Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#298194
Hej
Jeg har et Samsung Q7FN65 TV og en ældre Denon AVR4306 surround receiver (uden HDMI ARC). Jeg har koblet TV'et til receiveren via. optisk spdif, bitstream dolby digital ud. Lyden fungerer fint, men jeg vil gerne kunne justere lydniveauet via Samsung "One remote control" og også rigtigt gerne kunne tænde for receiveren via Samsung fjernbetjeningen. Umiddelbart har Samsung taget højde for dette scenarie, idet de har en menu, hvor man kan indstille deres universalfjernbetjening til at styre andre produkter. I menuen finder Samsung uden problemer Denon AVR4306, men fjernbetjeningen er stadig ikke i stand til at styre tænd/sluk + volumen for receiveren. Jeg prøvede også et par andre Denon AVR modeller jeg ved bruge samme IR-koder, men uden held.
Er der andre, der har erfaringer med dette og måske fået det til at virke?

Mvh.
DIYHiFi
#298208
Tak Torben. Jeg havde vist ikke undersøgt sagen godt nok. Der sidder en IR transmitter i venstre side af boksens forside. IR dioden kan dog ikke umiddelbart ses med det blotte øje:
https://photos.app.goo.gl/NQ8MKcRSWPxaHieN9

Nu kan jeg skrue op og ned for lyden, men jeg kan stadig ikke tænde og slukke for Denon receiveren med TV fjernbetjeningen. Under opsætningen af universalfjernbetjeningen i Samsung menuen tester man dog, om Samsung systemet kan tænde/slukke for receiveren - og det virker under testen. Derfor regnede jeg også med, at man kunne få Samsung systemet til at tænde for Denon receiveren, når fjernsynet blev tændt. Ligeledes slukke, når fjernsynet blev slukket. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der står noget om det i manualen. Er det muligt at konfigurere det således?
#298210
Jeg fandt lige følgende info:
https://www.samsung.com/us/support/trou ... G01109066/
Jeg ved ikke, om det er den samme connect box, men den har tilsyneladende mange IR dioder, både på fronten og på siderne. Angående tænd/sluk står der:
"If an external device does not power on when the Power button on the Samsung remote is pressed, check the following.
1. Confirm Universal Remote Setup has been completed.
2. Confirm the current source and the source the external device is connected to are the same.
If these steps do not resolve the issue, the external device may be sending a "blank image" to the TV. So even though the device is powered off, it is still sending a signal to the TV indicating that it is receiving power. This causes the TV to think the device is powered on, and it won't send the "Power On" signal to the external device.
Power cycle the device using its own remote or power button. This should allow it to show an image on the screen again. You may need to contact the manufacturer of the device to further troubleshoot the device."
Da jeg har valgt at receiveren er forbundet via spdif istedet for hdmi, kan TV'et ikke umiddelbart udføre signal-testen. Jeg prøver at vælge hdmi og forbinde hdmi-kablet, så testen kan udføres.
#298227
Testen som Samsung systemet udfører går ud på at den for et bestemt HDMI (1-4) input tjekker, om der er video signal. Hvis ikke der er, kan man trykke "Tænd" og så udsender boksen et IR tænd signal ud. Det giver mest mening for en tilsluttet Bluray afspiller eller lignende.

I mit tilfælde vil jeg altid have Denon AVR til at tænde og slukke med fjernsynet. Derfor vælger jeg enhedstype "Hjemmebiograf", mærke "Denon", konfiguration "Optisk":
https://photos.app.goo.gl/sinyzUPdDzLMw2GC6
Alligevel virker det ikke - Samsung systemet hverken tænder eller slukker Denon AVR.
Nogle forslag?
#298292
Jeg har skrevet til Samsung support om problemet, men ingen svar indtil videre.

Som midlertidig (måske permanent) løsning, har jeg sluttet Samsung one connect boksen til en elspareskinne. Jeg havde sådan en her til at ligge:
https://www.av-cables.dk/elspareskinne/ ... 1-5-m.html
Dvs. når TV'et tænder, så klikker et relæ som slutter strøm til Denon AVR. Heldigvis husker Denon AVR sidste tilstand, så hvis den sidst var tændt inden strømmen blev taget, så tænder den igen når strømmen bliver sluttet til. Som nævnt, virker volumenkontrollen med Samsung one remote fint.