Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af HelgeDK
#295992
Hej, med et setup med Sony AF9 fladskærm og str-dn1080 surroundreciever som begge understøtter eARC, hvilket hdmi kabel skal man så som minimum benytte?

Kan se at der findes almindelige, high speed og ultra high speed...

Og hvordan kan jeg teste om det kabel jeg har i forvejen virker til eARC?

På forhånd tak
Helge
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#295993
Et alm. highspeed-kabel kan fint klare eARC. Hvis du vil være sikker på, at der er båndbredde nok til 4K HDR, så vælg dog et med 18 Gbps båndbredde.
Af HelgeDK
#296011
Tak for svarene...
Vil det sige at jeg med fordel også kan købe et nyt HDMI kabel til min ældre Blu-ray afspiller?

..., og så har jeg lige været inde og se priser, umiddelbart ser det ud som om der kun er en 50'er i forskel på high speed 18gbps kabel og et ultra high speed, så tænker om man ikke lige så godt kan ofre det...!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296012
Din gamle BD-afspiller har vel ikke eARC og ej heller noget at bruge det til? Det bruges kun til st føre lyd fr TV til forstærker eller soundbar. Men jeg har nu ikke haft problemer med eARC på nogen af de kabler jeg har liggende og de spænder vidt i kvalitet.

Så længe et kabel er certificeret til 18 Gbps, så er det i princippet underordnet hvad de kaldes og du burde nærmest ikke kunne få fat på nogen, som ikke er bestykket korrekt til at kunne håndtere eARC.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#296661
Vær forsigtig før køb af HDMI 2.1 kabler.
Ser du efter Ultra High Speed HDMI-kabler, kan du finde nogle af disse kabler til salg på nettet. HDMI releases version 2.1 er tilgængelig, (opdateret 2019). Men der er endnu ingen standart test. Det vil sige at HDMI Licensing ikke kan sige, om nogen af disse kabler faktisk er Ultra High Speed. Det er muligt de er, men. ? - Tryk her.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296664
Rolig nu. Det er eARC der spørges til. Du skal ikke have kabler, som specifikt er certificeret til HDMI 2.1 for at bruge eARC.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#297319
LG C9 TV manual anbefaler:
Brug et certificeret kabel med HDMI-logoet vedhæftet.
Hvis du ikke bruger et certificeret HDMI-kabel, vises skærmen
muligvis ikke eller der kan opstå en forbindelsesfejl.
(Anbefalede HDMI-kabeltyper) -- Ultra-højhastigheds HDMI®/TM-kabel
(3 m eller mindre).
Af aalb1970
#297331
eARC kræver ikke et certificeret kabel. Ethvert HDMI high speed kabel med Ethernet bør virke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297353
Som jeg prøvede at forklare Peter tidligere. Han har et korstog for at promovere både eARC, HDMI 2.1 og tilsyneladende LG’s C9 TV.

Peter: problemet er lidt, at du ikke selv har testet nogen af disse ting, men blot låner tekster, som passer i din agenda. Og jeg er ikke engang sikker på, at jeg helt forstår hvorfor disse ting er på din agenda i det hele taget. Jeg har testet eARC med en kabel fra IKEA og en bunke Lindy-kabler uden 2.1 certificering. Det gik fint. Hvis du har testet og fundet beviser på det modsatte er du velkommen til at fremlægge disse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297401
Igen: det er specifikationer. Naturligvis skriver de, at du skal bruge det dyreste, så sandsynligheden for fejl er lavere. Da du ikke selv har testet det, så bliver det her typisk et specifikations-ræs og ikke råd baseret på virkelige erfaringer.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#297405
Retter du dig heller ikke efter B&O's specifikationer, det syntes jeg jo nok div. test anbefaler.
Hyg dig.