Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rodding
#298402
Hej derude.
Jeg er på udkig efter et nyt 55" til Maks 4000 til min stue.
Jeg bruger udelukkende tv'et til streaming via chromecast, da jeg ikke har eller skal have kanaler.
Har kigget på lidt forskellige modeller, herunder kan nævnes.
- Samsung UE55NU7105
- LG 55UK6500
Jeg har selv kun haft Sony tidligere, og har været glad for dem, men synes det er lidt en jungle at finde rundt i.

Tak på forhånd.
Af Rodding
#298405
Tak for forslag Peter, men desværre over budgettet ja.
Kan se at bilka har Samsung 55NU7172 på tilbud til 2999. Efter hvad jeg kan finde, er det identisk med 7105.
Er det noget værd?
Af Rodding
#298407
Globulus skrev:
Rodding skrev:Power har også dette på tilbud i øjeblikket:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-873347/
Bilka har (stadig) 55SK8100 til 4.444 kr.

NanoCell og 120Hz gør det værd at gå en smule over budgettet.
Lyder heller ikke som noget dårligt bud, og nok også hvad jeg maks vil strække budgettet til. Det er dog med Ips panel, er det ikke mere oplagt at vælge VA, når jeg stort set kun sidder lige for tv'et?
Af Globulus
#298409
Kombinationen 55", 120Hz og VA (eller blot 55" og 120Hz) er en sjælden kombination nede i den prisklasse.

God jagt: https://www.displayspecifications.com/

Jeg ved ikke, hvad du kommer fra. Hvis du p.t. kun har et 60Hz TV og du har været tilfreds med det vil du velsagtens ikke være mindre tilfreds med et nyt 60Hz TV, i hvilket fald du har masser af billige muligheder.

SK8100 har ikke nogen god native contrast og er ikke det bedste valg hvis man skal bruge det til at se gyserfilm i et mørklagt rum, men det er fint til mange andre situationer. Jeg kommer aldrig selv til at gå ned på et 60Hz panel.

Hvis du er ligeglad med SmartTV-delen i et TV kan du evt også kigge på brugtmarkedet efter et high-end Sony eller Samsung med nogle år på bagen.
Af Rodding
#298410
Globulus skrev:Kombinationen 55", 120Hz og VA (eller blot 55" og 120Hz) er en sjælden kombination nede i den prisklasse.

God jagt: https://www.displayspecifications.com/

Jeg ved ikke, hvad du kommer fra. Hvis du p.t. kun har et 60Hz TV og du har været tilfreds med det vil du velsagtens ikke være mindre tilfreds med et nyt 60Hz TV, i hvilket fald du har masser af billige muligheder.

SK8100 har ikke nogen god native contrast og er ikke det bedste valg hvis man skal bruge det til at se gyserfilm i et mørklagt rum, men det er fint til mange andre situationer. Jeg kommer aldrig selv til at gå ned på et 60Hz panel.

Hvis du er ligeglad med SmartTV-delen i et TV kan du evt også kigge på brugtmarkedet efter et high-end Sony eller Samsung med nogle år på bagen.
Ja okay, det kan jeg godt se hvad du mener med. Jeg er heller ikke specielt skarp på det her felt.
Jeg vil dog have et nyt og gerne en opgradering. Jeg sidder med et 40" Sony med 50 Hz nu, som jeg trods alt gerne vil kunne opleve en forbedring af.
Du ser ikke nogen kvaliteter i i Samsung UE55NU7172, til 2999 i bilka som har 120 Hz?
Ellers må jeg gå med SK8100, hvis det er der bedste bud i prisklassen.
Af Grandahl
#298412
Til 2995 er NU7 serien da et virkelig godt tilbud.. Den har været en af årets value for Money tv.. Det vil jeg endda kalde et aldeles solidt køb til prisen.. Krone for krone tror jeg ikke du finder meget bedre..

Det er klart at tv til det dobbelte er bedre, ligesom OLED til det 3 dobbelte er endnu bedre, det er jo sådan det er.
Af Supergris
#298413
Hvordan kommer du frem til, Samsung UE55NU7172 har 120 Hz?
Når man tænker på, der er tale om et budget-TV, er der i min bog, ingen grund til at gå så meget op i, om det er med 60 eller 120 Hz, da der er mange andre faktorer, der er mere vigtige for billedkvaliteten, med mindre man er typen, der elsker interpolation og den som regel medfølgende soap opera effekt.

Samsung UE55NU7172 er nok det bedste bud i prisklassen i øjeblikket, men jeg betragter LG SK8100, på trods af IPS-panelet, som et bedre TV under de fleste forhold, men der er jo også næsten tale om 1,5 x prisen, så valget kommer ned til, hvor meget budgettet betyder for dig...
Af Globulus
#298415
Supergris skrev:Når man tænker på, der er tale om et budget-TV, er der i min bog, ingen grund til at gå så meget op i, om det er med 60 eller 120 Hz, da der er mange andre faktorer, der er mere vigtige for billedkvaliteten, med mindre man er typen, der elsker interpolation og den som regel medfølgende soap opera effekt.
120Hz handler ikke om interpolation eller soap opera effekt.

Det handler om at der er større chance for at ramme den rigtige frame når der skal vises 24p-materiale såsom film og TV-serier.

Med et 60 (50) Hz panel må man finde sig i judder.

Nu blev der nævnt Samsung NU7100, så lad os bare finde den i listen: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Samsung NU7100: 0!!!
Samsung NU8000: 8.9

Dét er forskellen på 60Hz og 120Hz - også selv om al mulig interpolation er slået fra.
Af Supergris
#298416
Det handler i stor grad om interpolation, som igen hænger sammen med bevægelse, men korrekt det giver bedre muligheder for bedre at ramme de 24 Hz, de fleste film er optaget i, dog er der ingen garanti for, et 120 Hz TV er bedre til at vise bevægelser end et TV med 60 Hz.

Der er stor forskel på hvordan både selve TVet, men også hvordan folk opfatter det, så det er langt fra sikkert, at alle opfatter forskellen.

Jeg kan ikke rigtig lure hvad en score på 0, i forhold til 8.9 betyder?
Af Rodding
#298417
Samsung UE55NU7172 er altså 100 Hz for at få det på det rene. Kom til at skrive 120 ved en fejl.
Men vil i mene, at LG 8100 er et bedre fjernsyn end serie 7 fra Samsung?
Jeg har ikke noget imod at betale det mere, hvis det er det værd.
Ellers kunne man forsøge om mn kunne presse philips 8303 ned i de 4444, som det før har været til hos elgiganten