Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297323
Hej, jeg købte efter lange overvejelser endelig et LG C8 55 til 7777 hos Power i fredags, fordi jeg her fik en topanbefalet testvinder. Da det var det sidste de havde tilbage, fik jeg en "kalibreret model" til den pris, så det er vel fint nok? Efter nu et par dages tid har jeg dog følgende spørgsmål:

Jeg kører via Apple TV4K (Wifi) på en 50MBit Yousee-forbindelse.

1.) Det er vel Dolby Vision i 50hz jeg skal vælge for bedste billede? Er der andre options jeg skal slå til/fra på Apple TVén?

2.) Er der en "brug disse indstillinger"-guide til
bedste mulige billede i vil anbefale?

3.) Hvordan er det med pixel refresher? Det er noget med, at man skal lade tv´et stå med strøm efter sluk? Det er fordi vi plejer at slukke ved kontakten og så gå i seng... skal jeg lade den stå MED nu? Hvor længe? Hver gang man slukker?

4.) Jeg kiggede Sicario 2 på Viaplay... umiddelbart udmærket kvalitet, lige indtil der blev mørkt!!!! De sorte bjælker og nærmest hele billedet flimrede rødligt, så det var meget træls at kigge på. DET havde jeg ikke lige forventet med dette tv? Er der noget jeg kan gøre ved dette problem? Forekommer dette ogå på eks. Sony XF90?
Jeg lagde også mærke til lignende da jeg så Sabrina (I know ;-) på Netflix (som sidenhen er blevet opgraderet til UHD-konto, så jeg må se om det er blevet bedre).
Our Planet så selvfølgelig glimrende ud, Game of Thrones er også ok, så er det i virkeligheden bare et spørgsmål om, hvilket input man har?
#297379
marcjj skrev:1.) Det er vel Dolby Vision i 50hz jeg skal vælge for bedste billede? Er der andre options jeg skal slå til/fra på Apple TVén?
Så vidt jeg husker, er det skrevet her på forum mange gange, at man indstiller den til "Match content", og menu skal stå til SDR/50hz , da det vist hænger sammen med apps, som DRTV, ikke kører i 60hz, så der skal menu altså forces til SDR/50hz.

marcjj skrev:3.) Hvordan er det med pixel refresher? Det er noget med, at man skal lade tv´et stå med strøm efter sluk? Det er fordi vi plejer at slukke ved kontakten og så gå i seng... skal jeg lade den stå MED nu? Hvor længe? Hver gang man slukker?
Jeg har selv brugt kontakt og tager dem fra væggen, når vejr er dårligt. Det er dog også tilfældet jeg slår den funktion/timer fra, så jeg aktiverer pixel støj fjerner funktion selv i menu, og så aktiverer jeg timer igen senere på dagen. Måske en metode du kan bruge?

Det sidste har jeg gjort, da jeg blev ramt af nogle striber som kunne ses på fuldfarvet rød skærm, som normalt ikke var synlig, så har jeg nu dette brugsmønster og det synes jeg virker godt for mig. Det er en skærm i et soveværelse, så begrænset brug .
#297380
Mht. kalibrering: Jeg kan kun finde 5 forskellige options (Vivid, osv.) og ikke eks. technicolor og ISF´er, som de anbefaler i begge links fra Memphis. Skal de aktiveres et eller andet sted? Ville nemlig gerne teste de anbefalede indstillinger.
Mht. Sabrina (I know :D) så blev et meget bedre efter jeg har opgraderet til UHD-Netflix account.
#297384
Hvis du er på dit Apple TV og den er sat til enten HDR eller Dolby Vision, er det kun HDR billede profiler du kan se, men som bbplayer skriver, så er de dog synlige på alle andre kilder også apps via WebOs.

Angående Apple TV så sæt den til SDR 50hz, og indstillingen "Match Indhold" der trykker du "Til" både under "Match indhold" og "Match Dynamisk område"

Når du ser HDR indhold, så aktiverer skærmen selv HDR billede profilerne, vælg eventuelt TechniColor og det samme med SDR, for Dolby Vision er Dolby Vision Biograf den mest korrekte profil.