Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MathiesES
#296301
Hej FlatPanels!

Jeg købte i dag et Sony KD55XF7596BAEP, da sælger gav mig et afslag på 2092,- kr fra de 6992,- det stod til. Det kunne jeg ikke sige nej til på stående fod som studerende uden mange penge, der ledte efter et godt tv, meget budgetteret. Da jeg kom hjem opdagede jeg dog at man også kunne have købt et Sony KD55XF8505BAEP til samme pris, ca. 5000,-! Jeg har siden gået og tænkt på om det nu virkelig kunne passe at basic-modellen 7596, skulle være bedre end den mere high-end-model 8505. Umiddelbart giver det ikke nogen mening for mig. Jeg kan se at de to store forskelle på de to modeller er: 7596 vs. 8505
Billedbehandlingsprocessor: 4K X-Reality PRO vs. 4K HDR Processor X1
Scanningsfrekvens (Hz): 50 vs. 100
De har begge: Billedforbedringsteknologi: 4K X-Reality PRO

Jeg kan bare ikke helt forstå hvorfor den, efter Sonys egen hjemmeside, mere avancerede og dyrere model, enda i en 55" og ikke 49" ikke skulle være bedre? Kan se flere steder at 7596 er dyrere end 8505, men kan ikke helt forstå det.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg var blevet snydt til at købe et mindre tv af dårligere kvalitet, eller om det bare er mig der slet ikke forstår noget?

Hjælp en ny på TV-Markedet! På forhånd tak!

NOTE: Her er en sammenligning af de to skærme på Elgiganten - https://www.elgiganten.dk/INTERSHOP/web ... gigantenDK

NOTE: Jeg kan ikke gå over de 5000,- i pris. Havde et originalt budget på 4000,- da jeg mødte op i butikkerne og kom derfra med et tv på næsten 5000,-. Jeg kan ikke gå højere, selvom mange af jer nok ville mene at for blot en tusse eller to ville jeg få et meget bedre TV (Hvilket i har helt ret i)...
Senest rettet af MathiesES 20. apr 2019, 19:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#296304
Se om du kan finde de to modeller her, som regel en af de bedre til at sammenholde specs, modeller imellem. Elgigatens specs er ofte mangelfuld for at sige det mildt
https://www.displayspecifications.com/e ... /945a58100
Ellers kan Rtings være en okay kilde, selvom det kan variere modelbetegnelserne imellem regioner på tværs af kloden.
men 50hz (=60hz) versus 100hz (=120hz) er ikke noget man skal kimse af, og det sidste er som udgangspunkt klart at foretrække..
Af MathiesES
#296306
Tak for hurtigt svar! Jeg kan yderligere se at 7596 har direct-LED backlighting, mens 8505 har edge-LED backlighting. Jeg ved som sagt meget lidt på dette område, men sådan som jeg læser dit svar så hentyder du til, at jeg skal bytte til 8505 modellen fra 7596 modellen. Forstår stadig ikke helt forskellen i pris. Umiddelbart for hvad jeg kan læse mig til er, at 8505 har dobbelt så mange HZ og en mere avanceret billedbehandlingsprocessor. Syntes det giver meget lidt mening at det skulle være billigere end 7596 modellen? Hvad misser jeg her?
Af Sylvest
#296307
Der er små forskelle mellem Sony’s 7’er og 8’er serie hvor det vigtigste er at 8’eren har 100hz mod 7’erens 50hz og den forskel er noget som langt de fleste kan se. Derudover er der andre småting som du nok næppe opdager medmindre du er ‘nørd’ :-)

Jeg ville bytte tv’et hvis du kan få det andet for samme pris, det er muligt at du ikke oplever den store forskel men du vil få ro i sindet da du ved at du har fået den bedste af de to modeller.
Af Supergris
#296308
Der er ofte STOR forskel på vejl. pris og udsalgspris!
Der findes flere eksempler hvor tilbudsprisen er en brøkdel af, hvad skærmen kostede da den først kom på markedet, så det er langt fra altid, det at sammenligne tilbudspriser direkte, giver et fingerpeg om, hvilken skærm, der er bedst.

Du skriver, du købte et Sony KD55XF7596BAEP, men længere nede omtaler du en 49", som du også bruger i sammenligningen fra Elgiganten?

Jeg er af den mening, at hvis pladsen er der, er der ingen grund til at kigge på 49", da 55" er den nye standard, hvor udvalget og konkurrencen er størst.
Forskellen er markant, prisen er som regel tæt på hinanden og panelet i 49" er ofte underlegen i forhold til de større modeller i samme serie.

Hvor henne ser du, at 7596 har direct-LED backlighting?
Ifølge Displayspecifications er der i begge tilfælde tale om kantbelyste IPS-paneler...

Hvis du kan vente en uges tid, ville jeg vente og se, om der kom nogle gode tilbud, da jeg ikke synes, der er nogle modeller, der skiller sig specielt ud.

Dette er den absolutte topmodel indenfor Philips, som adskiller sig fra PUS8303 ved at have en indbygget soundbar; desværre lidt over dit budget, men et rigtigt godt tilbud:

https://www.komplett.dk/product/993790/ ... ricerunner#

PUS8303 har været nede i 4.444 kr. flere gange i den sidste tid:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4521837 ... ign-Priser

Her kan du se pricerunner for PUS8503.
Her kan du se, hvorfor det ikke giver mening at sammenligne tilbudspriserne, da PUS8503 burde være dyrere end lillesøsteren PUS8303 (samme billede, men PUS8503 med indbygget soundbar).

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4519232 ... ign-Priser

Hvis du går ind på Philips´hjemmeside, kan du finde vejl. priser på 55PUS8303 og 55PUS8503, som ligger på henholdsvis 12.999 kr. og 13.999 kr., så priserne falder generelt ret kraftigt, efter modellerne er kommet på markedet.
Af og til dukker der gode tilbud frem, så det er om at være vågen, hvis man er på udkig efter et nyt husalter...
Af MathiesES
#296310
Tak for svar Sylvest! Der ville være 100 kr forskel og det tænker jeg ikke skal stoppe mig hvis der er bred enighed om at priserne er misvisende og jeg skal købe mig storebroderen.

Tusind tak for svar Supergris! Beklager forvirringen. Lad mig først gøre det klart at jeg i dag købte et Sony 49" KD49XF7596BAEP TV i Power. Se link: https://www.googleadservices.com/pagead ... MsB&adurl=
Jeg fik det for 4900 kroner. Altså omkring 2000 kroner under det den står til på deres hjemmeside.

I Elgiganten har de dette tilbud på en Sony 55" KD55XF8505BAEP til lige knap 5000,- kr: https://www.googleadservices.com/pagead ... CDU&adurl=

Altså kan jeg købe storebroderen til 100 kroner mere og oven i købet få 6" tommer med ekstra. Ville det være at foretrække?

Inde på Displayspecifications er der et punkt der hedder "Backlighting" hvor det bliver nævnt at 7596 har Direct-LED og 8505 har Edge-LED. Punktet er under midten i hovedgruppen "Display".

Jeg kan som sagt desværre ikke gå op i pris. Har selv kigget på det phillips TV, men for en studerende som mig er 700,- bare mange penge og jeg springer jo i forvejen budgettet.

Tusind tak for hjælpen igen!
Af Supergris
#296312
Ved 7596-modellen bliver der brugt flere forskellige paneler og belysning, alt efter hvilken størrelse, der er tale om, hvilket jeg synes synes er dårlig stil, men dette er ikke et enkeltstående tilfælde!
Hvis du kigger på 49"eren, som er den, du efter sigende har købt, er der tale om et kantbelyst IPS-panel.

Hvis du kigger på 65"eren bliver der brugt et bagbelyst VA-panel, så alt efter hvilken størrelse, der er tale om, vil billedkvaliteten. egenskaberne og udseendet (tykkelsen) være forskellige.
Generelt vil jeg dog tro, at 8-serien er et bedre TV.

Blot at sammenligne specs. er ikke nok til at vurdere billedkvaliteten på et TV.
Et TV udstyret med et VA-panel eller bagbelysning, giver f.eks. ikke direkte garanti for et godt billede.
Af MathiesES
#296313
Igen, tak for svar Supergris!

De gør det ikke nemt at gennemskue vil jeg sige! Jeg hører dig lidt sige, at før jeg vælger burde jeg tage ned i en butik og kigge på den anden skærm. Det syntes jeg lyder fornuftigt. Hvis jeg husker rigtigt så snakkede sælger noget om hvor belysningen kom fra. Er der noget at foretrække om det kommer forfra, bagfra, eller lige under? Beklager de mange spørgsmål.
Af PeterD
#296314
Bagbelyst LCD og VA panel er vel at foretrække frem for kantbelyst/Edge LED/LCD., som er billigere at producere..

Desværre er trenden at skærmene skal være tynde og så bliver det kantbelyst tv..

Butikkerne vil helst indkøbe skærme "billigt" og så sælge til højst mulige pris, deraf større avance?
Af Supergris
#296317
Igen, det at en skærm er bagbelyst er ikke en garanti for god billedkvalitet, men det giver større chance for jævn fordeling af belysningen og bedre kontrast, dog vil en form for zonestyring være at foretrække, og "ingen regler uden undtagelser"!
Jeg vil desuden langt fra kalde Sony XF8505 for high-end, selvom jeg kan se, de selv tillader sig at kalde det for det, på deres hjemmeside.

Desværre ser det ud til, de TV jeg selv ville se som interessante lige nu, koster en god plovmand mere, end du kan strække dig til: Philips 55PUS8503 5.590 kr. og Samsung 55NU8005 5.555 kr.
Af MathiesES
#296318
Tak for svar!
Begge pointer giver god mening!


Svar til Supergris: Det er hørt! Jeg kan yderligere se at jeg evt. kunne købe et Samsung 49" QE49Q6FNAT til det samme. Ville det være at foretrække?(https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe49q6fnat).
Q6 score flere point på RTings ift. Sony 7596 og 8505. TV'et kommer hovedsageligt til at blive brugt til: Netflix/HBO, sport og Plystation her og der. Eller skal jeg bare vælge at lange 600 kr mere ud til 55PUS8503'eren?
Af Globulus
#296320
PeterD skrev:Bagbelyst LCD og VA panel er vel at foretrække frem for kantbelyst/Edge LED/LCD., som er billigere at producere..

Desværre er trenden at skærmene skal være tynde og så bliver det kantbelyst tv..

Butikkerne vil helst indkøbe skærme "billigt" og så sælge til højst mulige pris, deraf større avance?
For 117. gang: De BILLIGSTE skærme er stort set alle Direct LED m/frame-dimming. Går man så lidt op i modelrækkerne finder man Edge LED og på øverste LCD-hylde ser vi så Direct LED m/local dimming.

Edge LED er IKKE den billigste løsning.

https://ihsmarkit.com/research-analysis ... preme.html

"Direct LED backlighting can help lower panel-manufacturing cost. Fewer LEDs are required compared to edge LED, and light-guide plates are not needed given that the LED arrays are situated directly on the back of the backlight rather than at the sides."