Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Victoren
#296131
Hej.

Jeg har netop skrottet det gamle Denon AVR system, og i stedet købt mig to Beolab 18 højtalere og en BeosoundCore.

Det spiller perfekt, men jeg kan nu alligevel godt savne den gamle surround sound opsætning, og jeg går nu og overvejer om jeg skal udvide setuppet.

Mit setup:

TV'et er et LG C8 55 tommer
2 x Beolab 18
1 x Beosound Core
1 x Apple TV 4K

Fjernsynet hænger i stuen på en væggen mellem to døre. Denne væg er cirka 2 meter, hvorved at højtalerne står næsten lige ved kanten af skærmen. Der er ikke mulighed for at stille dem længere fra hinanden for at få større stereo fornemmelse.

I dag får jeg TV lyd ud af højtalerne ved at Apple TV streamer lyden trådløst til Beosound Core (airplay 2).

Hvad ville I anbefale til:

Centerhøjtaler (Overvejer Beolab 7.4)
Baghøjtalere
Surround decoder
(Jeg kigger i øjeblikket ikke efter en sub grundet sure underboer)

Budgettet gør at jeg nok først og fremmest vil kigge efter ældre/brugte modeller når det kommer til B&O højtalere.

Håber I kan være med at inspirere mig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296136
Jeg ved ikke hvordan stuen er indrettet, men hvis de er de mindre modeller du kigger på, så kunne Beolab 4000 være oplagte. De fås til ret små penge i dag.

Beolab 7.4 er fin til center, men den kræver et lidt specielt setup, da den jo står op. Den kan ikke lægges ned. Skal den lægges ned, så er 7.2 eller 7.1 bedre bud.

Mht. surround-dekoder, så slipper du nok ikke for at købe en hel forstærker og dermed betale for effekt-trinnet, selvom du ikke har brug for det. Jeg ved ikke hvilket prisleje du søger i, men ofte så vil du jo betale ekstra jo mere effekt du skal have, så de mindre fra eks. Yamaha skulle kunne give dig Pre-out og trigger-strøm og så skal du have samlet nogle adaptere til at få det ført over til noget Powerlink. Mange forstærkere vil også kunne give dig Airplay 2, så du måske kunne spare din Core væk.

En helt anden vej kunne være, at bruge WISA fra et nyt TV, men så kræver det, at du opgraderer TV'et i stedet og køber WISA-højttalere - som så ikke behøver være ren B&O. Ulempen er, at du låses til at højttalerne så kun kan levere lyd via TV'et, hvilket begrænser brugbarheden lidt, da det så skal stå tændt. Airplay 2 er jo annonceret til de fleste TV nu, så det kunne i princippet lade sig gøre. Som jeg forstår det, så vil musik dog også blive smidt ud som 5.1 lyd, hvis TV'et er parret med 5.1-højttalere (eller 5.0 i dit tilfælde), og det er nok heller ikke super fedt. Man kan ændre konfigurationen i TV'et "on-the-fly", men den gør det ikke automatisk afh. af kilde.
Af Granly
#296138
Hej

Jeg har næsten samme setup, bortset fra nogle ældre B&O højtalere. Jeg bruger en dekoder fra Almando. Den er "beregnet" til B&O højtalere. Ikke den billigste løsning, men jeg kører også med en Core igennem den. Lyden styres naturligvis på tv fjernbetjeningen, når der ses tv. Har brugte Beolab 6000 som baghøjtalere.
Af Victoren
#296142
Tak for hurtige svar og input - jeg vil prøve at dykke lidt ned i det.

LG's 2019 modeller vil være WISA certified hvor man så skal købe en WISA USB Dongle til.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1544606711

Man kunne håbe på denne Dongle også kunne tilsluttes til C8, og man dermed slap for en stor forstærker. Det ville dog kræve tilkøb af 3 gange Beolab Receiver 1 (til baghøjtalere samt centerhøjtaler).

Jeg ved ikke om dette er realistisk, eller blot et spinkelt håb.

Tak for linket til Almando - jeg skal lige have gransket det i aften. Umiddelbart ved jeg dog ikke hvordan jeg skal få denne tilsluttet til mit Apple TV 4K, da den ikke har en optisk udgang, men kun én HDMI udgang (som jo så skal gå til fjernsynet).
Ville være ked af altid at skulle have TV'et tændt hvis jeg skulle høre musik over airplay 2.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296147
Du lader blot ATV sidde i TVet. Du skal bare bruge én port til ARC til Almando’en og så har du stadig 3 stk tilbage til andet grej. Almando er ikke en hub til dit HDMI-udstyr, men kun et samlingspunkt for de ting du gerne vil have til at snakke til dine Beolab direkte udenom TVet. Hvis du beholder din Core så har du jo stadig AirPlay.
Af Victoren
#296165
Vil det sige, at Beolab 18 godt kan køre trådløs lyd (via Core), selvom de også er kablet (til Almando'en)?
Det er ikke, som eksempelvis mit tv, hvor hvis Ethernet stikket sidder I så slukker wifi forbindelsen?
Af Granly
#296167
Det ved jeg faktisk ikke, men hvorfor kobler du ikke bare Coren til Almandoen. Det har jeg gjort og fungerer helt smertefrit.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296168
Jeg ville også foreslå at du kobler Core til Almando, da den har selvbestemt override, så lyd via eks SPDIF overtager for TV-lyd. Det kan stilles i appen. Så Tv i HDMI-ARC og Core i SPDIF og så vælger du hvordan den skal prioritere lyden, som sendes videre.