen på tvet?
#298730
Nej. Det er samme stream. Forskellen kan ligge i hvordan app'en renderer eksempelvis undertekster, hvor ATV viser dem i mere nedtonet lysstyrke, så vises de typisk med fuld knald på ved HDR-afvikling i de apps, som ligger på TV'ene. Jeg foretrækker helt klart Apples variant.