Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#298024
Nightwolf skrev:LG udtaler, "at deres TV solgt i Danmark, ikke kan vise tv-kanaler der er sendte i DVB-T2
(H.265 / HEVC) bl.a. Tyske kanaler. Der er så heller ikke en DVB UHD-1 Phase 2 tuner i".

Til gengæld siger de, "at deres C9 har indbygget wisa og kan sende optil 5.1 Dolby Digital
(ingen USB-dongle) og man så kan bruge den indbyggede højtaler som centerhøjtaler".
Det sidste lyder virkeligt spændende. Måske en ny vej via opdatering
#298029
Der kræves dongle til WiSA på LG C9. Det er den, som transmitterer WiSA-lyden over 5,1-5,8GHz frekvensbåndet til enheder. Der er ikke sendere til 5,1-5,8GHz indbygget i skærmene, så med mindre WiSA nu vil være WiFi-lyd, så giver det ikke teknisk mening. Det er jo ikke for sjov, at LG benytter dongle hver gang de demonstrerer WiSA på deres tv-skærme :)

Mht. DVB-T2, så tror jeg heller ikke, at det passer, men vi følger op hos LG. Skærmene fra LG har i mange år understøttet HEVC-dekodning på f.eks. DVB-C tunerdelen. Folk brugte det jo under fodbold-VM.

Der er ikke noget, der hedder en DVB UHD-1 Phase 2 tuner. Det er et internt arbejdsnavn.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#298115
millemis skrev:Nightwolf. Hvor har du disse informationer fra?
Ville være rart med lidt kildehenvisning!
MM

Nightwolf skrev:Oplysningerne har jeg fra LG og deres tekniske afdeling, de har et C9 stående,
som de har undersøgt det på, for at besvare spørgsmålene.

Det kan jo være, at LG intet ved og nogle tester der sidder med fugtige hænder,
i deres forældres fugtige kælder og tester TV, hvor de ikke kan teste det basale,
som lyd tilslutninger (wisa) og andet de ved nok bedre.

LG siger også, at der dem bekendt, ikke kommer nogen USB dongle til WiSA.
#298144
Super tilgang med lige at smide en forudfattet sviner mod anmeldere. Han ryger på vennelisten.

For lige at følge op, så ser lydmenuen for 2019-modellerne således ud, når der IKKE er en WiSA-dongle isat. Læg mærke til, at WiSA-menuen er grå og ikke kan vælges. Bluetooth menuens “Valg af enhed) kan godt åbnes, så der kan sættes en søgning efter enheder i gang, da TVet naturligvis har indbygget Bluetooth-chip.
Billede

Hvis man nu gad besvære sig med at læse LG’s egen guide til tilslutning af WiSA, så står det (Hvidt på sort) i manualen, at der skal en “eksklusiv dongle” til.
Billede
#298182
Det er ikke helt samme sted i menuen. Jeg viser menupunktet et trin længere ude. Vi mangler samme screenshot hvor man kan se, at menupunktet bliver hvidt når dongle er isat. Men mon ikke Natteulven forstår det, hvis han forvilder sig herind, når kælderen bliver for ensom?
Brugeravatar
Af Peter Pan
#298186
@ Torben - Nightwolf har fået dit indlæg og svare.
Nightwolf skrev:Jeg forholder mig kun til det LG siger, hvis det viser sig at være forkert,
så tager jeg det op med dem. Hvis jeg køber et TV og det så ikke virker
som de siger, så får de det retur!
#298197
Nightwolf skrev:LG udtaler, "at deres TV solgt i Danmark, ikke kan vise tv-kanaler der er sendte i DVB-T2
(H.265 / HEVC) bl.a. Tyske kanaler. Der er så heller ikke en DVB UHD-1 Phase 2 tuner i".
Til spørgsmålet om HEVC-dekodning på DVB-T2 så har LG denne officielle udtalelse:

- "All models have support up to 10-bit, all UHD models support 4K transmissions, and from SM85 and up it supports 120p"
#298199
Nightwolf skrev:Det kan jo være, at LG intet ved og nogle tester der sidder med fugtige hænder, i deres forældres fugtige kælder og tester TV, hvor de ikke kan teste det basale, som lyd tilslutninger (wisa) og andet de ved nok bedre.
Hvorfor tror vedkommende, at mine forældres kælder er fugtig? :D

Nightwolf aka Pinewood er i øvrigt også i hopla her: https://www.flatpanels.dk/lg_c9_oled_20 ... 4444889129

Virker som en ret flink fyr faktisk <B
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 326