Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#296327
Personligt vil jeg ikke overveje en 49", som jeg har sagt mange gange tidligere; både på grund af størrelsen, men i flere tilfælde er der også brugt et dårligere panel.

Jeg mener størrelsen er én af de vigtigste faktorer ved en skærm, som mange overser betydningen af; selvfølgelig skal man samtidig sikre sig, kvaliteten holder, hvilket altid vil være en balancegang, når der er et fast budget, der skal holdes.

En 55" skærm har 26 % større skærmareal i forhold til en 49". Det gør detaljerne fremstår tydeligere i de fleste tilfælde, og oplevelsen ved film og spil bliver tilsvarende større i takt med skærmen bliver større...
Af MathiesES
#296329
Tak for svar! Jeg står faktisk og overvejer det TV Supergris linkede til der hedder Philips 55" 55PUS8503/12 selvom jeg går over budget igen så. Lige nu står det mellem Philips 55" 55PUS8503/12 eller Sony 55" KD-55XF8505 eller Samsung 49" QE49Q6FNATXXC QLED. Dyreste står først og billigste sidst. TV'et ville som sagt blive brugt til Netflix/HBO og sport/PS4. Er der et bestemt der bare er bedre end de andre?
Af MathiesES
#296335
Hørt! Kan også se at Samsung ikke opdatere platform fra år til år og det bliver jeg træt af om et par år... Den er meldt ud af spillet.

Så står det mellem Philips 55" 55PUS8503/12 eller Sony 55" KD-55XF8505. Tak for svar
Af Supergris
#296351
Smart-platformen ser jeg nu ikke som en gyldig grund til at springe over en model.
Der findes altid eksterne løsninger, der fungerer hurtigere og bedre.
Blot fordi en software ikke bliver opdateret fungerer den jo alligevel...
Af George1
#296355
PeterD skrev:
George1 skrev:Nu ved jeg ikke hvad dit budget endte på , men som tidligere nævnt er denne skærm super til prisen kr. 5555

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ue55nu8005?
Men trådstarter ønsker åbenbart en som opdateres..

"Hørt! Kan også se at Samsung ikke opdatere platform fra år til år og det bliver jeg træt af om et par år... Den er meldt ud af spillet."
Hermed supergris indlæg idet jeg er meget enig, ville også foretrække en 55"
Smart-platformen ser jeg nu ikke som en gyldig grund til at springe over en model.
Der findes altid eksterne løsninger, der fungerer hurtigere og bedre.
Blot fordi en software ikke bliver opdateret fungerer den jo alligevel
Af Supergris
#296361
PeterD skrev:
C.O skrev:Gå ned i en 49" og tag så dette : https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-871128/
Spændende mulighed!
Hvad er dét, du ser som så spændende?

6.000 kr. for en 49", så er vi ved at være oppe at snakke 8.000 kr. for et OLED i 55", og sådan kan vi blive ved!

Husk, alene ved at gå fra 49" til 55", får du faktisk 26 % mere TV for pengene, så alene ud fra det synspunkt, kan det ikke betale sig at se på modeller under 55"... :)
Af MathiesES
#296363
Tak for inputs allesammen! Jeg tror at jeg er rimelig afklaret med at det skal være et 55" for som flere af jer skriver, så er det bare meget mere skærm. Det er helt klart også noteret med smartplatformen som ikke særlig stor faktor i valg af TV. Det var måske forkert af mig at tænke, at TV'et hurtigere ville blive uddateret uden opdateringerne. Hvis man tager det med er Samsung 55" ue55nu8005 til 5555,- vel sådan set også en kandidat. Så står førnævnte over for Sony 55" KD-55xf8505 til 4997,- og Philips 55" 55PUS8503 til 5666.

Jeg har haft lidt svært ved at regne ud hvordan jeg skal tolke på de forskellige opdateringshastigheder. Alle tre førnævnte skærme står, hvis jeg husker rigtigt, til omkring 100 hz. Sony bruger Motionflow 1000 til forbedring. Ved Philips står der 2900 ppi. Samsung 2500 PQI. Er det alt sammen godt nok til at give rigtig gode flydende billeder ved sport, film og Playstation spil? Derudover hæfter jeg mig lidt ved at Phillips har en indbygget soundbar, heraf går jeg udfra at lyder på dette TV burde være bedre og at Sony har en 4K processor X1 som eftersigende skulle opskalere det materiale der ikke er 4K opløsning til 4K opløsning hvilket også er interesant.
#296366
Alle 4K TV opskalerer indholdet til 4K. Ellers ville det ikke udfylde skærmarealet. Du får dog ikke 4K kvalitet af den grund. Så det er ikke en enestående feature hos Sony - det får du hos alle. Kvaliteten af det opskalerede billede kan dog variere, ligesom der er forskel på hvordan et billede, du har gjort større i nyeste version af Photoshop og en 10 år gammel version, vil se ud.
#296369
Samsungs smart-platform er klart foran de to andres, men billedbehandlings-mæssigt ville jeg nok favorisere Sonyen. Det er et svært valg, da der ikke er én af de tre, som fører på alle fronter.