Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Viggo87
#297339
Hej. Efter en masse overvejelser og test faldt valget på af8 i 65 som jeg fik hjem i onsdags. Og syns i det stor hele billedet står rigtig skarpt så længe kilden, er i god kvalitet. Og har kaliberede den efter testen her på siden, men syns bare lige meget hvad jeg prøver så er lysstyrken bare for svag forholdhold til mit gamle samsung 55 es7005 so. Har nogen år på bagen, og syns faktisk os når jeg streamer fra yousee apen står det næsten bedre på mit 6år gamle samsung. 4k står skarpt og det syns jeg os det meste hdr gør. Kan det virkelig passe mit nye tv er mere lyssvag end 6 år gamle es7005? Skal lige siges af8,en står i en stue hvor der sjældent er sol. Har os læst flere steder at af 8 mangler lys og især i de mørke scener. Hvis jeg vælger bytte det om til en c8 vil jeg så kunne mærke en stor forskel med de100-150 nits lysdet kan give? Eller er mit panel defekt ?

Hilsen fortvivlede af8 ejer
Af Beckham
#297348
Lyder lidt mærkeligt. Det er rigtig nok at AF8 ikke er den mest lysstærke af OLED skærmene derude, men har set den i aktion hos en kammerat, og synes bestemt ikke den manglede noget på lysfronten.
Af Viggo87
#297350
Jeps. Undre os mig. Og går faktisk overvejet og bruge returetten(elgiganten) og ombytte til c8, da den har 100-150nits har i hvertfald læst den sku give lidt mere. Men ved ikke om det giver mærkbart forskel? Står mega svært ved og vende mig til den meget nedtonet belysning forhold til mit gamle samsung es7005.
Af Viggo87
#297375
Det jeg en smule træt. Er det mærkbart om dagen det mere lys som LG c8,ern har? Eller skal det være led for og få mere lysstyrke f.eks xf90 ? Og hva med opskaleringer af lavt opløst indhold klare c8, det ligeså godt som af8 ?
#297376
Jeg tvivler på, at du vil føle, at C8 er mærkbar lysere. Det er 10-15% vi snakker om i peak lysstyrke, men jeg fornemmer lidt, at det er alm. SDR-indhold du har problemer med, og det er nok mere ved HDR, at du vil få mere smæk på.

LCD vil være i stand til at opretholde en højere generel lysstyrke uanset hvor meget lys, der skal være på skærmen. Jeg ved ikke hvad dit budgetloft er, men du kan få 20% i rabat på et Q-serie TV, hvis du medbringer et TV du vil af med hos Elgiganten. Q85R eller Q90R ville være et bud på zonestyrede TV med rigeligt med overskud i lyset og ikke mindst Samsungs nye anti-refleksionsfilter.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297377
Kommer du fra en ikke kalibreret skærm, og vælger at forsøge at bruge tal til at kalibrere dit nye tv, i forventning og noget bedre, så kan du risikere at alt bliver mørkere og ikke fremstår klart som ved de falske "naturlig" profiler tv't tilbyder.

Så måske skal du bare ind og mulstille hele tv't, prøve de kilder du ser være mørke, på et standard tv, sikre at dine kilder ikke også kan tilpasse med en farve profil som gør billede mørkere, Sony har en billede profil for apps, så hvis du starter en yousee app på tv, og ikke bruger yousee boks, så skal du tilrette billede profilen her også.

Chromecast billede profil eller app billede profil er den samme, som om det er yousee app på tv, eller streaming fra telefon burde give samme billede profil som indikeres med (app) efter profil navn.
Brugeravatar
Af karuso
#297378
hvis du ikke er tilfreds, så retur med skærmen , det lader til du har gjort hvad du kunne.
Jeg har philips oled 9002/55(873) og her er lyset kanon godt og man kan aktivere HDR upscaling
for extra lys. her er der ingen problemer med at se tv, selv i en meget lys stue.
prøv at checke den ud i en forretning.
Af Gromit
#297386
Sammenlignings grundlaget for lystyrke mellem LED & OLED er stærkt misvisende.

Meget af forventningen og "opfattelsen" af det forventlige billedgengivelse foregår i vores hoveder - som er meget subjektivt og individuelt. Og fred være med det... ;)

Men overordnet set, og sat på spidsen, så er forskellen mellem OLED og LED følgende:

OLED er kendt for, at fremstille det mest naturtro farve- og billedgengivelse, som der overhovedet findes pr. dags dato.

LED & (Q)LED, er mere kendt for, at fremstille farve- og en lysgengivelse, som var det LEGO-klodser.

PS.
Mit SONY 65" AF8 står knivskarpt med en eminent farve- og lysgengivelse. :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#297388
Gromit skrev:Sammenlignings grundlaget for lystyrke mellem LED & OLED er stærkt misvisende.
Helt enig. Nogle dage, synes jeg clouding skader ses meget tydeligt fordi brigthness skal højt op på 75xf8596 , og vil man forsøge at efterligne billede på sin OLED, bliver man slemt skuffet med 75xf8596, man kan bare ikke få så skarpt og klart billede som min 55C6 giver, desværre.

Begynder en smule at savne min OLED som primær, snøft.... men 75" er sgu fedt!