Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bicakd
#297072
Efter at jeg har været på jagt efter en Sony AF9 i 65" i noget tid, så får jeg idag frarådt af nogle herinde for at købe OLED ift. mit behov pga burn-in.
Jeg ser mest flow tv, tv2 news og så en masse sport, vil også igang med serier på netflix m.v. når jeg engang får et nyt tv

Lige nu har jeg en Panasonic TX-L42E6Y, som stadig virker fint, budget er nok op til ca. 20k, men vil selvfølgelig gå efter et fornuftigt køb, altså tilbud på 12-16k.
Overvejer også at se efter 75" evt, da jeg har ca. 2-3 meter til TV'et
Hælder mest til Sony/Panasonic, da jeg generelt ikke er meget for Samsung produkter.
Var ellers helt vild efter designet på AF9 og billedet på det, så må gerne være noget i nærheden af det, hvis det er muligt og så helst med de nyeste teknologier :o

Hvad vil i anbefale? Kan se at Sony har noget ZF9 og Panasonic med en GX serie, eller skal jeg kigge efter noget helt andet? :)

Tak på forhånd og god dag!
Af Grandahl
#297073
XF 9005 vil være oplagt.. Den er ofte i 65” til omkring de 10000kr.. Jeg synes det er en value for Money tv i 65” klassen..den er også anmeldt her på siden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297076
ZF9 er i samme båd som AF9 og er dermed ved at udgå. XG95 overtager for ZF9 for nu.

XF90 fås i 75" til små penge lige nu:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4516050 ... ign-Priser

I 65" ville jeg nok have set på Samsung Q8DN:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4676092 ... ign-Priser

Eller være kørt til Køge og håbe på at få en Q9FN til ca. samme pris.
Af Grandahl
#297082
Jeg havde også nappet Q9 hvis det var muligt

Men han skriver han er mest til sony, det var egentlig derfor..

Mht størrelsen, skal da ikke sige at man ikke kan se tv med en 75” fra en 2-3 meter, men den får da godt nok fuld smadder på størrelsen så :D virker en anelse overgjort
Af Supergris
#297083
Hvis du har et blandet TV-forbrug, ser jeg ikke nogen grund til, ikke at vælge det TV, du er mest lun på. Nogle er mere forsigtige end andre, men, som altid, er det jo et personligt valg, dog mangler jeg at se egentlige beviser på, hvor stor risikoen for burn in er ved de sidste par generationer, hvor der er indbygget tiltag, der mindsker risikoen...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297087
Jeg vil mene, at ved 2 meter, så bliver 75" temmelig stort. Du skal så UHD-udsendelser non-stop før det er udholdeligt at glo på. Jeg ville gå ned i 65" med den afstand.
Af Bicakd
#297088
Tak for svar!
Ja, altså den er blandet på den måde at den ofte kører på TV2 news, hvis der ikke lige er noget sport/dokumentarer/film jeg lige ser eller følger med i og det står tændt i nogle timer i hvertfald.

Når jeg søger på nettet, kan jeg se at nogle kører tests, hvor de tester en nyhedskanal CNN samt andre kanaler/ting, hvor man godt kan se at der er burn-in på nyhedsbjælker og andet der som regel er på en nyhedskanal, så ved ikke om der er modeller der er værre end andre, men vil bestemt ikke bruge 18-20k på et fjernsyn hvor der er en reel risiko for skader efter flere timers brug på samme kanal, ellers var jeg faktisk idag på vej til at købe en Sony AF9

Mht. Samsung, så har det bare aldrig været et mærke der har tiltalt mig, men kan da godt overveje det hvis det er en del bedre end de andre mærker!
Vil også kigge på de Sony'er i har foreslået, hvad med den nye XG? kan se at den har lidt forbedringer ift. de andre?
Er Panasonic gået helt ned eller er deres modeller ikke gode nok? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297089
Du skal se på det således: Det er ikke den absolutte tid du bruger på TV2 News der tæller, men den %-del af den total tændte tid du bruger på kanalen. Så hvis du bruger 2 ud af 4 timer pr. dag på TV2 News, så er det 50% af skærmens tændte tid, som du har stationære elementer på skærmen. Der findes ikke nogen tests, som har undersøgt hvor stor denne %-del af tiden skal være før du er i farezonen, men jeg vil godt love dig, at det er mindre end 50%. Mit gæt er, at den også er mindre end 25% før det går galt.

Til personer, som ynder at lade TV2 News agere baggrundsstøj - og dem kender jeg en del af - så ville jeg ikke anbefale OLED umiddelbart.

XG950 i 65" har et andet panel end den vi har testet og har ikke samme udfordring med sortniveauet. Omvendt, så synes jeg ikke, at den giver ret meget ekstra for pengene ift. XF90 i den størrelse.
Af PeterD
#297095
Bicakd skrev:Tak for svar!
Mht. Samsung, så har det bare aldrig været et mærke der har tiltalt mig, men kan da godt overveje det hvis det er en del bedre end de andre mærker!
Vil også kigge på de Sony'er i har foreslået, hvad med den nye XG? kan se at den har lidt forbedringer ift. de andre?
Er Panasonic gået helt ned eller er deres modeller ikke gode nok? :o
Deres QLED/ ordinær LCD med Tizen , er da udmærket, men Et 65" XF90 med Android, koster 9000 kr i Power/Elgiganten, mens et 65" Q9 koster 15.000 kr samme steder.

Panasonic gået ned?...

ALDRIG!! 8-)

Et 65" OLED koster 19.000 kr, bla. i Power og her:

https://www.milolydogbillede.dk/panason ... ricerunner

hvor Torben skriver "er du ude efter en billig 55" 2018 OLED-model, så bør du helt klart se på FZ800"

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 28952162#6

Men du skal nok se på OLED, da de er svære et komme uden om.
Af Grandahl
#297101
Hvis du havde fulgt med Peter havde du opdaget at trådstarter har valgt OLED fra pga sine tv vaner
Af PeterD
#297102
Grandahl skrev:Hvis du havde fulgt med Peter havde du opdaget at trådstarter har valgt OLED fra pga sine tv vaner
Fair nok.

Så er det godt at der er andre mærker som feks Sonys XF90
Af Bicakd
#297109
Torben Rasmussen skrev:Du skal se på det således: Det er ikke den absolutte tid du bruger på TV2 News der tæller, men den %-del af den total tændte tid du bruger på kanalen. Så hvis du bruger 2 ud af 4 timer pr. dag på TV2 News, så er det 50% af skærmens tændte tid, som du har stationære elementer på skærmen. Der findes ikke nogen tests, som har undersøgt hvor stor denne %-del af tiden skal være før du er i farezonen, men jeg vil godt love dig, at det er mindre end 50%. Mit gæt er, at den også er mindre end 25% før det går galt.

Til personer, som ynder at lade TV2 News agere baggrundsstøj - og dem kender jeg en del af - så ville jeg ikke anbefale OLED umiddelbart.

XG950 i 65" har et andet panel end den vi har testet og har ikke samme udfordring med sortniveauet. Omvendt, så synes jeg ikke, at den giver ret meget ekstra for pengene ift. XF90 i den størrelse.
Men er det korrekt forstået, at du ikke vil anbefale OLED pga. risiko for burn-in og/eller er det mine tv vaner?
Iøvrigt synes jeg det er ret vildt at man kan sende produkter på markedet, hvor der er stor risiko for burn-in hvis man er på en bestemt type kanal, især når folk skal betale så meget for det ::l

Nå, så må jeg få kigget på dem i foreslår, tak for det, jeg er lydhør hvis i skulle komme med flere råd/forslag til min TV søgen, er blevet lidt forvirret da jeg ellers havde sat mig for en AF9 i en del tid, men det må jeg komme over :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297111
Det er ikke anderledes end da vi havde plasma-skærme, så umiddelbart synes jeg folk har behov for at falde lidt ned.

Du skriver jo ikke andet end at du godt kunne risikere, at lade News køre, men forholder dig ikke til min beskrivelse af det problematiske brugsmønster du skal undgå. Hvis du passer ind i min beskrivelse, så har du svaret.

Det lader jo lidt til, at du har bestemt dig for hvad du gerne vil have, så vi kan jo ikke gøre andet end at forklare om faldgruberne - så må du selv vurdere risikoen for lige netop din situation.
Af Bicakd
#297114
Har jo netop ikke bestemt mig for hvad jeg vil have, da jeg ikke vil købe et TV som kan have risiko for skader, og så bruge en masse tid på returnering/reklamation
Mit brugsmønster er som du har beskrevet, men samtidig skriver du også at risikoen kan være under 25%, så der er noget usikkerhed omkring det, men som jeg kan læse fra jer, så er det ikke risikoen værd og dermed finde TV af anden teknologi :o