Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
#294610
Mit 55" Samsung HU7505 fra sep 14 står over for en udskiftning og Samsung Q9FN ser ud til at ramme de fleste af min krav. Jeg har læst anmeldelsen her og flere andre steder. Det anmeldes nogle steder som *bedste 4K TV 2018*, super god i både lyse og mørke rum, lækker finish og remote, hurtig menu/kanal navigering m.m. Ekstern box er perfekt for mit setup (mit gear står bag væggen det hænger på med gennemgang). Lyden er gennemsnitlig til god læser jeg (vil/kan ikke have ekstra lyd tilsluttet). Det samme siges om motion som jeg læser det (ser MEGET fodbold via YouSee kabel TV).

Jeg søger reel erfaring med TV'et og gerne relateret til mine prioriteter. På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294617
Nu er det måske unfair at kalde det erfaring, når jeg har anmeldt TV'et, men jeg havde det trods alt stående i godt 3 uger og brugte det som stue-TV i perioden. TV'et fik en award i sin tid fordi det bragte en masse fede features sammen i én pakning og med de priser vi går i møde pga. indtoget af nye modeller, så er det en model jeg ville holde øje med.

Målt i forhold til eksempelvis LG E8, som pt. fås til 15.000 kr. så synes jeg måske, at prisen er lidt for høj. Tilbudsprisen bør også ned på 15.000 kr. i min mening.
Af Globulus
#294620
OP kommer fra 55" og spurgte ikke til størrelsen, men ...

E8 fås til 12.490 for 55" og 14.999 for 65".

Q9FN fås til 12.990 for 55" og 17.999 for 65".

men ...

C8 fås til 8.888 for 55" og 15.787 for 65".

Q9FN er for dyr i 65", men vil man over i OLED og kan man "nøjes" med 55" er C8 et godt tilbud p.t.

Nu blev der så nævnt en række præferencer, der knytter sig til Samsung'en, så 12.990 er en fornuftig pris for 55".
Af George1
#294623
Vær obs på at køber du ved Power og Elgiganten følger der et smartWatch med.
I øvrigt en rigtig fed skærm.
Husk at prutte om prisen, ofte kan/vil de sætte prisen yderligere ned.
Af kaja69
#294639
Tak for input! Torben, jeg har nærstuderet din (som altid) grundige anmeldelse og læst andre internationale as well.

Mht størrelse vil jeg gerne op i 65" og syntes også at de 18k er lige skarpe nok. Jeg har også overvejet om jeg skal afvente Q90R hvor jeg forstår at primært vinklerne (som ER relevante for mit setup) er klart forberedrede. Mon den kunne samles op til en skarp pris til Black Friday (givet jeg gider vente så længe)?

Mht OLED har jeg kigget meget efter både LG E8 og Sony AF9. LG's har bagudvendt antennestik så der falder min interesse da flad væg montering er et must og bortset fra det, vil OLED 2018 levere på mit HØJE fodbold forbrug som jo ofte er i dagslys? Vil Sony AF9's best-in-class motion (?) være relevant for fodbold og vil der stadig være nok lys i den?
Brugeravatar
Af elcom
#294648
kaja69 skrev:Tak for input! Torben, jeg har nærstuderet din (som altid) grundige anmeldelse og læst andre internationale as well.

Mht størrelse vil jeg gerne op i 65" og syntes også at de 18k er lige skarpe nok. Jeg har også overvejet om jeg skal afvente Q90R hvor jeg forstår at primært vinklerne (som ER relevante for mit setup) er klart forberedrede. Mon den kunne samles op til en skarp pris til Black Friday (givet jeg gider vente så længe)?

Mht OLED har jeg kigget meget efter både LG E8 og Sony AF9. LG's har bagudvendt antennestik så der falder min interesse da flad væg montering er et must og bortset fra det, vil OLED 2018 levere på mit HØJE fodbold forbrug som jo ofte er i dagslys? Vil Sony AF9's best-in-class motion (?) være relevant for fodbold og vil der stadig være nok lys i den?
Det laveste Q9FN i 65" har været nede på er omkring 16.000/16.499, mener også det var prisen omkring black friday. Det er ikke utænkeligt at Q90R i 65" ville ramme lignende pris punkt til black friday med tanke på start prisen på 27.990,- dkkr.

Men det overrasker også mig at Q9FN ikke har ramt lavere endnu, når du kan få fornuftige OLED modeller til bedre pris.
Brugeravatar
Af Vailant
#294754
kaja69 skrev:primært vinklerne (som ER relevante for mit setup).

Vil OLED 2018 levere på mit HØJE fodbold forbrug som jo ofte er i dagslys? Vil Sony AF9's best-in-class motion (?) være relevant for fodbold og vil der stadig være nok lys i den?
Hvis du har fokus på betragtningsvinkler, så er der pt ikke noget, der er bedre end OLED.

Lys nok? Det behøver du slet ikke være nervøs for :) - der er MASSER af lys i et OLED - jeg har i hvert fald ingen udfordringer ved at se billedet på mit OLED i dagslys.

Mange omtaler netop Sonys motion teknologi som værende det ultimative i forbindelse med sport - men husk træerne vokser ikke ind i skyerne! Hvis du ser sport via streaming (og ikke via antenne), så kan heller ikke Sony redde et dårligt signal. :)
Af George1
#294759
Vær obs på burn in ved så meget fodbold som du ser (opstart, kamp ,nedtakt) er rigtig mange timer hvilket kan give problemer på en OLED skærm.
Power åbner i Køge til foråret, skulle undre mig meget om der ikke kommer gode prisnedsættelse på Samsung Q9FN/Q8DN i den forbindelse.
Af lennon
#294760
Helt enig med Vailant . Lysoutput på OLED bliver næppe et problem . Og mht fodbold og sport,så er OLED ikke begrænsningen, hvis kildematerialet ellers er OK . Har selv SonyA1 i 65” , og ser med stor fornøjelse fodbold, som havde absolut 1. prioritet da jeg handlede( - lige inden VM). Mit første valg var faktisk Samsung Q9 - indtil testen på Flatpanels . .Har aldrig set skyggen af hverken retention eller burn-in
Af kaja69
#294766
Tak for godt input! Jeg har nu også fået læst anmeldelser på RTINGS.com. LG B8/C8/E8 omtales flot. Men fatter ikke at antennestik vender ind i væg! Min primære kilde er YouSee kabel TV over coax. Vægmontering uden for meget luft er et must for mig. Er der nogen der har praktisk erfaring med LG B8/C8/E8 i den sammenhæng?

Sony A9F får også flot omtale, men den er ikke helt så lys hvilket også kritiseres her på sitet. Mærkeligt at lyden i den (vil ikke have ekstra lydudstyr) her og andre steder roses som best in class men på RTINGS.com scorer LG højere på Lyd.
#294770
E8 scorer højere end AF9 og AF8, som igen ligger samme sted som C8 i deres regnskab. Vær OBS på at de kun evaluerer målinger og ikke opfattelsen af lyden, hvilket dog også er den mest objektive tilgang.
Af kaja69
#294787
Ok, tak. Hører meget gerne fra folk med praktisk erfaring med vægophængning af LG B8/C8/E8?

Og så er der OLED burn-in issuet. Kigger på rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test. Kan dog stadig ikke finde ud af om "mit forbrug" med meget fodbold (antager i øvrigt der er mange der ser en del fodbold, i praksis er det vel 2-4 kampe om ugen) vil medføre burn-in.
Af George1
#294795
Samsung Q9FN kan du få til at hænge helt fladt indtil væggen, og kun en tynd ledning fra fjernsyn.
Jeg ser NEWS 2 til 3 timer dagligt, og har derfor fravalgt OLED pga risikoen for burn in.