Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af frankhan
#298094
Hej .Jeg vil købe en Denon AVR-X3500H til mit højtaleranlæg og bruge den til Tv og filmlyd, og nu spørger jeg om den kan alt hvad den skal ,og har den de lydformater og stik man skal bruge O-O
Brugeravatar
Af bbplayer
#298097
Når man læser lidt på modellen, ser den fin ud, og måske lidt pebrede, hvis du ikke skal udnytte alle dens funktioner?
Du nævner kun lydformater og stk men intet om applikationer og funktioner til at dele lyden eller modtage fra andre enheder.

Så måske skal du beskrive dine krav, og så kan andre måske dele deres holdninger og så kender de jo allerede dit prisniveau, og måske kan du vælge billigere, hvis det altså ikke er alt denne kan, som du ønsker.

Hvem bruger 3 hdmi-out idag? jeg kan lige bruge 2, og ikke ofte mere med 75", så er projektor næsten død. Det er så mit mønster.
Af Supergris
#298108
Som bbplayer er inde på, så giver din tråd ikke meget mening, da du ikke opstiller nogle ønsker eller krav om, hvad den skal kunne!

Den kan, lige som de fleste andre nye surround-receivere på markedet, det de fleste har brug for, men du skriver intet om, hvilket udstyr og højttalere du har, der skal tilsluttes, eller hvorfor valget lige er faldet på den model?
Af frankhan
#298113
Hej bbplayer og supergris, tak for svarene ,jeg er ikke den store teknikmand, så jeg har ikke sat mig ind i applikationer og funktioner, men ønsker at gøre det , så jeg vil bare ikke købe noget, der ikke kan det, som jeg måske får brug for, i første omgang er det for at få bedre lyd fra alm.tv og når jeg skal streame en film fra Netflix eller HBO.
Valget faldt på Denon fordi vi har en Heos 7hs2 ,og Denon har bygget Heos ind i den nye Denon X3500, ellers har vi som Tv et Lg C8 55" og et ældre harman/kardon surround højtaler system, og vi køber måske en Blu-ray afspiller ,men her ved vi heller ikke hvad det bedste er til en fornuftig pris, håber at mit spørgsmål giver lidt mere mening nu.
Mvh. frankhan.
Brugeravatar
Af bbplayer
#298117
Der må du afgjort have set på den øverste hylde med den pris :)
Du har en lille behov, og stiller kun 1 krav. Jeg er ikke hifi expert men det må klart kunne findes billigere og nok "kun" med 2 HDMI.out, som du nok heller bruger.

Du lyder som du kan gå ned i en 4-5 HDMI indgange, 1 HDMI out, 5.2 lyd og så skal du lige sikre den har heos support.

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... -receiver/

Er 2500h modellen ikke nok? (og billigere)
Af Supergris
#298119
Ikke rigtig. Med mindre du har nogle specielle krav, vil så at sige alle surround-receivere på markedet opfylde dit behov. Umiddelbart vil jeg mene, du sagtens kan blive tilfreds med en billigere model, da det ikke ser ud til, dine højttalere er de vildeste på markedet, og du ikke skal bruge den til kritisk musik-lytning.
På grund af, du ønsker HEOS, vil du nok være begrænset til Denon eller Marantz, som Hififreaks nogle gange har nogle gode priser på.
Denon X3500 ser umiddelbart ud til at være en søstermodel, der er placeret et sted mellem Marantz SR 5013 og SR6013.
Med Marantz SR6013 får du Audyssey XT32, som er det samme som det, Denon X3500 er udstyret med.

Hvis du "kun" ønsker at køre 5.1 eller 5.2 (2 subwoofere) og kun har brug for en HDMI-udgang, er en af disse to, der er i et meget kompakt design, værd at overveje:

https://hifi-freaks.dk/surround/surroun ... r1508.html

https://hifi-freaks.dk/surround/surroun ... r1509.html

En anden mulighed er at gå på brugtmarkedet, hvor der er masser af gode køb at finde, hvis man ikke behøver Atmos eller DTS:X...
Af Agurk
#298126
Jeg har en marantz 1608.
Den klarer alt hvad jeg har brug for. Til film/serier i 5.1 og stereo til musik.
Vil sige det kommer an på hvor audiofil du er, specielt i forhold til musik om du behøver gå højere op.

Mange der er det, vælger så en dedikeret stereo-reciever udover en surround-reciever der så ikke behøver at koste 10k +.
Af Supergris
#298169
Det må så være lillebror, som jeg forsøgte at beskrive tidligere, selvom jeg kaldte det en "søster".

Om det er overkill, kommer helt an på, hvad man forventer og hvilket system, den skal spille sammen med, som du jo også er inde på, men hvis der er tale om et traditionelt 5.1-system, med højttalere, der ikke er specielt strømhungrende, vil mindre kunne gøre det i de fleste tilfælde.
Kunsten er altid at finde det udstyr, der kan opfylde ens behov, uden at betale for funktioner, der ikke er brug for...
Af frankhan
#298320
Hej alle, mange tak for svarene, jeg tjekkede alle jeres forslag, og overvejede meget en Marentz, men endte med Dennon x3500h.
Nu er mit næste problem, hvor skal mit antennestik sættes , ind i reciveren eller tvét, i HiFi-klubben har jeg fået to svar, ind i reciveren med antennen for så vil den køre lyden bedre ud i højtalerne, og lade billedet køre igennem til tvét , hvis jeg køer antennen ind i tvét kan jeg risikere at tvét komprimere eller forringer lyden, en anden i butikken sagde at jeg bare skulle sætte stikket i tvét så var det fint, og begge sagde at der selvfølgelig skulle et HDMI-kabel mellem ARC stikkene på de to enheder.
Så nu er jeg forvirret, kan nogen hjælpe ?
Brugeravatar
Af MigSelv
#298325
Mig bekendt er der ikke tv antennestik på en Denon receiver (eller andre), der er am og fm antennestik til radio. Dit tv antennestik skal i tv, og lyden til receiver fra tv via HDMI ARC.
Brugeravatar
Af MigSelv
#298326
Hvis en medarbejder har vejledt så dårligt omkring tilslutning af tv lyd, har jeg næsten ikke ord for hans manglende viden omkring det solgte produkt.
Af frankhan
#298327
Hej MigSelv, tak for svar, men det var nu engang hvad den ene sagde til mig, men nu forbinder jeg det som du siger, og håber at tvét ikke forringer lyden.
Mvh Frank.
Brugeravatar
Af MigSelv
#298329
Da der ikke er tv antenne indgang på receiveren, er der kun tidligere beskrevet mulighed for tilslutning. Derfor bør pågældende sælger følge lidt op på tilslutningsmuligheder, og ikke rådgive ud i umulig tilslutning.
Alle andre eksterne enheder tilsluttes til receiver, dette giver bedste resultat.