Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298185
Hejsa

min kone og jeg har et 65" tv som vi gerne vil have sat op i vores nye hus. Væggene i stuen er trævægge, så vi er i tvivl om hvad vi skal bruge af Rawplugs til det og om det er en god ide at hænge det op overhovedet. Har i nogle gode idéer :)

/Ced
#298190
Normalvis bruger man vel ikke plugs på trævægge? Det burde ikke være et problem at sætte noget på en trævæg, men det afhænger jo lidt af hvilken type trævæg der er tale om. Der må være nogle lægter bagved, som du evt. kan bore en skrue i, så det holder bedre?
#298192
Nå for søren, hvad bør man bruge af skruer til så noget så? vi har sådan et vogel ophæng. På den anden side af den væg hvor tv 'et skal hænge, er køkkenet hvor der er sat køkkenskabe osv op, så tænker det bør kunne holde til noget :)
#298200
Du ved jo nok bedst hvad væggen er lavet af, men hvis det er et sommerhus, hvor beklædningen i virkeligheden nok mere er loftsbeklædning, så skal du nok prøve at ramme en bjælke bagved. Hvis det ikke passer med hullerne i dit beslag, så skru en plade op først, som hæfter i bjælkerne bagved, som du så bruger som base til beslaget.

En træskrue, som har fat i træ i hele sin længde vil holde temmelig godt (hvis ikke lige træet er spånplade). Der er jo ikke noget træk udad i sådan et vægbeslag (med mindre beslaget kan trækkes ud), så hvis træet er solidt og skruen har fat, så vil der ikke være meget, som forsøger at hive den ud vinkelret.
#298201
Som Torben over nevner; om det er tre, så holder treskruer i massevis. Så lenge det er snakk om et statisk veggfeste, så skal det mye til før det ramler ned. Min 65" KS7005 henger på gipsvegg ved hjelp av 4x 25kg gipsanker, og der har den hengt siden 2016.
#298202
Skal det hænge flat ind til væggen, eller kan beslaget trækkes ud?

Hænger det flat ind til væggen, så er det slet ikke noget problem. Så er trækket nedad og ikke udad, og 4x6mm skruer skulle fint kunne holde det på plads.

Er det trukket fra væggen, er det straks en anden sag - så skal der noget mere til at holde beslaget på plads, da trækket nu er udad på de øverste skruer.