Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Viggo87
#297393
Tak for svarene. Jeg kan virkelig godt lige dybden på oled men kan ikke leve med at på alm tv kanaler at mit 6 år gamle samsung 7serie Giver meget mere power/lys i billedet. Overvejer om jeg skal prøve c8, da jeg kan se den giver mere wow og mere lysstærk . Syns af8 er rimelig mørk i de mørke scener. Eller om jeg skal prøve xf90 eller samsung qled 9
2018 serie. Kan se q9 er nede i 15000 kr nu men er den de 6000kr mere værd end Sony? . 15000 Er min Max pris.. Er bare intrerseret i et tv der viser alm tv kanaler med godt lys styrke og med god hdr gengivelse. Tror jeg vil blive tilfreds med et led? Selvom oled bare står godt når kilden er i orden ? men omvendt har jeg os bare lyst til prøve c8. Det sku ikke nemt, tror bare ikke jeg kan leve den svage lysstyrke på af8 i det lange løb.
Senest rettet af Viggo87 15. maj 2019, 19:56, rettet i alt 1 gang.
Af Viggo87
#297395
Viggo87 skrev:Tak for svarene. Jeg kan virkelig godt lige dybden på oled men kan ikke leve med at på alm tv kanaler at mit 6 år gamle samsung 7serie. Giver meget mere power/lys i billedet. Overvejer om jeg skal prøve c8, da jeg kan se den giver mere wow og mere lysstærk i Her. Syns af8 er rimelig mørk i de mørke scener. Eller om jeg skal prøve xf90 eller samsung qled 9 serie fra 2018 som vist er gode ude fra test. Kan bare ikke lige finde ud om q9 er 6000kr bedre end xf90 Kan se de nede i 15000kr . Som er min Max pris. Er bare intrerseret i et tv der viser alm tv kanaler med godt lys styrke og med god her gengivelse. Tror jeg vil blive tilfreds med et led? Selvom oled bare står godt når kilden er i orden ?
Brugeravatar
Af bbplayer
#297396
Det er klart dit valg, og når du kan, så skal du da ud og prøve nogle andre skærme, det er da lige præcis sådan man kan finde en vinder.

Held og lykke med din søgen, håber du en god skærm.
Af Beckham
#297398
Du snakker om almindelig tv kanaler med god lys styrke og HDR. Bare lige fyi....så er der ikke nogle af de hjemlige tv kanaler som kører med hdr..:-)
Af Tom Jakobsen
#297402
Viggo87 skrev: Syns af8 er rimelig mørk i de mørke scener.
ja den er jo meget mørkere i de mørke / sorte scener fordi den kan vise helt sort ... det har noget at gøre med at du er vant til at det sorteste er en “lysende” grå ... og Oled “ slukker” helt ... det er lidt vildt når der er en helt sort scene at der slet ingen lys er hvis man sidder i et mørk rum ....
kan ikke forstå dine problemer ... kører selv plasma endnu
men erfaringer er fra en 6serie Oled min mor har og ingen problemer i dagslys ... glæder mig til at få oled selv
ventede på HDMI 2.1 ... nu AV1 ;o)
Af Tom Jakobsen
#297403
Tom Jakobsen skrev:
Viggo87 skrev: Syns af8 er rimelig mørk i de mørke scener.
ja den er jo meget mørkere i de mørke / sorte scener fordi den kan vise helt sort ... det har noget at gøre med at du er vant til at det sorteste er en “lysende” grå ... og Oled “ slukker” helt ... det er lidt vildt når der er en helt sort scene at der slet ingen lys er hvis man sidder i et mørk rum ....
kan ikke forstå dine problemer ... kører selv plasma endnu
men erfaringer er fra en 6serie Oled min mor har og ingen problemer i dagslys ... glæder mig til at få oled selv
ventede på HDMI 2.1 ... nu AV1 ;o)
mine tanker peger mod at den må være en “mandagsskærm”
du har fået
prøv at få den byttet hvis ik den kan justeres på plads
#297404
Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har købt en skærm med en fejl, som begrænsede peak lysstyrken i så væsentlig en grad, at skærmen faldt helt uden for kategori.

Min personlige mening er, at du vil spilde butikkens og din egen tid hvis du prøver at få den ombyttet til en ny magen til.
Af George1
#297408
Muligvis det er fordi du igennem 6 år har været vant til at se på Samsungs noget kraftige farver/lys, måske indstillet på standard profil, så vil en OLED give et noget anderledes billede.
Af Grandahl
#297412
Ja hvis man er vandt til et tv der står på standard, og det hele står og bimler og bamler i noget der ligner en tivoli indstilling, så vil alle tv jo se matte og lysfattige ud.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297414
LG TV har da også sådan en billede profil, livlig , da er klart lys og farver, når det skal være vildt, også på OLED. Det er dog ikke så kønt men der er vi forskellige og her på forum er det nok ikke en foretrukken indstilling.

Min 4-5 år gamle Samsung, står vist ikke på standard, men vivid :) Det er dog heller ikke en foretrukken skærm men mere pauseskærms ting og støj. Sådan lidt HUE med gang i pang farverne.
Af Viggo87
#297426
Tak for hjælpen. Er ved og teste stadig har 3 uger til og beslutte om jeg kan leve med lys styrken. Er klar over mit gamle samsung giver et mere pumpede forhold til Oled, det skal jeg lige vende mig til. . Må se om jeg kan leve med det.

Har stadig 3 uger af returretten, til og beslutte mig.

Fik set lidt ad serien af stanger thins på Netflix i Hdr, og syns den er noget mørk i det, men så længe den bliver set i et mørkt rum står det det faktisk ret godt?
Og Our planet er virkelig os flot.
Hvor bedre er kvaliteten på iTunes hvis jeg ser hdr, forhold til Netflix? Eller er der bedre steder med god hdr streaming?
Brugeravatar
Af TBC
#297453
Personligt bryder jeg mig ikke om QLED og alle deres billedkompromitterende kunstigheder i form af f.eks. dynamisk kontrast. Især Samsungs QLED's er tonede til at givere højere end reference gamma, hvilket giver indtryk af lysere billeder, men som pris også udvander både billeddybden og farvedybderne - Men en svært lysforurenet setting, som den du beskriver, er faktisk lige præcis det ENESTE tilfælde hvor der, i timerne med meget lys, KUNNE være fordel i sådan en generelt ringere men mere lysstærk skærm. (mens det vil være en forringelse når det er mørkt). Så rådet fra Torben om at se på f.eks. Q90R er i dit tilfælde slet ikke ved siden af (selv om jeg ikke ville anbefale det over OLED i nogen som helst andre tilfælde end under svær lysforening)

Mht 4K HDR kvalitet på Netflix og iTunes, så ligner de meget hinanden. Man skal op i 4K Blu-ray skiver for at finde betydelige forfinelser af billedet og dets detaljegrader (samt markant bedre lyd) til sammenligning - Men det vil være ualmindeligt svært at se forskel på små 65 tommer, selv lidt under en almindelig seerafstand, særligt for 4K materiales vedkommende, mens det f.eks. er lettere at se forskel på 1080p materialer eller hvis man har en ekstremt stor skærm eller en god projektor). Men lige med hensyn til lysstyrken er der ingen forskel på hvor man ser filmen fra. Det handler om hvor mange NITS's filmen er rated til og hvilken tonemapping TV'et i den forbindelse skal udføre. Lysstyrken vil være identisk uanset om det er fra Netflix, iTunes eller 4K bluray. Jo højere NITS rating en film har, jo mørkere vil tonemapingen generelt tage sig ud.