Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Whitepony
#297223
Hej

Jeg har gennem de sidste 20 år været en tro B&O tv og højttaler entusiast. Alting har en ende, og efter flere garantireperationer (2 nye paneler) og nu igen, defekt panel efter garantiudløb, af mit seneste BV10 tv, kaster jeg håndklædet og siger tak for denne gang til B&O.

Hvad er vigtigt for mig:

- Premium lyd. Jeg har et sæt Beoplay S8 som kan indgå i et nyt setup. Er der soundbarer med sub´s på markedet som leverer mere punch?

- En premium fjernbetjening som kan styre tv, apple tv og LG Fuga lysdæmper. Det kan min BEO4 fjernbetjening. Findes der andre fjernbetjeninger i metal eller aluminium som kan det?

Tænker at billede og features i øvrigt er i top når man køber ole/qled tv i prislejet 20-25.000 kr, så her har jeg ikke de store krav.

Synes at LG´s nye E9 ser lækkkert ud da indpakningen ser lækker ud. Nogen for/imod LG?

Det samme med Samsung (Q90r)?

Holdbarhed - garanti - jeg husker at Samsung var i fokus i DR Kontant engang, da man her mente, at deres tv var konstrueret til akkurat at holde i garantiperioden. Har det noget på sig?

Mange spørgsmå, jeg ved det :-)

Mvh
En kommende Oled eller Qled ejer.
#297224
Der er ingen fjernbetjeninger i dag, som er gearet til at virke som B&Os, hvor du kan styre andre enheder end dem der er koblet til TV'et. Både LG og Samsung har funktioner til at lære 3. part udstyr, men igen kun A/V-udstyr - ikke lysdæmpere og andet. Apple TV er ret enkel at kontrollere både via IR og via HDMI-CEC, så den ville jeg ikke bekymre mig om. Du får dog ikke LG's nye premium-betjening i E9 - der skal du op i W-serien, så jeg synes personligt, at Samsungs fjernbetjening er lækrere. Men husk, at du jo med eks. et Lintronic-system kan købe dig en BeoRemote One og bruge den hvis du lyster - og vil afsætte 5000 kr. til det.

Lyden vil være bedre i E9 end i Q90R, men ingen af dem synes jeg er på et niveau, hvor du kan forlade dig på dem alene. De fleste soundbar-løsninger fra 5000 kr. og op vil levere bedre lyd.

Valget mellem Q90R og E9 er ikke åbenlyst og jeg synes du bør gøre dig selv klart hvad fordele og ulemper er ved de to. Det vil nok især afhænge af hvad dit brugsmønster er - her tænker jeg især på de scenarier, som kan give anledning til fastbrænding på OLED. Q90R er i min mening det TV, som kommer tættest på at levere de fordele, som OLED byder på, dog uden helt at komme i mål. Til gengæld, så vil det ikke have problemer med, at køre TV2 News marathon i en uge af gangen.
Af Sponk
#297243
Kære Torben

Jeg synes det er dybt problematisk at du omhandler OLED burn in som et reelt problem for den almindelige forbruger. Det er direkte fejlagtig vurdering og latterligt at du hiver det frem i denne sammenligning.

Det er rigtig at der forfindes burn in issues, men det er ude i butikkerne som kører nonstop uden at OLED tv´rne bliver slukket med remoten som aktiverer vaskeprogrammet. Jeg har solgt hundred vis af OLED og ikke en eneste privat kunde er kommet retur til vores butik med burn in cases uanset brand.. Vi har alle OLED afdelingen (nogle af os flere modeller) og ingen af os har haft noget i nærheden af burn in.
Af Sponk
#297245
Forøvrigt bør LCD QLED ikke sammenlignes med OLED. Det bør sammelignes med andre LCD tv´r.
Jeg er forundret over din anbefaling.
Af George1
#297250
Langt om længe er flat panels begyndt at omtale burn in mere regelmæssigt, hvilket jeg sætter stor pris på, vi har haft den store snak omkring burn in som desværre er et problem for os der selv ønsker at bestemme hvor længe vi vil se en given kanal.
Er personligt blevet frarådet køb af OLED pga jeg ser NEWS 2- 3 timer om dagen synes ikke dit sure OLED opstød er ok set i forhold til
burn in problematikken.
#297252
Sponk skrev:Kære Torben

Jeg synes det er dybt problematisk at du omhandler OLED burn in som et reelt problem for den almindelige forbruger. Det er direkte fejlagtig vurdering og latterligt at du hiver det frem i denne sammenligning.

Det er rigtig at der forfindes burn in issues, men det er ude i butikkerne som kører nonstop uden at OLED tv´rne bliver slukket med remoten som aktiverer vaskeprogrammet. Jeg har solgt hundred vis af OLED og ikke en eneste privat kunde er kommet retur til vores butik med burn in cases uanset brand.. Vi har alle OLED afdelingen (nogle af os flere modeller) og ingen af os har haft noget i nærheden af burn in.
Kære splonk. Jeg synes måske lidt du pisker en stemning op. Det er indiskutabelt, at burn-in kan forekomme og jeg synes mit indlæg afspejler, at der trods alt skal en del til før det sker. Det er muligt, at I (hvem det så end repræsenterer? Kunne du lige uddybe?) ikke har haft kundeklager, men vi har haft et par brugere her i forum, som har været kede af, at tekst-TV eller nyhedskanalen har givet fastbrændinger. Så hvis man ynder at lade TV'et køre med eks. TV2 News hele formiddagen, så vil man befinde sig i et scenarie, som potentielt kan give problemer. På samme måde, som det var tilfældet med plasma-skærmene i øvrigt. Vi har været ret klare i spyttet i alle vore anmeldelser af OLED, hvor vi beskriver, at problemet ikke er har været til stede under de forhold skærmen testes under, men at burn-in er en indbygget ulempe ved OLED. Skulle du være i tvivl, som har Rtings.com testet det i flere omgange, og det nævnes ligeledes i alle deres anmeldelser.

Jeg er enig i, at det under normale omstændigheder ikke er et problem, men hvorfor må det ikke nævnes i tilfælde af, at dette er særlige omstændigheder? Ved du hvad trådstarter bruger sit TV til?

At du ikke ønsker, at jeg sammenligner de to TV, som tråden omhandler giver ingen mening. Trådstarter ønsker konkrete råd til at vælge mellem netop disse to modeller, så hvis jeg ikke må sammenligne dem, så bliver det en mærkelig debat...
Af George1
#297293
Sponk skrev:Forøvrigt bør LCD QLED ikke sammenlignes med OLED. Det bør sammelignes med andre LCD tv´r.
Jeg er forundret over din anbefaling.
Q90 må anses for at performe tættere på en OLED end på en standard kantbelyst LCD
Af Grandahl
#297294
Er Sponk en Troll? Fornemmer en Troll attitude med den aggressive fremtoning uden ret meget hold i sine argumenter ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#297321
Det er et problem, det er sjældent set fra mit synspunkt og de tilfælde jeg har set, har folk enten været uheldige ved at f.eks falde i søvn til tekst tv eller glemme og slukke en forstærker, hvoraf teksten “Denon” blev fastbrændt på trods at af skærmen selv sænker baggrundslyset for netop at forhindre burn-in. Men det kan ske og derfor er OLED ejere nød til at være mere påpasselige end LCD ejere.

Billede



Billede
Af PeterD
#297328
Whitepony skrev:Hej

Jeg har gennem de sidste 20 år været en tro B&O tv og højttaler entusiast. Alting har en ende, og efter flere garantireperationer (2 nye paneler) og nu igen, defekt panel efter garantiudløb, af mit seneste BV10 tv, kaster jeg håndklædet og siger tak for denne gang til B&O.

Hvad er vigtigt for mig:

- Premium lyd. Jeg har et sæt Beoplay S8 som kan indgå i et nyt setup. Er der soundbarer med sub´s på markedet som leverer mere punch?

- En premium fjernbetjening som kan styre tv, apple tv og LG Fuga lysdæmper. Det kan min BEO4 fjernbetjening. Findes der andre fjernbetjeninger i metal eller aluminium som kan det?

Tænker at billede og features i øvrigt er i top når man køber ole/qled tv i prislejet 20-25.000 kr, så her har jeg ikke de store krav.

Synes at LG´s nye E9 ser lækkkert ud da indpakningen ser lækker ud. Nogen for/imod LG?

Det samme med Samsung (Q90r)?

Holdbarhed - garanti - jeg husker at Samsung var i fokus i DR Kontant engang, da man her mente, at deres tv var konstrueret til akkurat at holde i garantiperioden. Har det noget på sig?

Mange spørgsmå, jeg ved det :-)

Mvh
En kommende Oled eller Qled ejer.
Det må være denne du tænker på.

viewtopic.php?f=8&t=30248&start=20

Mon ikke de efterhånden har fået styr på det? Det må man håbe.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ankla ... ssepladsen
Af Grandahl
#297343
PeterD er Samsung hader, han aldrig ladet en chance gå fra sig for at finde sine 6 år gamle links frem, som han iøvrigt aldrig har vedlagt noget seriøst dokumentation sammen med, selv om flere har efterspurgt det..

Never ending story med ham.