Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#294286
Efterhånden som reviews af Q90/Q90R begyndte at poppe op den seneste uges tid, har jeg med spænding læst dem og debatterne om tests af samme tv.

Synes at samtlige reviews, alle uden undtagelse, tilkendegiver at vi har gøre med det bedste non-OLED tv nogensinde. Faktisk så skriver flere anmeldere, at billedet er fuldt ud på højde med OLED og faktisk endnu bedre, da Q90 har et mere lysstærkt billede + mere punch i hele farveskalaen.

Her nogle uddrag af de læste reviews:

Samsung’s new flagship QLED looks more like a very bright OLED
The colors are natural, and the AI-enhanced image processing upscales lower resolution content with remarkable precision. The screen uniformity is also excellent, with none of the banding or clouding that often affects LCD TVs. The Ultra Viewing Angle technology is simply a revelation, with none of the contrast or colour degradation you associate with LCD as you move off-axis.

In short the Q90 produces the best images we have seen from a QLED TV, pictures so good they can hold their own against any OLED. Watching scenes from Gravity, the Q90’s local dimming delivers the blacks of space without crushing and the white EVA suits without clipping. The stars are perfectly defined and the sudden changes in contrast are handled with skill.

The Samsung Q90 is even more impressive when it comes to high dynamic range (HDR) content, delivering some of the best images we have seen to date. All the elements that made the SDR performance so good, apply just as much here - the blacks remain inky and the shadows detailed thanks to local dimming that can effectively compete with the self-emissive nature of OLED.
Advertisement

However unlike an OLED, the Q90 can go much brighter. We measured the peak highlights at 1,600 nits, which is twice as much as the best OLEDs. The color space is nearly 100% of the DCI-P3 target, while the accuracy and tone mapping are genuinely impressive. The result is an HDR image that perfectly replicates the content creator’s intentions with deep blacks, bright highlights and accurately saturated colors.

Kilde: TechRadar

Samsung Q90 4K QLED review: better than OLED?
The colours are equally as impressive, with saturated but natural-looking images. Samsung has refined the implementation of quantum dot technology, resulting in a purity to the colours that is immediately obvious.
Kilde: wired.co.uk

Samsung 65″ Q90R QLED Hands On Review: Phenomenal 4K (dette er kun de umiddelbare indtryk før et endeligt review)
Upscaling and image processing demos definitively demonstrated newfound capabilities in terms of cleaning up and sharpening both low-quality Internet streams and standard-definition broadcasts. I was impressed with how the TV could clean up the blocking artifacts of a bandwidth-starved streaming video, giving it a broadcast TV-like “clean” look. And upsampling of low-resolution video added some extra sharpness without introducing ringing artifacts. In other words, this TV will make just about any content look better, even if it’s not so great to begin with.

Feed the Q90R top-notch content and the results are spectacular. For that, I relied on the IMAX Enhanced release of A Beautiful Planet on Ultra HD Blu-ray
When showing A Beautiful Planet’s pristine IMAX imagery (shot from the International Space Station) including intricate textures and colors like polar landscapes with blue water, deserts, cities at night—not to mention the Aurora Borealis and the darkness of outer space—the Samsung Q90R QLED truly shines.

Kilde: AVSforum

Det eneste minus som disse review'ere kunne komme på, var: ingen understøttelse af Dolby Vision og ingen Dolby Atmos højttalere. Men det er heldigvis ikke noget jeg kommer til at savne :p

Efter at læst disse reviews priser jeg mig lykkelig for ikke, at have kastet pengene efter et Samsung 2018 tv. Teknologisk set, er der sket drastiske evolutionære fremskridt - de revolutionære får vi først at se når Micro-LED teknologien er moden om nogle år - og det betyder man får meget bedre billede og langt mere 'bang for the buck' ved at købe et Samsung 2019 tv.

Sidste år kunne man, under black friday få et 65" Q9FN for kr 16.999 og med lavere startpriser i år og en måske skærpet priskrig mellem fabrikanterne, så tror jeg på prisen for et Q90 under black friday i år, kun kan blive lavere....og meget gerne omkring kr. 14.999. Så gør jeg gerne en udtagelse og spenderer over 10K for et nyt tv....og får for første gang en 65" skærm ind i stuen (og drømmer videre om et 75" tv) men nægter sq at give 28K for et nyt tv. Venter meget gerne 7 mdr for at spare 40-50 % O_O

Det eneste tv fra Sony der muligvis kan give Q90R kamp til stregen kunne være Sony's 8K Z9G MASTER Series. Dette tv har også imponeret mange under CES.
Det kunne være vildt spændende om Flatpanels tog både 98" Z9K og et 98" Q950R ind til en heftig "giganternes dyst" ;)
#294298
AVS forums’ review ville jeg ikke tillægge nogen værdi overhovedet. Mark har 0% troværdighed i min bog. Dermed ikke sagt, at TVet fejler noget, men jeg vil aldrig læse noget fra den mand igen og tage det for gode varer uden videre. Han tør ikke skrive kritiske anmeldelser af frygt for at man gør sig uvenner med nogen.
#294300
jeg er bare glad for at have købt det rigtige tv, oled er toppen, så kan de komme med med hvad de vil, mere lysstærk hvad for noget, i daglig brug er et oled rigelig lysstærk også til hdr, man skal jo også kunne holde ud og se det på i længere tid af gangen, punch på farverne kan man heller ikke klage på, hvis det er parameteret for et godt tv.
#294305
Torben Rasmussen skrev:AVS forums’ review ville jeg ikke tillægge nogen værdi overhovedet. Mark har 0% troværdighed i min bog. Dermed ikke sagt, at TVet fejler noget, men jeg vil aldrig læse noget fra den mand igen og tage det for gode varer uden videre. Han tør ikke skrive kritiske anmeldelser af frygt for at man gør sig uvenner med nogen.
Har ingen holdning til Mark, da jeg ikke har læst så mange af hans anmeldelser.
Når I engang får et Q90 ind, ville det da bare være superb hvis I kunne lave nogle håndgribelige sammenligninger side om side med et OLED panel. Intet kunne være mere toneangivende i en troværdig og fair anmelselse.

Håber bare at Wired og Techradar er mere objektive og ærlige i deres anmeldelser.

Som tidligere nævnt, så er min eneste anke mht OLED at dette panels akilleshæl bla. burn-in, den faktor der afholder mig fra at hoppe med på vognen.
#294309
Ok Torben det lyder da ikke godt med Avforum, det vidste jeg ikke..Er han i klemme ift om han modtager noget fra producenterne eller sådan noget?
#294332
Torben Rasmussen skrev:Det bliver ikke her du får det at se.
Hvorfor altid så hård en attitude....der grænser op til arrogance?

Man kan altid sige det på en pænere måde. Feks. 'ville ønske at den mulighed forelå, men er lidet sandsynligt' eller 'må på forhånd desværre nok skuffe dig mht sådan et multi shoot-out' eller 'havde vi tiden og resourcerne til det, kunne det sikkert være drøn spændende'.

For en del år tilbage havde jeg en timelang telefonisk samtale med Rasmus og husker ham stadig som en yderst kompetent og behagelig person samt positiv og god til at lytte med begge fødder plantet solidt på jorden.

Kan ikke lægge skjul på, at det er lidt ærgerligt når nogle folk erhverver sig lidt viden, indsigt, ekspertise eller bare skiller sig ud med sine fortrin og derefter mister jordforbindelsen og begynder at se ned på andre og slet ikke tåler modsigelse eller at høre ting der ikke er ønskeligt :((

Ydmyghed og venlighed er en dyd og skaber mere respekt og accept fra sine omgivelser.
Senest rettet af IT-Bruger 9. mar 2019, 23:54, rettet i alt 1 gang.
#294337
Det var ikke ment arrogant. Det handler heller ikke om tid i dette tilfælde, men det er 5 producenter, som skal koordinere levering af TV, hvor flere af dem har udlånsvinduer på blot 2 uger. Det lader sig ganske enkelt ikke gøre. Det er svært nok at få garanti på bare ét TV til en given dato. Beklager, hvis mit korte svar vakte harme, men jeg synes måske du tager lidt voldsomt på vej.

Rent fagligt, så kan jeg ikke helt se hvad et shootout mellem 4 OLED (som alle har samme panel) og ét LCD-tv skulle bidrage med? Hvorfor 4 OLED? Hvorfor kun Q90R? Skulle man lave et shootout, så var et mere bredt udvalg nok at foretrække, men som sagt - og lad være med at læse det som arrogance 8-) - så kommer vi ikke til at kunne sætte et shootout op af denne type uanset hvad.
#294343
Synes generel man skal være varsom med tolke på hvad der skrives, der er jo ikke en person overfor hvor evt. kropssprog mm. Kan understøtte forståelsen. Der kan let opstå misforståelser..

Torben, har jeg forstået det rigtigt at manden fra Avforums ytrer i sit eget forum, at han konsekvent er tilbageholdende med ytre kritik/skrive sin mening af den grund, at gerne vil stå på god fod med producenterne så han bl.a. kan stå som en af de forreste i køen til at få skærme ind til test.. Det kalder jeg at skyde sig selv i foden, i så fald er jeg færdig med den side, den er inhabil.
#294344
Nu har jeg kun set hvad Mark skriver, men de har ikke længere Scott i folden og han var fornuftig. Om det er generelt for de øvrige skribenter skal jeg lade være usagt, og det er også ret vigtigt, at understrege, at det ikke er dyderne ved Q90R jeg anfægter - det underbygges jo af andre sites - men lige netop Marks artikler har lidt karakteristika af en reklame.

Hvad man dog også kan udlede af teksterne ovenfor er, at de benytter Samsungs Standard-profil, idet de alle omtaler AI-opskalering. Eller også så er de ikke klar over hvorvidt der er kejserens nye klæder de ser på eller ej.
#294349
Men det vil da være underligt hvis skribenterne ikke snakker sammen om fælles retningslinier for hvad deres reviews skal indeholde, tænker ikke de stikker i øst og vest.. Det er godt nok ærgeligt synes jeg.