Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ib Olesen
#297213
Hej,

Jeg har et ikke så gammel LG OLED55B6V, som jeg synes pludselig opfører sig mærkeligt.

Det er som nogle scener er uklare og især når de bevæger hovedet. Det er som om det er mindre, når det er en film end når det f.eks. er studieoptageler (DR, TV2 etc.). Der kan være et super billede fra TV studiet og så ser man en anden optagelse i samme udsendelse, som simpelthen bare er meget anderledes mht. uklarhed/skarphed. Sådan plejer det bestemt ikke at være.

Der er ikke noget når vi ser en film via AppleTV.

Jeg har en eller anden idé om, at det måske er kommet efter seneste softwareopdatering (version 05.30.60) af TV'et, som automatisk blev installeret forleden lagde jeg mærke til.

Jeg har prøvet at slå nogle filtre til og fra, men kan ikke rigtig se nogle af dem gør det bedre.

Samme problem hvad enten det er direkte ind i TV'er med YouSee eller via deres box.

Nogen hint? :)

På forhånd tak

Vh Ib
Af Ib Olesen
#297217
Torben Rasmussen skrev:Hvad står TruMotion til og hvilken profil bruger du?
TruMotion = Livlig. Synes den gør det bedst.
Profil = ved ikke lige hvad du mener. Tænker du "Billedtilstand", for så er det "Standard(Bruger)"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297218
Kunne du ikke prøve at slå TruMotion fra og se om det havde en effekt? Og billedprofilen “standard” er ret aggressiv mht skarphed og støjreduktion, så test lige på ISF-profilen i stedet.
Af Ib Olesen
#297220
Torben Rasmussen skrev:Kunne du ikke prøve at slå TruMotion fra og se om det havde en effekt? Og billedprofilen “standard” er ret aggressiv mht skarphed og støjreduktion, så test lige på ISF-profilen i stedet.
Jeg har prøvet at slå TruMotion fra. Det ændrer ikke på det og bevægelser med hovedet sker ikke glidende.

Jeg prøver med ISF-profilen.

Det du også mener er, at det er softwareopdateringen der har ændret billedet?
#297221
Der kan godt tweakes lidt på billedet i en opdatering, men typisk så ændrer de ikke noget radikalt, så det skulle kun være fordi at indstillingerne er blevet ændret via opdateringen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297226
Hvad er signalet du ser det på? Det lyder som TV signal? altså når du udelukker ATV, som du bruger til fim/serier udover et studie billede du nævner?

Ok, yousee så er det DVBC? Kan det være et 480p signal og du skal over på HD? har du scannet efter nye kanaler efter opdatering og er rækkefølge måske inkl. nogle SD kanaler som sikkert står rigtig dårligt.
Af Ib Olesen
#297566
bbplayer skrev:Hvad er signalet du ser det på? Det lyder som TV signal? altså når du udelukker ATV, som du bruger til fim/serier udover et studie billede du nævner?

Ok, yousee så er det DVBC? Kan det være et 480p signal og du skal over på HD? har du scannet efter nye kanaler efter opdatering og er rækkefølge måske inkl. nogle SD kanaler som sikkert står rigtig dårligt.
Nej jeg skal ikke over på HD og det er jo det samme hvis jeg anvender YouSee boksen.

Jeg har scannet efter nye kanaler på TV'et og lige i farten synes jeg det blev bedre. Men nej, det er det ikke.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297588
Ib Olesen skrev:
bbplayer skrev:Hvad er signalet du ser det på? Det lyder som TV signal? altså når du udelukker ATV, som du bruger til fim/serier udover et studie billede du nævner?

Ok, yousee så er det DVBC? Kan det være et 480p signal og du skal over på HD? har du scannet efter nye kanaler efter opdatering og er rækkefølge måske inkl. nogle SD kanaler som sikkert står rigtig dårligt.
Nej jeg skal ikke over på HD og det er jo det samme hvis jeg anvender YouSee boksen.

Jeg har scannet efter nye kanaler på TV'et og lige i farten synes jeg det blev bedre. Men nej, det er det ikke.
Det svar forstår jeg ikke?

Så du har ikke betalt for HD kanaler? og ser SD på antennen?
Ved du godt hvor ringe et SD/480p signal ser ud?

Måske skal du forklare hvordan du modtager signalet og hvilke kanaler du tester og i hvilken opløsning du ændrer profiler, for der vindes intet hvis billede er en dårlig stream eller 480p :) Så har du tabt inden du går igang.
Af Ib Olesen
#297604
bbplayer skrev:
Ib Olesen skrev:
bbplayer skrev:Hvad er signalet du ser det på? Det lyder som TV signal? altså når du udelukker ATV, som du bruger til fim/serier udover et studie billede du nævner?

Ok, yousee så er det DVBC? Kan det være et 480p signal og du skal over på HD? har du scannet efter nye kanaler efter opdatering og er rækkefølge måske inkl. nogle SD kanaler som sikkert står rigtig dårligt.
Nej jeg skal ikke over på HD og det er jo det samme hvis jeg anvender YouSee boksen.

Jeg har scannet efter nye kanaler på TV'et og lige i farten synes jeg det blev bedre. Men nej, det er det ikke.
Det svar forstår jeg ikke?

Så du har ikke betalt for HD kanaler? og ser SD på antennen?
Ved du godt hvor ringe et SD/480p signal ser ud?

Måske skal du forklare hvordan du modtager signalet og hvilke kanaler du tester og i hvilken opløsning du ændrer profiler, for der vindes intet hvis billede er en dårlig stream eller 480p :) Så har du tabt inden du går igang.
Jeg er nok ikke helt med så. Jeg mener ikke jeg overhovedet kan hente SD/480p kanaler ...

Jeg modtager YouSee via antenneforeningen og ser det 99% af tiden direkte på tv'et. YouSee-boksen anvender vi kun, når der er noget som er blevet optaget osv.

Når jeg ser for eksempel DR1 eller TV2, herunder som eksempel Melodi Grand Prix i lørdags på DR1 og debatten mellem Mette Frederiksen og Lars Lykke i aftes, ja - så står billederne 100% skarpe og flotte om de plejer. Både direkte på TV'et og via YouSee-boksen.

Når jeg så ser for eksempel TV Avisen eller TV2 News/Nyhederne, så er billederne fra studiet 100% som de skal være, men når man klipper til en "reportage" udenfor studiet, så ligner billederne noget der er uskarpt.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297633
Tusind tak, det giver mere mening nu.

Det du mener kan være uklart, kan være arkiv programmer, det kan være streaming fra udlandet via satellit eller mobil signal. Mange årsager.

Du må desværre leve med nogle har et dårligt signal på nogle programmer, især ældre programmer er i 480p selvom du har HD kanaler. DR har f.eks Ramasjang som er SD, og der er TV2 som på regionale signaler er SD (for mig), hvor kun 1 region (lorry) på parabol er HD. Så der er stadig flere SD kanaler tilgængelig, nogle værre end andre på signalet og komprimering.

Jeg mener dog at yousee COAX er godt nok og du nævner antenneforening, så jeg antager DVBC er i brug, måske har du ligefrem DVBT og DVBC signal, har du sikret det er kabeltv delen du er indstillet på og ikke en DVBT antenne baseret modtagelse?
Af Ib Olesen
#297637
bbplayer skrev:Tusind tak, det giver mere mening nu.

Det du mener kan være uklart, kan være arkiv programmer, det kan være streaming fra udlandet via satellit eller mobil signal. Mange årsager.

Du må desværre leve med nogle har et dårligt signal på nogle programmer, især ældre programmer er i 480p selvom du har HD kanaler. DR har f.eks Ramasjang som er SD, og der er TV2 som på regionale signaler er SD (for mig), hvor kun 1 region (lorry) på parabol er HD. Så der er stadig flere SD kanaler tilgængelig, nogle værre end andre på signalet og komprimering.

Jeg mener dog at yousee COAX er godt nok og du nævner antenneforening, så jeg antager DVBC er i brug, måske har du ligefrem DVBT og DVBC signal, har du sikret det er kabeltv delen du er indstillet på og ikke en DVBT antenne baseret modtagelse?
Det er ikke streaming fra udlandet eller via mobil. Forleden så vi "Hjem til gården" på TV2 og de fleste scener var perfekte og andre var lidt uskarpe. Typisk var det mere uskarpt jo mørkeret billedet var. Det skal ikke være sådan.