Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297567
Ja er klar over emnet nok er set et par gange... Men bliver simpelthen i tvivl om hvad konen og jeg skal vælge hver gang jeg popper ind på den her side:)

Vi skal have skiftet stue-alteret ud, og vi er blevet enige om at 65" er den rigtige størrelse, både i forhold til hvor langt vi sidder fra(cirka 3 meter) og også med hensyn til at væggen det skal hænges på er lidt en papvej, så kunne godt blive problematisk at hænge større op...
Budgettet er efter lidt forhandlinger blevet sat til 20.000 max, men jo ingen der brokker sig hvis det bliver billigere.

Vi streamer udelukkende via apple tv 4k, hvorfra vi kører diverse apps. Jeg kan måske på sigt også slutte en ps4/5 til, men dog nok tvivlsomt.

Pt. hælder jeg til at hoppe i Elgiganten, og hapse en Q80R/Q85R afhængig af om vi skal have one connect med. Primært fordi konen og jeg begge er store Samsung fans, og så fordi jeg har svært ved at gennemskue fareren ved burn-in på oled. De 20 % man får i rabat, hvis man smider en gammel skærm oveni, trækker jo også lidt:)

Er dog lidt i tvivl om hvor meget vi kommer til at gå på kompromi med billedekvaliteten ved Qled kontra Oled, så hvad siger i kloge hoveder herinde?

Skal lige tilføjes, at jeg er forholdsvis blank på skærme osv. Har haft en 45" samsung i 8-9 år som vi har været meget glade for, men efter flytning er den lige lidt for lille og virker også som om billederørene(eller hvad det tilsvarende er i fladskærme) er ved at stå af...
Af George1
#297568
OLED vil give et lidt skarpere billede, men synes de nye Samsungs q80 q85 er kommet forholdsvis tæt på , ikke mindst fordi de har fået kraftigt forbedret betragningsvinkler og som et ekstra plus verdens bedste anti-reflexions skærm.
Synes ikke du går galt i byen med nogen af dem, men herinde på dette site, vil du som regel få anbefalet OLED hvis udelukkende ren rå billedkvalitet tæller.
Hvis der er andre parametre som anti-reflexions skærm og ingen mulighed for burn in der vægter ville jeg vælge Samsung, vil ikke kommenter mere på OLED da der helt sikkert vil komme flere indlæg der omhandler OLED.
#297569
Hvis du udelukkende streamer og vil spille, så ville jeg ikke bekymre mig for at tage OLED, med mindre dét du ønsker at streame er HDR-pejsen fra Apple Store.

Både Rasmus og jeg bruger vores OLED til præcis samme formål.
Af JensF
#297570
Så vil jeg da gerne være den første til at anbefale OLED ;)

De nye Samsung modeller virker for mig ret dyre (De er ikke rigtig faldet i pris endnu), og jeg regner da med priserne falder markant de næste 6 måneder.

Philips har stadig deres 873 model i 65" til 13K. Der får du så android styresystem som vil være et fint supplement til din ATV. Jeg får aftensolen lige i masken på mit 2017 OLED og har ingen problemer med at se mørke film.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... rown_goods

Hvis du vil gemme 11.000 kr. til en rimelig bytur så snup et XF90 til 9.000 kr. Stadig et meget bedre tv end hvad du kommer fra.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Af Grandahl
#297572
OLED vil give dig den bedste billedoplevelse, jeg kan høre du har læst lidt rundt omkring herinde så du kender nok til forskellene og hvad de kan præstere.. Jeg ville selv have valgt en fra LG, dog afhængig af tilbud hvis det skulle være OLED
Når du kikker på Samsungs topmodeller er du oppe i øverste lag på LCD skærme de er ikke langt fra OLED synes jeg, den nye Q90R er nok tilsat den bedste LCD skærm der er lavet.. Desværre er de lige kommet på hylderne og er stadig dyre.. Q9FN er topmodellen fra 2018 og kunne også være et rigtig godt bud, hvis det skal være Samsung.. Samsung har nogle lækre features ingen af de andre har, bl.a. de bedste fjernbetjeninger..

Uanset står dig konen foran et kæmpe løft med et nyt tv.. 20” større og et noget bedre tv uanset hvilken i vælger.. Det bliver fedt for jer :)
Af Beckham
#297576
Først og fremmest skal du glemme alt om QLED. Det er basalt set bare en LCD skærm. Dermed ikke sagt at du ikke skal købe en Samsung, men bare være opmærksom på at QLED er ikke nogen teknologi som sådan.

Anyway...som de andre nævner, så er de nye 2019 modeller netop ved at ramme hylderne lige nu, så prismæssigt er det det værst tænkelige tidspunkt at købe dem på. Om det er Samsung, OLED eller noget tredje, så ville det økonomisk bedst kunne svare sig at købe en af de udgående 2018 modeller. Kan se at Q80R koster 20k for en 65"...en alt for høj pris når man kigger på hvad man kan få blandt 2018 modellerne.
#297580
Først og fremmest tak for de mange svar, var desværre lidt som jeg frygtet på for og imod Samsung:)

Til dem der siger at de nye samsung er for dyre nu, tager i med i i overvejelsen at man kam bytte med en gammel skærm og få 20% rabat, så f.eks et q80r kommer ned og koster 16.000? Altså hvor meget kan man regne med de falder i pris hvis man f.eks venter 6 måneder?
Af Grandahl
#297585
Et forsigtigt bud kunne være at Q80R ville omkring de 12000 Black Friday der er sidst i november.. Men det er et bud
Af Beckham
#297590
George1 skrev:Glem alt om QLED voldsom udmelding.?
Der er altså forskel i "farverum" på en alm lcd fra Samsung og så en QLED fra Samsung uagtet teknologi.
Det er muligt...men har vel ikke nødvendigvis noget "QLED" at gøre? Kunne vel lige så godt være implementeret på en af deres "normale" LCD skærme?
#297592
Beckham skrev:
George1 skrev:Glem alt om QLED voldsom udmelding.Billede
Der er altså forskel i "farverum" på en alm lcd fra Samsung og så en QLED fra Samsung uagtet teknologi.
Det er muligt...men har vel ikke nødvendigvis noget "QLED" at gøre? Kunne vel lige så godt være implementeret på en af deres "normale" LCD skærme?
Det er Quantum Dots (deraf Q-LED), som giver et bredere farverum. De har dog også puttet samme panel i Frame i år, uden at den har skiftet navn.
Af George1
#297605
jef.nielsen skrev:Først og fremmest tak for de mange svar, var desværre lidt som jeg frygtet på for og imod Samsung:)

Til dem der siger at de nye samsung er for dyre nu, tager i med i i overvejelsen at man kam bytte med en gammel skærm og få 20% rabat, så f.eks et q80r kommer ned og koster 16.000? Altså hvor meget kan man regne med de falder i pris hvis man f.eks venter 6 måneder?
Hold øje med åbninger af nye Power/Elgiganten der plejer at være gode åbnings tilbud.
Det bliver billigst til foråret, men så har du jo ikke glæden ved en ny skærm nu.
Af JensF
#297628
jef.nielsen skrev:Først og fremmest tak for de mange svar, var desværre lidt som jeg frygtet på for og imod Samsung:)

Til dem der siger at de nye samsung er for dyre nu, tager i med i i overvejelsen at man kam bytte med en gammel skærm og få 20% rabat, så f.eks et q80r kommer ned og koster 16.000? Altså hvor meget kan man regne med de falder i pris hvis man f.eks venter 6 måneder?
De fleste er nu ikke specielt for/imod Samsung (Kan godt finde to undtagelser ;) ), men de laver nu engang ikke OLED paneler og det er bare i det segment du får den ypperste billedekvalitet til prisen. Topmodellerne fra Samsung kan sagtens matche og overgå OLED på flere parametre, men de er som regel dyrere.

Jeg ville personligt vente til priserne flader lidt ud, men du må jo gøre op med dig selv om du kan vente hvis du er besluttet på en Q80. Og så ville jeg nok give lidt mindre for tv'et og evt. skyde penge i noget lyd eller indretning i stedet, men det styrer du heldigvis 100 % selv ;)