Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298419
Hej,

Jeg kigger på ny skærm som jeg skal bruge i forbindelse med grafisk arbejde. Jeg kigger pt. på disse to modeller, men jeg er lidt forvirret ift. specs, særligt fordi den ene model er væsentligt ældre end den anden, men tilsyneladende har bedre specs.

Der er tale om disse modeller, som sammenlignes i nedenstående link:

Dell UltraSharp U2719DX og Dell UltraSharp UP2716D

https://www.displayspecifications.com/e ... /b8069b9c9

Kan det virkelig være rigtigt at UP2716D-modellen fra 2015 er bedre, rent spec-mæssigt, at købe end U2719DX fra sidste år? Det undrer mig at specs ikke som minimum er de samme?

Tak på forhånd
Morten
#298460
Der sker ikke meget i udvikling på monitor-fronten, så det lyder sandsynligt nok. De IPS LCD-paneler der sad i skærme for 10 år siden er hverken meget værre eller bedre end dem, der sidder i skærme i dag. Med mindre man naturligvis bevæger sig op i den helt tunge prisklasse, hvor der trods alt er ved at ske udvikling.
#298462
U = UltraSharp
P = PremierColor
27 = Størrelse
16 = Årstal
D = Quad HD (1440p - eller 2 x 2 x 720p, om du vil)

U2719DX har samme opløsning men ikke et PremierColor panel. X betyder så vidt jeg husker ikke andet end at der er et HDMI-kabel med i kassen og du kan så vidt lige så godt tage en U2719D. Der findes også en U2719DC som kan tilsluttes USB-C, hvis du f.eks. skulle bruge den til en MacBook af nyere dato.

Bortset fra det, så vil du ofte finde, at nyere skærme - i hvert fald i tilfældet U2719D vs. UP2716D har flere porte end de ældre, så undersøg dette aspekt nøje før du køber, så du er sikker på at få, hvad du har brug for på dette punkt.

UP2716D har et bredere farverum i kraft af en bedre baggrundsbelysning (GB-LED i dette tilfælde), hvilket er nyttigt hvis man skal arbejde med mere end blot sRGB. UP2716D har også et 10-bit display (8-bit + FRC) mens U2719D nøjes med 8-bit.
https://pcmonitors.info/reviews/dell-up2716d/

Det er også mit indtryk, at kvalitetskontrollen ligger på et lavere sted ved de mere almindelige U-skærme, men det vil jeg ikke hænges op på.

Der er ingen direkte afløser for UP2716D (dvs. PremierColor, 27", 1440p), hvilket er grunden til, at denne flere år gamle skærm stadig er på markedet. Der er en lettere ubetalelig PremierColor-skærm i samme størrelse men med 4K kaldet UP2718Q - eller en endnu mere ubetalelig 8K-skærm kaldet UP3218K. Så er der UP3216Q som også er en stor 4K-skærm, men med samme alder som UP2716D. Endelig er der UP2516D som er en 25"-udgave af UP2716D og den billigste måde man kan få et PremierColor-panel på.

Så du betaler meget for P'et i navnet, men det er ikke uden betydning og UP2716D er stadig en god arbejdsskærm. Vil du have andet end Dell men med samme egenskaber skal du kigge EIZO ColorEdge eller deslige - men det får du ikke nødvendigvis en nyere skærm af. Almindelige WLED-skærme sælges i alle mulige størrelser og opløsninger til små penge og opdateres stort set hvert eneste år, men PremierColor- eller ColorEdge-skærme henvender sig til et andet marked. Det er lidt som med digitalkameraer, hvor de almindelige modeller opdateres hvert år mens der kan gå flere år mellem opdateringerne af de professionelle modeller.

PS: Jeg bruger selv en UP2716D.
#298470
Bare lige for at fluekneppe lidt, så er jeg ret sikker på at 2x2x720p og 4x720p giver det samme rent matematisk. 8)

Og fed beksrivelse Globulus. Tak for den.

Til trådstarter så vil jeg mene at der skal være et reelt behov for deres premium color for at det er merprisen værd. Jeg sidder med en U2415 (16:10 model) og er meget tilfreds med den. Også selvom jeg måske ikke sidder med alt for tungt grafik 8)