Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arnem
#294464
Hej
Måske er emnet i en forkert gruppe :)
Jeg har dette tv: Philips OLED 55POS901F og vil gerne optage nogle udsendelser, og skal dermed have en usb harddisk. Er der et klogt hoved som kan fortælle mig hvad jeg skal købe.
Mvh
Arne
Af henrik.yde
#294465
Hej, jeg har det samme TV, og bruger bare en billig Toshiba harddisk, det virker fint.
Af arnem
#294466
Er det en "alm" harddisk eller en ssd harddisk. Jeg tænker om en "alm" harddisk er hurtig nok og om den "larmer"
PS hvor stor er den HD, du har og hvor meget kan der ligge på den (link)
Af henrik.yde
#294467
Det er en almindelig harddisk, den er på 500GB, og en 4-5 år gammel. Og den larmer ikke spor.
Af Globulus
#294469
Toshiba Canvio Basics hvis det bare skal være billigt og du kan vente på et godt tilbud (ned til 299 kr. for 1TB) hos Bilka eller Føtex.

WD My Passport hvis du vil have en bedre kvalitet uden væsentlig merudgift.

SSD hvis
- penge ikke er nogen hindring
- du ønsker hurtig respons når den skal vækkes fra dvale og når du bladrer frem og tilbage i en optagelse, og
- vil have nul støj.

Ja, en HDD støjer. Sådan en konstant "tør/skrabende" lyd - også når disken er gemt bag skærmen. Du kan bruge en HDD og slippe for støjen hvis du lægger den i en eller anden form for lydisolerende boks, der dog ikke samtidig må forårsage varmeproblemer. Det kan hurtigt blive noget rod at se på med mindre det kan gemmes godt af vejen.

Vær opmærksom på, at de fleste eksterne harddiske i dag leveres med et meget kort USB-kabel og det kan ikke anbefales at udskifte dette med et langt og/eller billigt kabel eller at benytte et forlængerkabel. En ellers fungerende harddisk kan hurtigt give en masse problemer (konstant tabe forbindelsen eller ikke få strøm nok) hvis kablet ikke er i orden. Jeg købte f.eks. en Samsung 860 EVO 1TB SSD og satte den i en ekstern USB-boks og min computer ville dårligt kendes ved den. Intet vejen med hverken SSD'en eller USB-boksen, men det kabel, der fulgte med USB-boksen var af meget ringe kvalitet. Efter jeg udskiftede det med et kabel fra en WD My Passport var der ingen problemer overhovedet. Jeg har haft bedre held med lange kabler ved gamle USB 2.0-drev/bokse. Anyway, jeg nævner det blot i tilfælde af at du planlægger at placere en HDD "langt" fra dit TV og tror, at et tilfældigt langt kabel kan sørge for forbindelsen.

Film på DR TV (over antenne) fylder typisk 2GB-6GB. Jeg har en 240GB SSD som ca rummer 75 film, men det skal siges, at mange af disse er optaget for flere år siden, hvor de typisk fyldte lidt mindre end de gør i dag. 1TB burde kunne rumme 400-500 timer, hvis vi taler om DR TV over antenne. Jeg vil vove at påstå, at du rigeligt kan klare dig med 500GB hvis du går SSD-vejen og vil spare lidt penge.

Uanset hvilken størrelse du vælger vil den hurtigt blive fyldt op og du vil så nå et punkt, hvor du kæmper for at få set noget - eller du tvinges til bare at slette noget - for blot at få plads til noget nyt. Med andre ord: Det er for mange stort set ligegyldigt om man har 50GB eller 500GB plads.
Af arnem
#294473
Tak for det fyldige svar ?
Jeg tror det skal være en ssd harddisk (500-1000gb) !
Er der sådan en på tilbud et eller andet sted eller skal jeg vente og se, da jeg ikke behøver den i denne uge ?
Af Globulus
#294476
Jeg tror en hvilken som helst af de billigste per GB kan klare jobbet uden problemer.
https://www.proshop.dk/SSD

Eneste problem er, at du så også skal have en ekstern boks og som jeg skrev, så havde jeg ikke held med den jeg valgte - eller rettere, den havde ikke fungeret, hvis jeg ikke havde haft et andet kabel liggende jeg kunne forsøge mig med. Det var denne jeg købte:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... SP/2426793

Der findes andre bokse - også hos ProShop.

Du kan også købe en "færdig" løsning, men det vil være en smule dyrere:
https://www.proshop.dk/?s=portable+ssd
Af Supergris
#294485
SSD er overkill i de fleste tilfælde, og de fleste nyere eksterne harddiske larmer ikke, men er heller ikke helt lydløse!

F.eks:

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern ... =pricesite

Dobbelt så meget plads, men som der bliver skrevet, uanset hvor stor disken er, bliver den fyldt op alligevel:

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern ... rt/2562576
Senest rettet af Supergris 14. mar 2019, 14:42, rettet i alt 1 gang.
Af Beckham
#294495
Jeg har en forholdsvis billig Verbatim standard HD. Siger ingenting. Ser heller ingen grund til at investere i SSD til dette formål.
Af Globulus
#294501
Enig. Køb i første omgang en billig HDD. Hvis det fungerer: Mission accomplished. Hvis ikke, så har man en ekstern disk man kan bruge til sin PC.

Jeg bød kun ind med mine erfaringer med SSD til dette formål fordi der blev spurgt til det og jeg kan bekræfte, at brugeroplevelsen er bedre - også til dette formål - men det er en unødvendig luksus. Min egen er en 240GB Intel 520 som jeg havde i overskud efter en PC-opgradering.

Mht Samsung 860 EVO kan jeg nævne, at denne model trækker så lidt strøm at den (via den StarTech-boks jeg linkede til) kan sættes direkte til en Raspberry Pi 3 uden at man skal til at rode med konfigurationsfiler eller benytte en powered USB-hub.

Hvad opfattelse af støj angår, så er det subjektivt og afhængigt af anden, omgivende støj. Jeg har haft mange eksterne diske de sidste 15 år, både 2.5" og 3.5" med kapaciteter fra 250GB til 4TB og nye som gamle støjer de alle for meget til at nogen af dem kan få en plads bag mit TV.
Af Supergris
#294564
Så har du enten været meget uheldig, eller dine ører er superfølsømme! Der findes masser af harddiske der er tæt på at være lydløse, under forudsætning af de ikke er i direkte kontakt med kabinet eller lign., da det kan forstærke lyden (mulig interferens) af de små vibrationer, der vil forekomme, når der er tale om mekaniske dele, der arbejder...
Af arnem
#294577
Nu ved jeg ikke hvordan udviklingen er, indenfor harddiske, men er fremtiden ikke tættere på ssd i stedet for hdd ?
Af Supergris
#294579
Nu er der bare det, at med HD-signaler fylder optagelser en del, så 120 GB rækker ikke ret langt!
Personligt ville jeg ikke nøjes med mindre end 1 TB, hvilket gør en HDD til det naturlige valg for de fleste...
Af Globulus
#294581
Supergris skrev:Nu er der bare det, at med HD-signaler fylder optagelser en del, så 120 GB rækker ikke ret langt!
Personligt ville jeg ikke nøjes med mindre end 1 TB, hvilket gør en HDD til det naturlige valg for de fleste...
Hvem har i denne tråd talt om 120GB?!?

Du kan købe en 500GB SSD til 500 kr. Dertil en USB-boks til måske 150 kr. = 650 kr. i alt.

Med DR TV's (720p) bitrater skal du måske afsætte 1,5GB-2GB per times optagelse, så selv med forbehold for en smule overprovisioning giver det plads til 200-300 timer for de 650 kr. Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvad optagelser fra diverse kabel-TV-udbydere måtte fylde.

Hvis man er 200+ timer bagud med at få set sine optagelser så vil jeg vove den påstand, at man aldrig får bund i det alligevel. Nu ved jeg ikke hvilket TV der er tale om eller hvordan interfacet ser ud, men på mit eget TV står de nyeste optagelser øverst på listen og det er lidt af en krig at skulle bladre ned i bunden. Havde jeg brugt en 1TB disk ville listen blot være blevet desto meget længere.

Ja, man kan købe en 1TB HDD for 400 kr., men brugeroplevelsen ved en SSD (hurtigere navigering i optagelser og ingen spin-op tid ved access) gør det efter min mening og egne erfaringer det rigeligt værd at tage den beskedne merudgift og gå ned i 500GB.

Men som tidligere skrevet: Køb en HDD (som de fleste andre). Hvis den fungerer til formålet, så er den ikke længere. Hvis ikke, så har man en ekstern disk til sin computer.