Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ronni.kristensen
#297199
Hej Panel,

Er ny på denne side, så håber på at I kan hjælpe mig. Jeg har udkig på et nyt tv og via et specielt medarbejder tilbud, kan jeg erhverve mig et nyt Q70 serie til en fordel agtig pris. Nu er tv’et jo ganske vidst nyt på markedet, men syntes jeg har svært ved og finde noget om netop dette tv specifikt, andet end lancerings rapportering fra messen.

Er der nogle der har stiftet bekendtskab med dette tv og er der nogle alternativer, som jeg bør overveje? Jeg kan få tv’et til omkring 10.000 kr. (+/-).

Ser frem til jeres svar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297202
Prisen er fin for så ny en model. Vi har modtaget den til test og ser på den de næste uger. En er at sammenligne med sidste år Q8DN, som vi har testet - dog ser det ikke ud til, at man får metalfjernbetjeningen med til Q70, som på Q8DN.
Af ronni.kristensen
#297227
Torben Rasmussen skrev:Prisen er fin for så ny en model. Vi har modtaget den til test og ser på den de næste uger. En er at sammenligne med sidste år Q8DN, som vi har testet - dog ser det ikke ud til, at man får metalfjernbetjeningen med til Q70, som på Q8DN.
Hej Torben,

Tak for dit svar. Så du vil mene, at jeg nogenlunde (udfra dit første øjekast på den nye Q70 model) vil kunne bruge Q8DN som et godt sammenlignings grundlag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297233
Ja, det vil nok være den model fra 2018, som kommer tættest på. Som jeg forstår det, så har Q8DN dog et bedre anti-reflektivt filter på ift. Q70R, så reflektionerne vil også være lidt anderledes.
Af ronni.kristensen
#297240
Okay, mange tak for svar. Jeg vil kigge lidt på den anmeldelse og så vil jeg trykke bestil på det nye Q70. Kan desværre ikke "vente" på jeres anmeldelse, da det specielle tilbud udløber denne uge.

Tak indtil videre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297241
Skriv en mail direkte til Rasmus og hør om han kan give dig lidt hints allerede nu. Han sidder og spiller Xbox på Q70R lige nu.
Af Globulus
#297251
Bedre farverum og langt bedre håndtering af reflektioner, hvis målinger og billeder hos rtings står til troende:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... eshold=0.1

(Q8FN hos rtings = Q8DN i Europa, hvilket der også gøres opmærksom på).

(Alle?) 2019-modellerne har fået kritik mht farverum og refleksioner. Som jeg forstår det er det en del af prisen for forbedring af betragtningsvinklerne.

Læg mærke til, at 2018 QLED-modellerne topper listerne, efterfulgt af OLED-modellerne og først derefter 2019 QLED-modellerne:
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... 3-rec-2020
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... d-rec-2020

Q8DN i 65" er nede under 12.000 kr.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-905817/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297253
Q70 har ikke de brede betragtningsvinkler, som Q80 og op har, men eftersom refleksionerne er anderledes, så kan det sagtens tænkes, at det alligevel har indflydelse på farverummet.
Af ronni.kristensen
#297264
Hvad pokker, jeg har jo 14 dages fuld returret. Så hvis det nu skulle vise sig, at det tv var helt af pommeren til, så kan jeg jo altid bare returnere det.
Af Globulus
#297265
Jeg sad lige og så denne video: https://www.youtube.com/watch?v=hQaLs6u5nIY&t=19s

Kort fortalt:

En mand har købt et Q8FN hos Best Buy. TV'et er defekt out of the box og manden returnerer det, men får at vide, at han ikke kan få pengene tilbage og de har ikke flere Q8FN, men han kan få et Q70R som skulle være lige så godt.

Problemet er så, at Q8FN blev valgt fordi det var en kendt størrelse mens det stadig er småt med folks erfaringer med Samsungs prioriteter her i 2019.

Rådet er så, at manden skal forlange at få sine penge tilbage og vente til han er sikker på, om et Q70R reelt er det han har brug for.

Og det gælder vel også her: Et 65" Q70R til 10.000 kr. er et særdeles godt tilbud, men det nytter ikke noget, hvis der er en eller anden detalje man ikke er tilfreds med. Man skal vel - formentlig - leve med sit TV i 5 år eller det, der ligner, så hellere finde det helt rigtige og så betale prisen - eller i det mindste vente på at det helt rigtige kommer ned i en pris man er villig til at betale.

Jeg ville ikke selv købe et TV eller anden elektronik i den prisklasse ubeset. Så hellere gå glip af et tilsyneladende godt tilbud og vente på mere information og det næste tilbud.

Intet af dette skal forstås således at jeg på nogen måde er negativ overfor Q70R. Jeg kom forbi et eksemplar i Bilka i fredags og det så da imponerende ud som de fleste QLED TV gør, men at gå forbi det med indkøbsvognen i Bilkas lyshav er ikke det samme som at sidde derhjemme og se på det.
Af Globulus
#297266
ronni.kristensen skrev:Hvad pokker, jeg har jo 14 dages fuld returret. Så hvis det nu skulle vise sig, at det tv var helt af pommeren til, så kan jeg jo altid bare returnere det.
Det er jo en vigtig detalje at få med i diskussionen.
Af Globulus
#297267
Lige en detalje omkring Q70R: I anmeldelsen på rtings bliver der gjort opmærksom på, at modellen har den højeste native contrast de har målt på et LCD TV:
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... rast-ratio

Det var også den ting, der slog mig mest da jeg kort så det i Bilka (i øvrigt lige ved siden af et Q9FN): Ved et hurtigt øjekast kunne man nemt forveksle det med et OLED hvad det angik. Det kørte også en demo af den type man mere er vant til at se på et OLED, dvs. med elementer der har til formål at promovere kontrast mens Samsungs 2018-demoer mere havde til formål at vise store flader med mættede farver.
Af ronni.kristensen
#297268
Tak for din uddybende fortælling, det er altid rart med lidt andres input. Jeg var forbi Power/Elgiganten for at se det i weekenden, men de havde selvfølgelig kun Q60 og Q80/90 serien (!!!!). Når det så er sagt, så var jeg virkelig imponeret over Q60 serien og dens brugervenlighed. Jeg ville selvfølgelig have ønsket, at jeg kunne have set Q70'eren i real life, men jeg har en ok fornemmelse med det, efter at have set Q60'eren.

Mht. de 14 dages returret, så er det vel noget alle folk har på ders køb - ikke kun mig :)