Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#296376
Kan i hjælpe

Jeg her nu læst en del anmelder på de 3 typer tv. Jeg syntes de hyper qled og oled vel meget. Hvilke akumenter har i for ikke at vælge det noget billige UHD og i stedet gå efter et oled eller qled.

På forhånd tak.

Vh.
Kim

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
#296382
Hvad opløsningen angår - ingen argumenter.

Men hvad dynamik, nuancer, farver, billeddybde og billedhomogenitet angår så er argumentet for OLED at det har ekstremt høj kontrast helt ned til pixelnivauet (så at sige 8,2 millioner "dimming zoner" hvis man taler i QLED sprog) og dermed er langt bedre i stand til at præsentere det mest dynamiske, nuancerede og homogene billede på et kvalitetsniveau som ingen anden aktuel og "i elegiganten tilgængelig" teknologi (og det da slet ikke billige UHD-TV) kan matche.

QLED (som grundlæggende er et LCD panel) har naturligvis også bedre billede end billigere UHD-tv (som også har LCD paneler) idet lyset og farverne fra LCD panelet i QLED-tv er forædlede og forstærkede med QD. Det giver renere, rigere farver og højere lysstyrker, men panelet mangler fortsat den mere nuancerende langt større dynamik ned til pixelniveauet som man finder på selvemitterende displays som bl.a. OLED. Der for bør man gå efter et af de bedre QLED med 100 eller allerhelst mange flere dimming zones for at få kompenseret for lidt af denne ufuldkommenhed. Man kunne med fordel vælge QLED såfremt man skulle stå i en situation med ofte at skulle bruge TV'et i et til tider endog meget lystforurenet rum eller skal drive skærmen hård med statiske elementer over længere tid og måske alligevel sidder langt fra det - som de eneste forhold der ville give reel anledning til at kigge efter QLED frem for OLED.

Skal TV'et derimod ALTID vise [måske endog statiske] billeder i et ALTID meget lysforurenet rum, så ville det være den eneste situation jeg kunne komme i tanker om, hvor man næsten lige så godt kunne købe et billigt UHD-TV - der så bare skal være lysstærkt.

Eller kort opsummeret så er argumentet for de dyrere og bedre TV helt grundlæggende: Billedkvaliteten naturligvis! - Hvis det ellers skulle kunne overraske nogen?
#296384
Glem de her betegnelser som UHD og QLED. Begge er bare LCD tv. Så dit valg skal stå mellem OLED og LCD. OLED giver den bedste overordnede billedkvalitet, men du kan også sagtens finde fine LCD tv derude.
#296385
Hvor stor skal den være, hvor langt fra sidder du fra dit tv? Har du et budget, eller det er ikke så vigtigt.
#296390
Du henviser til en 2017 rapport, mener faktisk ikke helt fair, da Samsung har forbedret sig på deres high end produkter 2018/2019, hvorimod 2017 var en kikser
med en topmodel der var kantbelyst.
Men passer jo fint med at du
er meget anti Samsung.
#296391
George1 skrev:Du henviser til en 2017 rapport, mener faktisk ikke helt fair, da Samsung har forbedret sig på deres high end produkter 2018/2019, hvorimod 2017 var en kikser
med en topmodel der var kantbelyst.
Men passer jo fint med at du
er meget anti Samsung.
Huh.... ::l

Er det dig @Grandahl...? :s

Mon ikke LG har forbedret deres OLED så den er mere lysstærk? ;)
#296393
George1 skrev:Efterlyser bare stadig væk en mere nuanceret debat.
Er blevet bedre meeeeeen.
:D .

Det er godt for der er mange gode spillere på markedet. LG, Philips og snart også TCL med det kvantespring de gør hvert år.
#296396
Nej PeterD, George og jeg er ikke den samme????

Men undrer det dig virkelig at andre end mig synes at dit korstog efter Samsung er trætende.
#296398
Personligt valgte jeg et tv ud fra ambiligt og pris og jeg er mega tilfreds. Havde jeg valgt en 750 ccm frem for en 1000 ccmhavde jeg ikke været tilfreds selv om jeg sikkert ikke vil kunne mærke forskel på 150 og 175 hp. Jeg tror meget det er en smags sag. Jeg vil gerne fremstå som om jeg kan styre alle 175 hp og andre vil gerne kunne sige at der er en skæv pixel i øverste højre hjørne eller at de kan høre forskel på højttalerne i deres stue alt efter kabel. Det er bare gejl og pral. Tag det der ser pænest ud også når det er slukket.
#296401
Grandahl skrev:Nej PeterD, George og jeg er ikke den samme????

Men undrer det dig virkelig at andre end mig synes at dit korstog efter Samsung er trætende.
Tja..De får så meget reklame i medierne med rabatter, så der er ingen grund til at de fortsætter herinde 8-)

Desuden laver Philips,LG,Sony og TCL jo også gode skærme
#296403
Du skulle tage og prøve at se dem i virkeligheden, så du faktisk kunne forholde dig til dem